وزیر نیرو: فعالیت‌های مقابله با سیل زیر نظر ستاد مدیریت بحران انجام شود

تهران ( پانا ) - وزیر نیرو خواستار فعالیت تمام مسئولان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی هفته آینده استان خوزستان زیر نظر ستاد مدیریت بحران شد و گفت: ساخت غیر فنی سیل بندها ممکن است سبب بروز خسارت به سایر نقاط از جمله منازل مسکونی شود.

کد مطلب: ۹۰۴۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو: فعالیت‌های مقابله با سیل زیر نظر ستاد مدیریت بحران انجام شود

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان با بیان اینکه از روز 11 تا 16 فروردین ماه سال جاری به دلیل بارش‌های باران حدود سه‌میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای خوزستان می شود، افزود : 1.2 میلیارد متر مکعب از این حجم آب سبب پر شدن ظرفیت خالی مخازن سدها می شود و مابقی تخلیه می شود که طبیعتا بر اثر این تخلیه نقاط پایین دست سدها دچار آبگرفتگی و سیلاب خواهند شد.
اردکانیان گفت: مطابق پیش بینی ها از سد دز 2 هزار متر مکعب بر ثانیه و از سد کرخه یکهزار متر مکعب آب بر ثانیه رهاسازی می شود از همین رو باید برای هفته آینده آمادگی کامل داشته باشیم.
وی افزود: درحال حاضر برای کاهش خسارت های احتمالی سیل هفته آینده کانال هایی در برخی اراضی کشاورزی برای رهاسازی آب ساخته شده است که خسارت وارده در نتیجه ساخت این کانال ها توسط دولت جبران خواهد شد.
اردکانیان ادامه داد: درحال حاضر ستاد پایش و رصد سیل در سازمان آب و برق خوزستان به صورت لحظه به لحظه درحال بررسی وضعیت جوی است و با کمک نقشه های پهنه بندی سیل، روستا و شهرهای در معرض خطر شناسایی شده اند.
وزیر نیرو یادآور شد: خوزستان در یک دوره 45 ساله شاهد 332 سیل بوده است که در نتیجه آنها 300 نفر فوت، 26 هزار واحد مسکونی و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی خسارت دیدند اما با ساخت سدهای مخزنی و شیوه های جدید مدیریت خسارت سیل در سال های اخیر به حداقل رسیده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه خوزستان دارای 10 سد بزرگ است اظهار داشت: این سدها در مجموع 23 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب ظرفیت دارند درواقع حدود نیمی از ذخایر سدهای کشور در استان خوزستان قرار دارد که علاوه بر ذخیره آب، در تامین برق و کنترل سیلاب ها نقش موثر دارند.
به گفته وی سدهای کشور حدود 50 میلیارد متر مکعب گنجایش دارند که از سال آبی جاری، یعنی از مهرماه 97 تاکنون 35 میلیارد متر مکعب از ظرفیت کلی آنها پر شده است.
اردکانیان با بیان اینکه ایران پس از حدود نیم قرن خشکسالی، امسال ترآبی نسبی را تجربه کرده است ادامه داد: بارش های امسال در 48 سال اخیر بی سابقه بوده است به عبارت دیگر بارندگی های امسال نسبت به سال قبل 145 درصد افزایش داشته است.

حفظ حریم رودخانه عامل کنترل سیلاب
وی با اشاره به لزوم حفظ حریم رودخانه ها گفت: وظیفه حفظ حریم رودخانه ها در شهرها برعهده شهرداری و در خارج شهر برعهده وزارت نیرو است و هرگونه تصرف در حریم رودخانه باید پس از توجیهات فنی صورت گیرد.
وزیر نیرو درخصوص لایروبی رودخانه ها نیز اظهار داشت: هر سدی دارای یک عمر مفید است که پس از طی شدن این عمر مفید به مرور زمان لای های موجود در آب، در مخازن سد و یا رودخانه ها رسوب می کند و راه حل رفع این مشکل لایروبی رودخانه ها است.
وی ادامه داد: حدود هفت هزار و 500 کیلومتر رودخانه مهم در کشور وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری هستند، مطابق برآوردها 80 هزار میلیارد ریال منابع مالی جهت لایروبی این رودخانه ها ظرف سه سال نیاز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار