در گفت وگو با پانا

دبیرکل کنفدارسیون انرژی: امروز اهمیت استراتژیک صنعت برق از تولید گندم نیز فراتر رفته است

تهران (پانا) - بیش از ۱۶۶۰ کیلومتر از شبکه‌های توزیع برق در استان‌های سیل‌زده کشور آسیب دیده‌اند. فعالان صنعت برق می‌گویند که تا پیش از این نیز تلفات بالایی در شبکه‌های توزیع برق وجود داشته است و نیاز است تا در بازسازی این شبکه‌ها و کاهش تلفات در شبکه برق از حضور و توان و تخصص بخش‌خصوصی بهره گرفت.

کد مطلب: ۹۰۶۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل کنفدارسیون انرژی: امروز اهمیت استراتژیک صنعت برق از تولید گندم نیز فراتر رفته است

حمیدرضا صالحی، دبیرکل کنفدراسیون صادرات انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با تاکید براینکه صنعت برق کشور به عنوان یک زیرساخت مهم برای توسعه کشور نیازمند توجه و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌تری است، گفت: نیروی انسانی متخصص، توان علمی و ظرفیت‌های مناسبی در این صنعت حاصل کرده است و لازم است برای توسعه پایدار کشور به بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها توجه شود.

وی افزود: لازم است تا با حرکت به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها در صنعت برق زمینه رونق سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش را فراهم کرد.

صالحی گفت: صنعت برق ایران به واسطه ظرفیت‌هایی که برای آن ایجاد شده است نیازمند مراقبت و نگهداری است. این صنعت امروز نقشی استراتژیک دارد و اهمیت آن حتی از تولید گندم نیز فراتر رفته است.

وی با تاکید براینکه برق امروز در صنعت و زندگی مردم برق نقشی اساسی ایفا می‌کند، ادامه داد یکی از قدم‌های اساسی برای توسعه صنعت برق آن است که اقتصاد برق باید از وضع دولتی خارج شود و همان وضعی که در مخابرات حاصل شد و موجب شد تا امروز مخابرات به پیشرفت‌های مناسبی برسد باید اجازه داد تا با ایجاد نظام رگولاتوری در صنعت برق، حضور بخش خصوصی در این صنعت نیز افزایش یابد.

صالحی گفت:‌ در وضعی که دولت باید نقش کمتری در اقتصاد داشته باشد باید این امکان را به بخش‌خصوصی داد تا حضور بیشتری در صنعت برق داشته باشد.

کاهش تلفات در شبکه توزیع برق به معنای ایجاد نیروگاه مجازی است

وی با اشاره به تلفات بالای برق در شبکه توزیع ادامه داد:بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه صنعت برق، رشد چندانی نداشته است. تلفات شبکه برق بالا است و بخش خصوصی می‌تواند در زمینه این فعالیت‌، نقش مهمی داشته باشد. معنای این وضع ایجاد نیروگاه مجازی است کاهش تلفات برق به بهبود وضع صنعت برق کمک بسیاری خواهد داشت.

قیمت برق واقعی شود

وی گفت:‌ یکی از بخش‌های مهم توجه و رونق در حوزه صنعت برق این است که اجازه دهیم با واقعی‌شدن اقتصاد برق مصرف کاهش یابد و اقتصاد برق در سایر بخش‌ها نیز توسعه یابد. رونق صنعت برق می‌تواند به بهبود سایر صنایع نیز منجر شود. راه‌اندازی پروژه‌های کاهش تلفات برق می‌تواند پروژه‌ها و صنایع دیگر را راه‌اندازی کند.

صالحی با تاکید بر ضرروت توجه به انرژی‌های نو در کشور گفت:‌ ظرفیت بسیار مناسبی در انرژی‌های نو وجود دارد و حدود 60 میلیارد دلار می‌توان درصنعت برق و انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کرد. رونق سرمایه‌گذاری در این بخش نیز وابسته به اقتصاد برق است و لازم است تا با حرکت به سمت واقعی‌سازی قیمت برق انگیزه سرمایه‌گذاران را افزایش داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار