وداع آخر با کمال الملک سینمای ایران

تهران (پانا) ـ لحظاتی پیش مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی با حضور دوستداران این هنرمند و برخی از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در تالار وحدت برگزار شد.

کد مطلب: ۹۰۵۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
وداع آخر با کمال الملک سینمای ایران

بسیاری از اهالی سینما، تئاتر و تلویزیون کشور در آیین بدرقه مشایخی حضور داشتند که از آن میان می‌توان از علی نصیریان، قطب‌الدین صادقی، لیلا حاتمی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش اسدزاده، ابوالفضل پورعرب، بهزاد فراهانی، همایون اسعدیان، اکبر زنجانپور، منیژه محامدی، سیاورش طهمورث، سعید داخ، امیریل ارجمند، جمشید گرگین، پرویز پورحسینی، کوروش زارعی، هادی مرزبان، شهرام کرمی، اسماعیل خلج، محرم زینال زاده، مهدی شفیعی، حسن پورشیرازی، پرستو صالحی، محمد حاتمی، محمد شیری و حبیب رضایی نام برد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر از مدیران سینمایی و هنری حاضر در این مراسم بودند. البته وزیر ارشاد به سبب احتمال بارندگی شدید و طولانی نشدن برنامه از سخنرانی صرف نظر کرد.

پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید، مراسم با پخش موسیقی متن سریال هزار دستان آغاز شد.

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر پیام تسلیت جامعه تئاتری کشور را به مناسبت درگذشت مشایخی قرائت کرد.

ایرج راد: محله زندگی جمشید مشایخی به نام این هنرمند نامگذاری شود
ایرج‌راد، رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر نخستین هنرمندی بود که پشت تریبون رفت تا از جمشید مشایخی بگوید، او با عرض تسلیت درگذشت این هنرمند مردمی گفت: «دردانه‌ای دیگر از عالم هنرهای نمایشی استاد جمشید مشایخی از میان ما رفت، این عزیزان عاشق مردم بودند و تمام وجودشان را برای خدمت به مردم گذاشتند، جمشید مشایخی همواره عاشق مردم و صحنه مقدس تئاتر بود وقتی به صحنه تئاتر پا می‌گذاشت کف صحنه را می‌بوسید.

وی ادامه داد: در تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت جمشید مشایخی زنده و جاودان خواهد بود، ما باید مکان‌هایی را در شهر به نام ایشان و هنرمندان این سرزمین نامگذاری کنیم، طی سال‌های اخیر شاهد سنت خوب نامگذاری سالن‌های تئاتر به نام هنرمندان این عرصه بودیم، چرا نتوانیم سالن‌های سینما را به نام هنرمندان نامگذاری کنیم.

ایرج‌راد در پایان پیشنهاد کرد کوچه «ج» که محل زندگی جمشید مشایخی است به نام این هنرمند مردمی نامگذاری شود.

علی نصیریان: مشایخی در کنار کشاورز، انتظامی و رشیدی یکی از ستون‌های هنرهای نمایشی ایران بود
در ادامه علی نصیریان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و دوست جمشید مشایخی پشت تریبون رفت و با حالی متأثر گفت: جمشید انتظار نداشتم اینجا برای وداع با تو بیایم. من انتظار داشتم اینجا بیایم تا با تو روی صحنه بروم. با تو، انتظامی و رشیدی.

علی نصیریان ادامه داد: چند صباحی است حال خوشی ندارم همسرم را از دست داده‌ام، انتظامی را از دست داده‌ام، رشیدی را از دست داده‌ام و امروز جمشید مشایخی را از دست دادم.

نصیریان با ذکر پیشینه‌ای از هنر تئاتر در ایران در دهه 30 شمسی خاطره آشنایی خود با جمشید مشایخی را تعریف کرد و افزود: ایشان در چند دوره رشد کردند و درخشیدند؛ یکی دوره تئاتر تلویزیونی بود که آقای مشایخی در این دوران با من و آقای رشیدی و آقای والی و آقای انتظامی کار کردند، دوره بعد دوره تئاتر سنگلج که نمایش‌های خوبی در این دوره با حضور او روی صحنه رفت و دوره بعد دوره سینما و تلویزیون بود که فیلم «گاو» و سریال‌های «هزاردستان» و «کمال‌الملک» را در این دوره بازی کردند.

بازیگر فیلم «آقای هالو» افزود: در این سه دوره ایشان رشد کرد و در هر دوره پخته‌تر و زیباتر ظاهر شد، مشایخی در کنار آقایان کشاورز، انتظامی و رشیدی یکی از ستون‌های هنرهای نمایشی ایران بود. مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت، علم عشق به مردم در او خودجوش بود.

این بازیگر پیشکسوت نقش‌آفرینی هرچند کوتاه مشایخی در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی را ستود و از اخلاق و مرام جوانمردی او گفت و در پایان افزود: من ایشان را به خاطر اخلاقشان تکریم می‌کنم.
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، دیگر سخنران مراسم، ضمن تسلیت درباره مشایخی گفت: با آغاز سال نو مردم درگیر سیل ویرانگر شدند و در آخر نیز استاد جمشید مشایخی را از دست دادیم. همه می‌دانند این هنرمند چه منش و شخصیتی داشت، ما باید از این هنرمند درس جوانمردی یاد بگیریم.

وی افزود: متاسفانه این اواخر در فضای مجازی با برخوردها و کلماتی استفاده کردند که درست نبود. چون استاد مشایخی عاشق آواز و غزل بود، به یادش چند بیت می‌خوانم.
نوربخش در ادامه قطعه‌ای آوازی با غزلی از سعدی برای حضار اجرا کرد: رفتی و همچنان به خیال من اندری/ گویی که در برابر چشمم مصوری...

فرزند جمشید مشایخی: جمشید مشایخی جمشید مشایخیِ سینمای ایران است
سام مشایخی فرزند زنده‌یاد جمشید مشایخی در سخنانی گفت: دوست داشتم از مردم مهربان که قدر هنر و هنرمند را می‌دانند تشکر کنم. بی‌شک پدرم خیلی خوشحال است که شکوه حضور مردم را می‌بیند.
وی افزود: پدر همیشه می‌گفت که خاک پای مردم است، هرچند خیلی‌ها به این حرف او ایراد می‌گرفتند. خیلی دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است، اما جمشید مشایخی، جمشید مشایخی سینمای ایران است، ما در عرصه نقاشی کمال‌الملک داشتیم.

این مراسم با برگزاری نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی به امامت حجه‌الاسلام سیدمحمود دعایی به پایان رسید و سپس پیکر هنرمند برای تدفین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار