عاطفه بزرگ نیا*

آیا ایستادگی مقابل خواست یک ملت تقدیر و تشکر دارد؟

صداوسیما از دانشگاه به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است

تهران (پانا) - مخاطبان رادیو تلویزیون ایران در سال 97 شاهد آغاز چند برنامه تلویزیونی ازجمله چند مسابقه بودند که خیلی زود تبدیل به برنامه‌هایی پرمخاطب شدند و بعضی برنامه‌های پرمخاطب نیز در این سال به آخر خط رسیدند و به پخش خود از شبکه‌های تلویزیونی خاتمه دادند، اما از آن میان به پایان رسیدن هیچ برنامه ای به اندازه برنامه ورزشی 90 عجیب و حیرت‌انگیز نبود. اتفاقی که نزدیک به 20 میلیون بیننده فوتبال‌دوست این برنامه را در بهت فرو برد و تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ صداوسیما و خصوصا شبکه 3 تلویزیون ایران شد.

کد مطلب: ۹۰۵۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

برنامه 90 و مجری - تهیه‌کننده محبوبش عادل فردوسی‌پور در نیمه دوم سال 97 در صدر اخبار فرهنگی هنری ایران قرار گرفتند و روزی نبود که خبر یا اظهارنظری تازه درباره این برنامه و احتمال ادامه آن شنیده نشود.

آنچه در عمده این خبرها به عنوان علت اصلی مساله‌دار شدن و توقف برنامه 90 به چشم می‌خورد موضوع اختلاف میان مدیر شبکه 3 «علی فروغی» با عادل فردوسی‌پور بود که با ادامه‌دار شدن ماجرا کفه ترازو را به نفع فردوسی‌پور و زیان صداوسیما و مدیرانش سنگین کرد و صدای اعتراض بسیاری از چهره‌های فضای فرهنگ و هنر و حتی شخصیت‌های غیرفرهنگی را در رد سیاست‌های رسانه ملی به طور عام و جلوگیری از ادامه برنامه 90 به‌طور خاص بلند کرد.

در مهر 97 بود که صداوسیما طی اطلاعیه‌ای به دلیل آنچه «رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش» عنوان کرده بود خبر از توقف پخش این برنامه داد.

عادل فردوسی‌پور هم ساکت نماند و روز 20 اسفند درست روزی که برنده جایزه «بهترین برنامه تلویزیون» با رای مردمی شد پس از گرفتن جایزه به اختلاف یادشده با مدیران شبکه اشاره‌ای کرد و از تحمل رنج بسیار در چند سال اخیر حرف زد. مجری برنامه 90 گفت: « من فرزند رسانه ملی هستم. در این بیست‌‌ودو، بیست‌وسه ساله همیشه سعی کردم صادقانه و پاک کار کنم و مدیون رسانه هستم. اینکه در سخت‌ترین سال کاری‌ام و در سالی که حتی در رسانه ام به من بی مهری شد، اینکه می‌بینم خانواده بزرگ رسانه من را می‌بیند و تلاش من و همکاران ۱۵۰٬۲۰۰ نفره من دیده می‌شود، برایم خیلی ارزشمند است.»

او ادامه داد: «این جایزه فراتر از ارزشمند است. به خصوص امسال که سال عجیب و غریبی را سپری کردم. خیلی منقلب شدم به خاطر سختی‌هایی که در این سال کشیدم و به نظرم خیلی از آنها ناحق بودند. همه از جلوی چشم‌هایم رد می‌شود ولی این جایزه مثل یک اکسیر است. مثل این لطف هیئت داوران، لطف مردم و لطف سازمان نسبت به من؛ این‌ها برایم یک اکسیر است که تمام سختی‌ها و غم‌ها را کنار می‌گذارم. این جایزه را من مدیون مردم هستم و تقدیم به مردم می‌کنم.»

فردوسی‌پور روز 27 اسفند در مصاحبه‌ای با اشاره به ساخت ویژه برنامه نوروزی برنامه 90 گفت: «تیم برنامه‌ساز و من در چند روز گذشته مشغول تهیه آیتم‌ها بودیم، اما امروز به دستور مدیر شبکه سه برنامه ۹۰ از جدول پخش برنامه‌های شبکه خارج شد.»

فروغی مدیر شبکه ۳ هم در روزهای پایانی سال 97 در تازه‌ترین اظهار نظر درباره این برنامه گفت که نود از سال آینده (۱۳۹۸) با تیمی جدید ساخته و پخش خواهد شد. اما طرفداران فردوسی‌پور از جمله بسیاری از سلبریتی‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی با راه‌‍اندازی هشتگ «نه به حذف عادل» مخالفت خود را با ادامه برنامه نود بدون حضور فردوسی‌پور اعلام کردند.

امروز در روزهای بعد از تعطیلات نوروز 98 درحالی که به طور پراکنده اظهارنظرهای مردم و سلبرتی‌ها درباره توقف این برنامه پرطرفدار ادامه دارد شاهد تازه‌ترین واکنش مرتبط با موضوع آن هم از طرف رئیس رسانه ملی بودیم.

عبدالعلی علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در دیدار نوروزی با کارکنان رسانه ملی با صراحت از اقدام شجاعانه مدیر شبکه 3 سیما سخن گفت. عین عبارت رئیس رسانه ملی چنین است: «از شبکه سه سیما به‌عنوان شبکه‌ای که هوشمندانه و شجاعانه برنامه‌های جدیدی ارائه داد و مورد استقبال مردم قرار گرفت به‌ویژه از مدیر جوان آن آقای فروغی تشکر می‌کنم.» دقیق معلوم نیست کدام حرکت مدیر شبکه سه، جز توقف تولید و پخش برنامه‌ای با 20 میلیون طرفدار، شایسته لفظ «شجاعانه» است؛ ولی اگر ایستادگی در مقابل خواست اکثریت مردم درخور اینهمه تقدر و ستایش باشد دیگر اقدام آن دسته از هموطنان ما که چند سالی است تنظیمات شبکه‌های داخلی را از دستگاه‌های گیرنده خود حذف کردند و اعتماد چندانی به رسانه ملی ندارند محل خرده‌گیری و سوال ندارد.

نکته‌ای که بیش از هرچیز در اظهارات مردم و سلبرتی‌ها به چشم می‌آمد اعتراض به تعطیلی یک برنامه 20 ساله پربیننده درپی تصمیم‌گیری سلیقه‌ای مدیری است که حتی یک سال هم از انتصابش به این مسئولیت نگذشته است. بنابراین این سوال مهم مطرح می‌شود که چرا در صداوسیمایی که به گفته بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران متعلق به همه مردم است، مدیر شبکه بتواند بی هیچ دلیل قانع‌کننده و بر اساس اختلاف‌های شخصی از ادامه پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون جلوگیری کند. آیا همین اقدامات دور از تدبیر نیست که باعث دور شدن مردم از رادیو تلویزیون ملی شده و صداوسیما را به اینجا رسانده که مردم دیگر رسانه ملی را از خود نمی‌دانند؟!

تعطیلی برنامه نود در واقع دم خروسی بود بر ادعای مردمی بودن، برخاسته از مردم بودن و درخدمت مردم بودنِ صداوسیمای ایران. مردم هم در جریان برگزاری «جشنواره جام جم» به اقدام صداوسیما در تعطیلی این برنامه پرطرفدار اعتراض کردند و با انتخاب برنامه نود به عنوان بهترین برنامه تلویزیونی سال بار دیگر تصمیمات ضدمردمی مدیران صداوسیما را زیر سوال بردند.

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در تعطیلات نوروز 98 گواهی دیگر بر رد ادعاهای رسانه ملی است. از میان 137 فیلم سینمایی پخش شده در تعطیلات سال نو تنها 17 فیلم ایرانی بود. این بود حمایت از تولید ملی و تلویزیون ما به جای کمک به رونق صنعت سینما، گوشه‌ای نشسته و با دانلود و دوبله آثار سینمایی خارجی سعی دارد با استفاده ارزان‌ترین و آسان‌ترین شیوه به تامین برنامه بپرازد.

عملکرد امروز صداوسیمای ایران نشان می‌دهد که این دستگاه عظیم فرهنگی کشور از رسالت اولیه خود دور و دورتر می‌شود. امام خمینی(ره) سال‌ها پیش صداوسیما را «دانشگاه» نامید. دانشگاهی که نقشی تعیین‌کننده در تربیت نسل‌ انقلابی این کشور از آن انتظار می‌رود؛ اما امروز می‌بینیم همین صداوسیما نه تنها «دانشگاه» نشد که در حال تبدیل شدن به یک بنگاه تبلیغاتی است که عده‌ای تلاش دارند با شرکت در انواع مسابقات آن، ضمن حضور در مقابل دوربین، پولی هم به جیب بزنند. خود رسانه ملی هم به جای پرداختن به رسالت تربیت نسل‌ها با شیوه‌های تفریح و سرگرمی سعی دارد با معرفی انواع اپلیکیشن‌ها و مسابقات روزانه مبالغ درخورتوجهی کسب کند.

عاطفه بزرگ نیا روزنامه‌نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار