اختصاصی پانا

فرماندار کارون: اکثر روستاها در محاصره آب‌اند اما هیچ روستایی به زیر آب نرفته است

اهالی به اشتباه فکر می‌کنند سیل‌بندها توان مقابله با سیل را دارند

اهواز (پانا) - فرماندار شهرستان کارون وضع فعلی این شهرستان را خطرناک توصیف و اعلام کرد که در بعضی از روستاها ارتفاع آب پشت سیل‌بندها یکی دومتر بالاتر از ارتفاع روستاست و اگر این سیل‌بند شکسته شود آب به سمت روستاهای پرجمعیت فوران می کند.

کد مطلب: ۹۰۵۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
فرماندار کارون: اکثر روستاها در محاصره آب‌اند اما هیچ روستایی به زیر آب نرفته است

معصومه خنفری در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی پانا به خوزستان درباره آخرین وضع این شهرستان گفت: «اکثر روستاهای اطراف کارون در محاصره آب هستند ولی هیچ روستایی زیر آب نرفته است چون این روستاها به دور خود سیل‌بند ایجاد کرده‌اند اما اگر این سیل‌بندها شکسته شود، ممکن است این روستاها به زیر آب بروند.»

او ادامه داد: «اکثر محورهای مواصلاتی از جمله جاده جندیه بسته شده است. جاده آبادان نیز به دلیل ساخت خاکریز در دو طرف آن، باز است و عبور و مرور در آن جریان دارد.»

خنفری گفت: «در قسمت غربی کارون سیل‌بند احداث کردیم و اما روز گذشته یکی از سیل‌بندها شکسته شد و قسمت عظیمی از زمین‌های زراعی مردم به زیر آب رفت. اطراف روستاهای اطراف را آب فرا گرفت و به استثنای عده کمی از اهالی که مقاومت می‌کردند، روستا را تخلیه کردیم.»

فرماندار شهرستان کارون به بسته شدن راه‌های مواصلاتی روستاهای پرجمعیت اطراف کانون اشاره کرد و گفت: « تردد در راه‌های مواصلاتی روستاهای ابودبس، عمیره، کوی ولی عصر، روستای کوت سید صالح که از پرجمعیت‌ترین روستاهای ما هستند، فقط با قایق امکان‌پذیر است.

خنفری درباره روند تخلیه روستاهایی که در محاصره آب هستند، گفت: « در بعضی از روستاهایی که نزدیک به شهر اهواز هستند اهالی روستاها را ترک نکردند اما بیشتر اهالی روستاهایی که در شرق اتوبان آبادان قرار دارند، محل زندگی خود را ترک کردند.

او ادامه داد: «روستاهای نزدیک به اهواز روستاهای پرجمعیتی هستند اما فقط حدود 20درصد آن تخلیه شده است. این روستاهادر قسمت غربی جاده آبادان واقع شده‌اند و به شهر نزدیک هستند و اهالی آن به دلیل اینکه امکان تردد با قایق به شهر وجود دارد روستاهای خود را ترک نکردند.»

فرماندار شهرستان کارون درباره وضع اسکان اهالی که روستای خود را ترک کرده‌اند، گفت:بخشی از مردم از ما چادر دریافت کردند و با احشام خود به ارتفاعات رفتند. بخشی دیگر به مدارس رفتند و عده دیگر به منزل بستگان خود ساکن شدند.»

او ادامه داد: «خطر برای همه این روستاها وجود دارد و ما از خیلی وقت پیش دستور تخلیه دادیم و اما اهالی به اشتباه فکر می‌کنند سیل‌بندها توان مقابله با سیل را دارند.»

خنفری گفت: «پیش‌بینی‌ها این است که از فردا به بعد آب کمتر می‌شود اما استمرار وضع فعلی و این میزان آب نیز برای اهالی روستا خطرناک است.»

او ادامه داد: « سیل‌بندها با افزایش آب ارتفاعشان افزایش پیدا کرد. به طور مثال در بعضی از روستاها ارتفاع آب پشت سیل‌بندها یکی دومتر بالاتر از ارتفاع روستاست اگر این سیل‌بند شکسته شود آب به سمت روستاهای پرجمعیت فوران می کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار