افزایش 41 درصدی بارش باران در مازندران نسبت به دوره بلندمدت

ساری (پانا) - بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، میزان بارش باران در مازندران نسبت به دوره بلند مدت41 درصد رشد داشته است.

کد مطلب: ۹۰۵۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 41 درصدی بارش باران در مازندران نسبت به دوره بلندمدت

سال آبی جاری، بازه زمانی اول مهر سال 97 تا پایان شهریور 98 را شامل می‌شود. مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور آماری که اخیرا از بارش باران در استان‌های مختلف کشور ارائه داده است، مروبط به بازه زمانی اول مهر 97 تا 18 فروردین 98 است.

بر اساس این آمار، متوسط بارش باران در مازندران در سال آبی جاری 630.8 میلی‌متر است که نسبت به دوره بلندمدت یا دوره آماری 41 درصد رشد و نسبت به مدت مشابه اول مهر 97 تا فروردین 98، 66.6 رشد داشته است.

حال آنکه متوسط بارش باران در کل کشور در سال آبی جاری 260 میلی‌متر است که نسبت به دوره بلند مدت از رشد 39.4 درصدی برخوردار بوده است.

با نگاهی به این آمار متوجه می‌شویم رشد 41 درصدی متوسط بارش باران در مازندران در این فاصله زمانی، در مدت مشابه سال گذشته با کاهش 15 درصدی روبرو بوده است و این میزان تفاوت بارش برای کل کشور کاهش 50.8 درصدی داشته است.

همچنین بارش یک سال کامل آبی در مازندران 651.3 میلیمتر باید باشد که تا کنون با رسیدن به عدد 630 میلیمتر در همین مدت، 96.8 درصد آن محقق شده است.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در گفتگو با پانا ضمن توضیح این موارد، تأکید می‌کند: «باید به پراکنش زمانی و مکانی بارش باران نیز توجه کرد به این معنا که باید در طول زمان و در مکانهای مختلف به تناوب بارش باران اتفاق بیفتد.»

او ادامه داد: «پراکنش زمانی و مکانی باران باید مناسب باشد نه اینکه یک مدت بارش کم داشته باشیم و یک مدت زیاد. مثلا در بارندگی‌ روزهای پایانی اسفند 97 نیمه شرقی استان بارش قابل ملاحظه و سیل‌آسا و در نیمه غربی بارش کمتر داشتیم و این به معنی نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی باران است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار