معاون امور عمرانی استاندار قزوین ؛

حفظ محیط زیست و باغستان ها، آثار مخرب حوادث غیرمترقبه را کاهش می دهد‌

قزوین (پانا) - معاون امور عمرانی استاندار قزوین گفت:حفظ محیط زیست و باغستان ها، آثار مخرب حوادث غیرمترقبه را کاهش می دهد‌

کد مطلب: ۹۰۶۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
حفظ محیط زیست و باغستان ها، آثار مخرب حوادث غیرمترقبه را کاهش می دهد‌

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری قزوین،معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: با تدبیر بموقع و آب گیری سد نهب، تخلیه آب بندهای انحرافی،کنترل و هدایت آب رودخانه ها با کمک باغستان توانستیم سیلاب در برخی شهرهای استان را مهار کنیم.

علی فرخزاد اظهار داشت: از ابتدای تعطیلات نوروزی با افزایش میزان بارش‌ها و شرایط اقلیمی استان نگرانی‌هایی در خصوص برخی شهرها مانند الوند، اسفرورین و شال داشتیم.

وی بیان کرد: ۲۰۳ روستا و ۱۷ شهر استان قزوین در تهدید سیل قرار داشت و برخی رودخانه‌های استان از جمله باراجین ۱۸۴۴ متر مکعب بر ثانیه دبی آب داشتند که بسیار بالا بود به همین دلیل اقدامات لازم برای رفع خسارات احتمالی صورت گرفت.

فرخزاد تصریح کرد: با تخلیه برخی اماکن مسکونی در روستاها و حاشیه مسیل ها از افزایش میزان خسارات جلوگیری کردیم.

وی اظهار داشت: در سال زراعی سال گذشته حدود ۱۸۰ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که یک سوم آن معادل ۶۲ میلیمتر بارش در مدت سه روز در استان صورت گرفت که بی سابقه بوده است.

معاون عمرانی استانداری قزوین در ادامه از مدیریت بحران و تدبیر منطقی برای مهار سیلاب‌ها خبر داد و گفت: برای جلوگیری از سیلاب در تاکستان نسبت به استفاده از ظرفیت سد نهب و آبگیری آن اقدام شد و توانستیم هشت میلیون مترمکعب آب را قبل از افتتاح آن ذخیره کنیم.

وی بیان کرد: اگر سد نهب آب گیری نمی‌شد طغیان رودخانه خر رود می‌توانست تهدید جدی برای تاکستان، شال و اسفرورین،نرجه و خرمدشت باشد.

فرخزاد افزود: دو روز قبل از بارش‌ها بند انحرافی زیاران که ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب آب را داشت تخلیه شد که با این کار روستاهای پایین دست از خطر سیلاب نجات یافتند.

وی اظهار داشت: همچنین رودخانه حاجی عرب از سرچشمهرودک به گودالی هدایت شد تا شهر سگزآباد از خطر سیل نجات یابد.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآور شد: آب سد کینه ورز هم با حجم ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه به کانال تغذیه مصنوعی تاکستان هدایت شد و روستاهای خرم آباد و شهر ارداق از سیل گرفتگی نجات یافتند.

وی اضافه کرد: رودخانه باراجین یک دوره بازگشت ۲۰۰ ساله دارد که دبی آن تا ۸۵۵ متر بر ثانیه رسید و با مدیریت چند شاخه آن در قبل از شهر الوند تهدید این شهر و روستای حسن آباد برطرف شد.

فرخزاد از کنترل رودخانه بازار هم به عنوان دیگر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از سیل نام برد و اظهار داشت: باغستان‌های شهر قزوین بهترین سپر دفاعی شهر در مقابل سیلاب هاست و باید با کمک همه دستگاه‌های اجرایی و مردم ضمن حفظ این باغات برای کنترل حوادث در آینده اقدام کنیم.

معاون عمرانی استانداری قزوین در ادامه گفت: رعایت محیط زیست و حفظ باغستان‌ها کلید مقابله با حوادث غیر مترقبه از جمله سیل است و تلاش خواهیم کرد با حفظ این میراث ارزشمند اتفاقات آینده را بهتر مدیریت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار