نگاهی به پنج دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام

تهران (پانا) - شرکت کنندگان ایرانی در پنج دوره گذشته این رقابت‌ها بیشترین مقام‌های برتر را از آن خود کرده‌اند

کد مطلب: ۹۰۵۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به پنج دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام

دوره اول:

این دوره از مسابقات برای اولین بار به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٧٢ هجری شمس با حضور بیش از٥٠ شرکت کننده پسراز ١١ کشور در رشته‌های قرائت و حفظ کل و ١٥ جزء درتهران برگزار شد که شرکت‌کنندگانی از کشورهای ایران، سودان و لیبی به مقامهای اول دست یافتند.


دوره دوم:
برای اولین بار در این دوره از مسابقات، نمایندگان دانش‌آموزان دختر جهان اسلام نیز حضور داشتند که با حضور بیش از ٨٠ شرکت کننده از ٢٠ کشور جهان در پاییز سال ١٣٧٣ درتهران برگزار شد و متسابقین به تفکیک جنسیت در ٣ رشته قرائت و حفظ کل و ١٥ جزء قرآن کریم به رقابت پرداختند. شرکت‌کنندگان ایرانی در بخش پسران در دو رشته و در بخش دختران در یک رشته حائز مقام اول شدند و شرکت کنندگان پاکستانی و لیبیایی و مراکشی دیگر مقامهای اول این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند.


دوره سوم:
زمستان ١٣٧٤ هجری شمسی همزمان با ایام فرخنده نیمه شعبان، سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام با حضور بیش از ٩٠ شرکت‌کننده از ١٥ کشورجهان در سالن همایشهای سازمان حج و زیارت تهران برگزار شد. در این دوره از رقابتها نمایندگان ایران در رشته قرائت دختران و پسران مقامهای اول را کسب کردند و در رشته‌های حفظ نیز شرک تکنندگان ترکیه، بنگلادش، سوریه و لیبی حایز مقام اول شدند.


دوره چهارم:
در این دوره از مسابقات که در زمستان ١٣٧٧ در تهران برگزار شد، بیش از ١١٠ شرکت کننده از ٢٦ کشور جهان حضور داشتند که شرکت‌کنندگان ایرانی در بخش پسران در هر ٣ رشته قرائت، حفظ کل و حفظ ١٥ جزء و در بخش دختران در رشته‌ها قرائت و حفظ کل مقام اول را کسب کردند و شرکت کننده اندونزیایی‌در رشته حفظ ١٥ جزء دختران مقام اول را کسب کرد.


دوره پنجم:
این دوره از مسابقات بعد از وقفه‌ای ٢٠ ساله در سال ١٣٩٦ با حضور بیش از ٩٠ شرکت‌کننده از ٣١ کشور در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. از ویژگیهای این دوره از مسابقات، همزمانی برگزاری آن با مسابقات بزرگسالان، طلاب، نابینایان و بانوان بوده است. دراین دوره از مسابقات که با شعار (یک کتاب یک امت) برگزار شد، دبیرخانه دائمی مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام در تهران تشکیل شد و مقرر شد هر دوسال یکبار این مسابقات در تهران برگزار گردد. این دوره از مسابقات به تفکیک جنسیت در ٢ رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد که شرکت‌کنندگان ایرانی در هر دو رشته دختران و شرکت کننده پسر در رشته قرائت حایز مقام نخست شدند و شرکت‌کننده افغانستانی نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم پسران به مقام اول رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار