تداوم تلاش پاستور و بهارستان برای جبران خسارات سیل‌زدگان

پیدا و پنهان درخواست روحانی از رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی

یک منبع آگاه: رهبری هنوز اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر نکرده‌اند

تهران (پانا) - انتشار اخباری ضد و نقیض درباره درخواست رئیس‌جمهوری از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی ابهاماتی را به وجود آورده است

کد مطلب: ۹۰۵۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
پیدا و پنهان درخواست روحانی از رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی

روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از یکی از نمایندگان تهران بدون بردن نام او نوشت که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان طی نامه‌ای از رهبری درخواست برداشت «2 هزار میلیارد تومان» از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به سیل‌زدگان را کرده است.

یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که نخواست نامش فاش شود، صبح امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با پانا اخبار منتشر شده مبنی بر نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی برای برداشت از صندوق توسعه ملی را تایید اما مبلغ ذکر شده توسط خبرگزاری فارس را درست ندانست.

او گفت که براساس اطلاعاتی که دارد، مبلغ ذکر شده از سوی رئیس‌جمهوری در نامه مذکور «2 میلیارد یورو» بوده نه «2 هزار میلیارد تومان».

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین در اظهارات خود گفت که «پیش‌نویس این نامه و ریز هزینه‌کرد آن از طرف سازمان برنامه و بودجه تهیه شده که با موافقت محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مواجه شده است.»

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا امروز به نقل از فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت که «رئیس‌جمهوری دستور برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به اذن رهبری برای اختصاص به سیل‌زدگان را صادر کرده است.»

بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، برداشت از این صندوق نیازمند اجازه رهبری یا تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

در همین زمینه می‌توان به طرح دو فوریتی مجلس شورای اسلامی برای پرداخت خسارت سیل‌زدگان اشاره کرد که بر اساس جزئیات منتشرشده از آن، دولت در صورت تصویب این طرح مجاز به برداشت از صندوق توسعه ملی خواهد شد ولی نکته اینجاست که روند تکمیل و تصویب این زمان‌بر است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به پانا گفت که اساسا نامه رئیس‌جمهوری به رهبر انقلاب برای صدور دستور و اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به این دلیل است که تصویب طرح مذکور زمان‌بر است.

او گفت که «اظهارات ذوالقدر صحیح نیست چرا که رئیس‌جمهوری فقط به رهبری نامه نوشته‌اند و اختیاری برای صدور دستور برداشت از این صندوق را ندارند و تاکنون نیز رهبر انقلاب اسلامی اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر نکرده‌اند.»

یک مقام آگاه دیگر در نهاد ریاست جمهوری نیز به پانا گفت که رئیس‌جمهوری دستوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی صادر نکرده است.

نکته دیگر اینجاست که ذوالقدر به ایسنا می‌گوید که خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های اخیر جاری شده در استان‌های مختلف کشورمان حدود 30 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

علی ساری، نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با رد این اظهارات گفت که هنوز هیچ مبلغی برای پیش‌بینی خسارت‌ها تخمین زده نشده است چراکه هنوز موضوع تمام نشده و هنوز برخی استان‌های کشورمان با خطر سیل مواجه هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود از درخواست نمایندگان خوزستان از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای نوشتن نامه به رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی خبر داد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با تایید اظهارات ساری گفت که این درخواست در جریان بازدید لاریجانی از مناطق سیل‌زده این استان و در ستاد مدیریت بحران خوزستان مطرح شده است.

او درباره پاسخ رئیس مجلس شورای اسلامی به این درخواست نیز اظهار کرد: «آقای لاریجانی در جلسه‌ای با نوشتن نامه به رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور اختصاص به سیل‌زدگان موافقت کرد ولی گفت که ابتدا باید میزان خسارت‌ها مشخص شود و سپس اقدام به برداشت از صندوق توسعه ملی کرد.»

این نماینده نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که آن زمان مقرر شد که موضوع بین سران سه‌قوه مورد بحث قرار بگیرد.

او ادامه داد: «بدین ترتیب موضوع از طریق رئیس مجلس و رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است تا رهبرانقلاب اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور اختصاص به سیل‌زدگان را صادر کنند.»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی باردیگر تاکید کرد که رهبر انقلاب هنوز این اجازه را صادر نکرده‌اند.

بدین ترتیب باید گفت که تلاش‌های مجلس شورای اسلامی و دولت به منظور برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور اختصاص به سیل‌زدگان همچنان ادامه خواهد داشت.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پیش از این گفته بود که «پرداخت خسارت سیل‌زدگان را تضمین می‌کند» ولی نعمتی به پانا گفت که منابع دولت از عهده پرداخت این حجم از خسارت برنمی‌آید به همین دلیل رئیس مجلس و رئیس‌جمهوری پیگیر برداشت از صندوق توسعه ملی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار