با حضور معاونان رییس جمهور دو کشوربرگزار می شود؛

برگزاری نخستین نوروزگاه مشترک تهران - عشق آباد

تهران (پانا)- رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان از برگزاری نخستین نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان با حضور معاونان رییس جمهور دو کشور، پنج شنبه 15 فردوردین‌ماه در گذرگاه مرزی باجگیران خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۴۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نخستین نوروزگاه مشترک تهران - عشق آباد

به گزارش ایرنا، «رضا خانیان» با اشاره به جزئیات این مراسم ،گفت: نخستین نوروزگاه فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان با حضور علی‌اصغر مونسان همراه با علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی و نیز هنرمندان موسیقی و حرکات آیینی جمهوری اسلامی ایران و همچنین معاون رییس جمهور ترکمنستان و مسئولان فرهنگی عالیرتبه این کشور و هنرمندان برجسته ترکمنستان، روز پنجشنبه 15 فروردین در محل گذرگاه مرزی باجگیران برگزار می‌شود.
وی افزود: این برنامه مشترک فرهنگی به همت نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق‌آباد و برای نخستین بار است که در این سطح و در نقطه صفر مرزی برگزار می‌شود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان افزود: با اجرای برنامه مبادلات فرهنگی در سال 2019 که از سوی رییس جمهور ترکمنستان سال «ترکمنستان مهد شکوفایی» نامگذاری شده است، تلاش می کنیم در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن برنامه‌های ملی این کشور برای این سال مشارکت کنیم.
خانیان گفت: بر همین اساس آمادگی داریم هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران و هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان را در سال 1398 برگزار کنیم.
خانیان همچنین از اعلام آمادگی قبلی رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان برای مشارکت گروه های هنری ایران برای مشارکت در جشن رسمی نوروز امسال در عشق‌آباد و شهرهای مرو و ترکمن‌آباد خبر داد و گفت: ارتقای هر بیشتر سطح روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان با توجه به نوروز میراث مشترک دو کشور، از اهداف برگزاری این نوروزگاه است.
بسیاری از اسطوره‌ها و بزرگانی چون پوریای ولی، شیخ نجم‌الدین کبری، خواجه یوسف همدانی، مختومقلی فراغی، ابوسعید ابوالخیر، ابوعلی الدقاق، شـیخ عطار، خیام، فردوسی، نسائی و زمخشری در هر دو کشور ترکمنستان و ایران مورد احترام‌ هستند. همچنین امام رضا (ع) نیز برای مردم هر دو کشور جایگاه ویژه ای دارد.
عید نوروز از اعیاد مهم مردم ترکمنستان به شمار می‌رود و هر ساله به دستور رییس جمهور ترکمنستان این عید با شکوه خاصی در محل ویژه‌ای به نام «ییلاق نوروز» در عشق‌آباد و همچنین در سراسر کشور با برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار