اجرای طرح پایلوت احیای تالاب حفاظت شده نئور اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل از تدوین سند مدیریت زیست بومی تالاب حفاظت شده نئور از محل اعتبارات ملی خبر داد .

کد مطلب: ۹۰۵۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح پایلوت احیای تالاب حفاظت شده نئور اردبیل

محمد خداپرست از تدوین سند مدیریت زیست بومی تالاب حفاظت شده نئور از محل اعتبارات ملی خبر داد و اظهار داشت: ما علاوه بر مطالعات و عملیات پاکسازی نئور از گونه‌های مهاجم، سعی کردیم تا از سند مدیریت زیست بومی تالاب حفاظت شده نئور را نیز تدارک ببینیم که این سند از محل اعتبارات ملی و به مبلغ 80 میلیون تومان در حال اجراست .

او تصریح کرد: با تهیه این سند در کنار برطرف شدن مشکل گونه‌های مهاجم وارد شده به نئور، با رهاسازی اردک ماهی‌ها و مطالعات دقیقی که در این زمینه در حال انجام است، امیدواریم در دریاچه نئور بتوانیم بستر و فضای پرورش ماهیان بومی به ویژه احیای ماهی قزل‌آلا را در سال‌های آینده شاهد باشیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در حال حاضر با رهاسازی 15 هزار قطعه ماهی از نوع اردک سعی می‌کنیم تا در سال جدید شاهد روند کاهش گونه مهاجم کراس و برخی ابعاد احیای این دریاچه باشیم و در کنار آن مدیریت زیست بومی دریاچه نئور نیز برای ما ارزشمند است که این کار با همکاری و مشارکت جوامع محلی در حال انجام است که انتظار می‌رود اکوسیستم دریاچه نئور به شکل کامل احیا شده و به وضعیت قبلی بازگردد .

خداپرست به مهمترین برنامه‌های اجرا شده در حوزه محیط زیست طبیعی اشاره کرد و افزود: ما در سال گذشته موفق شدیم نمونه‌برداری برای تکمیل بانک ژن را به تعداد 62 مورد از مجموع حیوانات و گونه‌های مختلف جانوری را انجام داده و در کنار آن ارسال این نمونه‌ها را به مرکز کشور برای نگهداری شاهد باشیم .

او به بازدید و ارائه گزارش از اکتشافات و بهره‌برداری از معادن به تعداد 41 مورد موافقت با اکتشاف معدن به تعداد 64 مورد و مخالفت با اکتشاف معدن به تعداد 43 مورد اشاره کرد و ادامه داد: معادن بررسی شده از لحاظ زیست محیطی نیز به تعداد 88 مورد در سال گذشته انجام شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به مطالعه و تدوین طرح مدیریت مناطق حفاظت شده آق‌داغ و اثر طبیعی و شروع عملیات اجرایی طرح مدیریت آن اشاره کرد و گفت: با اختصاص 250 میلیون تومان برای اجرای طرح‌های مدیریت استان از طرف سازمان برنامه و بودجه اقدامات و هدف‌گذاری‌ها انجام شده است .

خداپرست در مورد اجرای طرح پایلوت احیای تالاب حفاظت شده نئور و مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی با گونه مهاجم کراس بیان کرد: ما پیگیر ارتقا سطح منطقه پیشنهادی حفاظت شده انزان به مساحت 40 هزار هکتار و مناطق تحت مدیریت شکار ممنوع استان از جمله تالاب گیلارلو در گرمی به مساحت 117 هکتار و تالاب پته‌خور نمین به مساحت چهار هزار هکتار بودیم .

او به بررسی و بازنگری در مناطق چهارگانه محیط زیست و تدقیق مرز براساس استانداردهای جهانی اشاره کرد و افزود: تدوین و اجرای برنامه مدیریت و حفاظت گونه‌های در معرض خطر انقراض نظیر آهو، مارال، خرس قهوه‌ای و غاز پیشانی سفید کوچک در استان اردبیل انجام شده است .

او بیان کرد: افزایش سطح شناسایی و تهیه شناسنامه دو غار بوینی‌یوغون در روستای کورعباسلو، غار گلستان در محدوده روستای گلستان نیر و ثبت اطلاعات غارهای استان در سامانه غارشناسی کشور در سال‌ گذشته انجام شد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از تهیه اطلس پرندگان استان با جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌های وضعیت پراکنش پرندگان در شهرستان‌های استان خبر داد و خاطر نشان کرد: ما به جد پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم در قالب این اطلس که در سال جدید تهیه و تدوین خواهد شد، بتوانیم اطلاعات مفید و مناسبی را در اختیار علاقمندان قرار دهیم .

خداپرست به مدیریت و کنترل گونه‌های مهاجم و غیربومی در زیستگاه‌های آبی و خشکی و توسعه و غنی‌سازی موزه ملی تاریخ طبیعی و نمایشگاه‌های تابعه اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری و تهیه نمونه‌های تاکسیدرمی به منظور غنی‌ کردن نمایشگاه‌ موزه به تعداد 15 نمونه انجام شده است .

او تصریح کرد: ارسال نمونه‌های مناطق فسیلی ماموت بیله‌سوار و فسیل درختان شیخ محمدلوی مشگین‌شهر به سازمان جهت بررسی و انجام تحقیقات لازم انجام شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از احداث مرکز نگهداری فسیل‌های ماموت در بیله‌سوار خبر داد و بیان کرد: انجام پژوهش جهت جداسازی، شناسایی و مرمت فسیل‌های ماموت منطقه بیله‌سوار از محل اعتبارات استانی به مبلغ 40 میلیون تومان در سال گذشته آغاز شده و تا خرداد امسال این فرآیند ادامه پیدا می‌کند .

خداپرست اظهار کرد: طرح پژوهشی اکتشاف، استخراج و مطالعه فسیل‌های مهره‌داران بیله‌سوار از محل اعتبارات ملی و به مبلغ 50 میلیون تومان انجام شده است .

او از پیگیری‌ها برای تخصیص حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان از شرکت آب منطقه‌ای خبر داد و خاطر نشان کرد: ‌تأمین اعتبار از محل طرح حفاظت از تالاب‌های کشور به ارزش 120 میلیون تومان برای فرهنگسازی و تأمین اعتبار طرح مطالعه نیاز آبی تالاب پته‌خور و تعیین حد بستر و حریم تالاب به مبلغ 100 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی انجام شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به پلاک‌های اراضی ملی در محدوده مناطق تحت مدیریت و تعیین وضعیت سند این پلاک‌ها و همچنین تأمین اعتبار جبران خسارت ناشی از خشکسالی در مناطق تحت مدیریت و از منابع اعتبارات ملی انجام شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار