چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داد

تهران (پانا) - در فاصله ژانویه تا مارس سال جاری میلادی واردات نفت چین از ایران و ونزوئلا به ترتیب ۷۸ و ۱۹۲ درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۹۰۵۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داد

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان می‌گویند در حال حاضر چین تلاش می‌کند به شرکای انرژی خود که با تحریم‌های اقتصادی و تجاری آمریکا روبرو شده اند، کمک کند. به گفته تحلیلگران چین همچنین می‌کوشد به این ترتیب از خود در برابر فشارهای آمریکا دفاع کند. در همین راستا پکن خرید نفت از ایران و ونزوئلا را از ابتدای سال جاری میلادی افزایش داده است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی تانکر ترکر، در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس امسال محموله‌های نفتی که از طریق دریا از جمهوری اسلامی ایران به چین وارد شده ۷۸ درصد افزایش یافته است (از ۴۳۱ هزار و یکصد بشکه در روز به ۷۶۷ هزار و ۲۰۰ بشکه رسیده است). در همین مدت میزان واردات نفت خام چین از ونزوئلا نیز ۱۹۲ درصد رشد داشته است (از ۸۴ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز به ۲۴۶ هزار و ۸۰۰ بشکه رسیده است).

ناتالیا میلچاکووا، کارشناس بازار انرژی در همین زمینه گفت: تهران از اصلی‌ترین تامین کنندگان نفت مورد نیاز چین است. علاوه بر این شرکت‌های چینی امیدوار هستند بتوانند در میدان‌های نفتی ایران مشارکت فعال داشته باشند. این در حالی است که پکن در برخی پروژه‌های زیر ساختی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری می‌کند.

الکسی ماسلوف، تحلیلگر امور انرژی نیز گفت مشارکت فعال چین با ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی با تنش‌هایی که در روابط میان پکن و واشنگتن به وجود آمده، ارتباط مستقیم دارد. این کارشناس افزود حتی در صورت امضای یک توافقنامه تجاری و پایان جنگ تعرفه‌های گمرکی میان چین و آمریکا، واشنگتن به فشارهای خود بر ضد چین ادامه خواهد داد به همین علت چینی‌ها تلاش می‌کنند همکاری‌های خود را با دیگر شرکایشان در بخش انرژی تقویت کنند.

الکسی ماسلوف در ادامه گفت: چین عمدتا نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا وارد می‌کند. اما ظاهرا اکنون به این نتیجه رسیده که ممکن است آمریکا فروش هیدروکربن‌های خود به چین را مسدود کند و بر تولید نفت در خاورمیانه نیز تاثیر منفی بگذارد. با توجه به این نگرانی، پکن تلاش می‌کند منابع جایگزینی برای تامین نفت و گاز مورد نیاز خود پیدا کند.

چین به موازات افزایش واردات نفت خام خود از ایران و ونزوئلا مجبور شده است خرید هیدروکربن‌ها از روسیه را کاهش دهد. طبق اعلام اداره گمرک چین، در ماه فوریه امسال خرید نفت و گاز چین از روسیه نزدیک به هفده درصد کاهش یافته و به ۵/۷۵ میلیون تن رسیده است.

اواخر ژانویه امسال دولت آمریکا تحریم‌ها و محدودیت‌هایی بر ضد بزرگ‌ترین شرکت نفتی ونزوئلا PDVSA وضع کرد. واشنگتن همچنین در مجموع هفت میلیارد دلار از دارایی‌های این شرکت را مسدود کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار