قاسم زاده ، روانشناس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی از بُعد روانشناسی چه باید کرد

بحران‌ها بر کودکان و نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی تأثیرگذار است

تهران (پانا) - یک روانشناس می‌گوید در زمان حوادث طبیعی همچون سیل چنانچه مشکلات روانشناختی مردم مناطق سیل‌زده به کمک متخصصان مداخله‌گر در بحران درمان نشود، این افراد در آینده مشکلات زیادی پیدا می‌کنند.

کد مطلب: ۹۰۵۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی از بُعد روانشناسی چه باید کرد

فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه وقتی بحرانی همچون سیل رخ می‌دهد افراد از لحاظ سلامت روان آسیب می‌بینند و نیازمند دریافت خدمات سلامت روان و تکنیک‌های مداخله در بحران هستند، گفت: در زمان حوادث طبیعی مانند سیل مردم یک منطقه به طور ناگهانی همه زندگی خود را از دست می‌دهند و این مساله موجب می‌شود تا افراد با اختلال روانی مواجه شوند. البته بحران‌ها روی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان که بیش از سایر گروه‌های سنی آسیب‌پذیر هستند، تأثیرگذار است برای اینکه وضع غیرعادی است و این وضع بر سلامت روان افراد تاثیر می‌گذارد.

این روانشناس افزود: روش‌هایی که برای کاهش تاثیرات ناشی از سیل از سوی مددکاران و امدادگران مطرح می‌شود شامل یکسری اصول کلی روانشناسی است که خیلی موارد عجیب و غریبی نیست و علی‌رغم اینکه ذات بحران، آسیب‌رسان است اما با تمهیداتی که اتخاذ می‌شود، می‌توان تأثیرات منفی بحران بر سلامت روان را کاهش داد. در این زمینه برای کودکان می‌توان بر حسب سنی که دارند فعالیت‌های مختلفی را تدارک دید از جمله بازی و فعالیت‌های گروهی و هنری می‌تواند اثرگذار باشد. در کنار آن می‌توان با مداخلات روانشناسی بخشی از مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: کودکانی هستند که مشکلات بیشتر و استرس‌های شدیدتری دارند که نیازمند مداخلات خاصی است و باید با توجه به سن کودک مطرح و بررسی شود و نباید کودکان را تنها گذاشت.

قاسم‌زاده با اشاره به شیوع افسردگی در بین خانواده‌های آسیب‌دیده گفت: موضوع افسردگی به شدت آسیب افراد و سن و سال آنها بستگی دارد و نمی‌توان به صورت کلی گفت که همه این افراد افسردگی شدید پیدا می‌کنند بلکه شدت آن متفاوت است. می‌توان با برآورده کردن نیازهای آسیب‌دیدگان و برطرف کردن مشکلات آنها، از بسیاری از مشکلات روحی این افراد کاست.

این روانشناس همچنین به داغ شدن بازار شایعه و اخبارهای دروغ بعد از حادثه اشاره کرد و گفت: دروغ در حوادثی همچون سیل دو نوع است که یک نوع در جهت نفی آثار حادثه است و یک نوع آن در جهت تشدید آثار حادثه است. طبیعی است که اگر دروغ در جهت تشدید آثار حادثه باشد عواقب بدتری در بین آسیب‌دیدگان دارد و اثرات منفی آن به تدریج بروز می‌کند. بنابراین محتوای اخبار ارتباط مستقیمی با روان انسان‌ها دارد و اخبار دروغین تاثیرات منفی متعددی را بر مردم وارد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار