برنامه آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه قدس

تهران (پانا) -–رویترز به نقل از سه مقام آمریکایی اعلام کرده که این پیش‌بینی وجود دارد که آمریکا نیروی سپاه قدس ایران را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی قرار دهد.

کد مطلب: ۹۰۵۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه قدس

بنا بر این گزارش، این اولین بار است که آمریکا یک گروه نظامی خارجی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار می دهد.

مقامات اعلام کرده‌اند که این تصمیم که منتقدان آن هشدار داده‌اند می‌تواند باعث اقدام متقابل کشورهای متخاصم علیه مقام‌های امنیتی و نیروی نظامی آمریکاشود، احتمالا روز دوشنبه اعلام می‌شود.

پنتاگون از اعلام نظر در این باره امتناع کرده و نظرات خود را به وزارت امور خارجه اعلام کرده است. وزارت امور خارجه و کاخ سفید نیز در این باره نظری را اعلام نکرده اند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز به نوشته رویترز هنوز به درخواست برای اعلام نظر در این‌‌باره پاسخ نداده است.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از وال‌استریت ژورنال نوشته است مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفتند: «ترامپ موضع تندی علیه ایران گرفته و به‌نظر قویا حامی (تروریستی اعلام شدن سپاه) است... اما با توجه به پیچیدگی‌های قانونی متعدد، از شامگاه جمعه نگرانی‌ها در دولت (آمریکا) درباره چگونگی اجرای این سیاست افزایش یافته است».

این نشریه درباره عواقب این تصمیم می‌نویسد: «با این اعلام، شرکت‌ها و اشخاص از ارائه هرگونه حمایت مادی یا منابع، مانند خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره حرفه‌ای، تسلیحات یا حمل‌ونقل، به شرکت‌ها یا مقامات سپاه منع می‌شوند. مقامات سپاه و کسانی که با آنها تعامل می‌کنند تحت قانون مجازات‌های کیفری یا مدنی شامل پیگرد قضایی قرار می‌گیرند... این کار همچنین مانع ورود یا اقامت نمایندگان خارجی سپاه یا شرکت‌های تحت کنترل آن به ایالات متحده می‌شود».

بر این اساس، علی‌رغم اینکه هدف دولت آمریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه، منصرف کردن شرکت‌های بین‌المللی از تجارت با بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران است اما این تصمیم می‌تواند توسط یک دولت دموکرات در کاخ سفید خنثی شود.

مخالفان در دولت آمریکا می‌گویند که این اقدام نه تنها تاثیر چندانی در تضعیف ایران و بخش‌های مهم اقتصاد آن نخواهد داشت بلکه برای دشمنان واشنگتن الگویی می‌شود تا چنین برچسب‌هایی را به عناصر مختلف نیروهای مسلح ایالات متحده بزنند.

این در حالی است که برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، با متهم کردن ایران به تلاش برای «تحت کنترل درآوردن عراق»، مدعی شده بود: «امروز می‌توانم اعلام کنم که بر اساس گزارش‌های از طبقه‌بندی‌خارج‌شده ارتش ایالات متحده، ایران در مرگ دستکم ۶۰۸ نظامی آمریکایی مسئول است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار