رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان:

تا پایان مشکل، تخلیه سیلاب و ترمیم خرابی ها در کنار مردم هستیم

تهران (پانا) - رئیس جمهور با بیان اینکه "با یاری هم تهدیدها و تحریم ها را به فرصت تبدیل می کنیم"، از سپاه، ارتش، بسیج، هلال احمر و همه نیروهای امدادی که با فداکاری در خدمت مردم سیلزده بودند، قدردانی کرد و از بنیاد مسکن، سازمان برنامه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست به تسریع امور برای جبران خسارتها کمک کنند.

کد مطلب: ۹۰۴۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تا پایان مشکل، تخلیه سیلاب و ترمیم خرابی ها در کنار مردم هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان،با اشاره به اینکه برای تحیت، همدلی و همدردی به میان مردم با صفای گلستان آمده ایم ودر برابر غیرت، روحیه و مهربانی مردم استان گلستان تواضع می کنیم، گفت: تا پایان مشکل، تخلیه سیلاب و ترمیم خرابی ها در کنار مردم هستیم و دولت از بنیاد مسکن برای بازسازی منازل حمایت می کند.

روحانی افزود:هنگامی که در جمع مردم روستای چن سبلی حاضر شدیم مردم علیرغم مشکلات و سختی‌هایی که در روزهای اخیر به واسطه سیل با آن مواجه شدند، با مهربانی، صفا و صمیمیت به استقبال خادمان خود آمدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه در استان گلستان وحدت و همدلی خوبی میان همه مردم و اقوام و مذاهب گوناگون وجود دارد، گفت: علمای شیعه وسنی در استان بویژه آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه که مورد احترام همه تفکرات و سلایق در استان هستند، نقش بسیار تأثیرگذاری در افزایش همدلی‌ها دارد.

روحانی با تقدیر از همدلی، تلاش و ایثار و فداکاری همه مسئولان و تلاشگران در زمینه خدمت‌رسانی به مردم در مناطق سیل‌زده به ویژه سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای امدادی، خاطرنشان کرد: نیروهای هلال احمر تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه ارایه خدمات به مردم داشتند و بالگردهای این سازمان در شرایط بد آب و هوایی و با ریسک بالا نیازمندی‌های منطقه را برطرف کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باران همیشه نعمت خداوند بوده و برای کشوری که بارندگی در آن کم است، نعمتی مضاعف بشمار می‌رود، گفت: اساس کار برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در منطقه این است که رودخانه، لایروبی شده تا آب را به دریا منتقل کند. اگر به رودخانه‌ها رسیدگی می‌شد و این رودها می‌توانستند این آب را منتقل کنند، با چنین سیلی در این وسعت مواجه نبودیم.

رئیس جمهور با اشاره به انجام زهکشی در استان گلستان برای احیاء زمین‌های کشاورزی و نمک‌زدایی، گفت: زهکشی اقدامی بسیار مهم است و دولت در سال جاری با تمام توان علیرغم مشکلات در راستای افزایش زهکشی‌ها در این استان که قطب مهم کشاورزی بشمار می‌رود، تلاش خواهد کرد.

روحانی با اشاره به حضور وزیر کشور در استان گلستان و مدیریت شرایط در این منطقه از سوی وی، ‌گفت: امروز در نقاط مختلف کشور دچار مشکل هستیم، اما آقای رحمانی فضلی که از وزرای فداکار و فعال دولت هستند، خواستیم به دلیل اهمیت این استان در این منطقه حضور داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قصد داشتم در روز دوم فروردین به این منطقه سفر کنم و از نزدیک در جریان روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان قرار بگیرم که با گفتگو با معاون اول مقرر شد، دکتر جهانگیری به این سفر بیاید، اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهور تصمیمات بسیار خوبی را در دو استان گلستان و مازندران اتخاذ کردند که یکی از آنها تصمیمات ضروری ، انتخاب سرپرست برای استانداری گلستان بود و امیدواریم آقای مهندس میر محمد غراوی بتواند در این شرایط مسئولیت‌ها را بر دوش گرفته و کار را به پیش ببرد.

روحانی با بیان اینکه مردم در اثر این حادثه با مشکلات زیادی در نقاط گوناگون مواجه هستند و زندگی برای آنها سخت است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه کمک‌های بسیار خوبی از سوی مردم استان و دیگر نقاط کشور و دستگاه‌ها و مسئولان انجام شده که نشان از تلاش و خدمات مردم، دولت، مسئولان و نیروهای مسلح است و باید تا پایان تخلیه آب از مناطق و ایجاد شرایط عادی ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مردم نگران بازسازی خانه‌ها، محل کسب و جبران خسارات وارده به زمین‌های کشاورزی و دامپروری و دیگر نقاط هستند، گفت: دولت مطمئناً این خسارات را در حد توان خود جبران خواهد کرد اما باید توجه داشته باشیم راه‌حل نهایی برای عبور از مشکلات حوادث غیرمترقبه، بیمه است و دولت و مجلس باید در این راستا به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنند تا به واسطه آن، محل زندگی، کسب، کار و کشاورزی مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

روحانی با بیان اینکه آنچه امروز در گرفتاری و مصیبت است را می‌توان به یک فرصت و نعمت تبدیل کرد، گفت: باید این حوادث سبب شود تا اقدامات اساسی که می‌بایست مردم و دولت در کنار هم انجام دهند، با سرعت بیشتری اجرا شود که احداث سد و لایروبی رودخانه‌ها از جمله این اقدامات است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما باید در عین سختی و مشکلات ، شرایط را به محلی برای تمرکز در راستای حل اساسی مشکلات تبدیل کنیم.

روحانی با بیان اینکه دولت تشویق مردم به بیمه‌گذاری به عنوان اقدامی اساسی را دنبال خواهد کرد، گفت: ما باید همه امکانات را بکار گرفته و بتوانیم پیش‌بینی‌های خوبی داشته باشیم که در همین بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل در مناطق مختلف کشور، سیستم‌های هشداردهی از طریق تلفن همراه در استان گلستان و روز گذشته در تهران به طور وسیع فعال بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هواشناسی کشور در دوران دفاع مقدس تقویت شد، اظهار داشت: امروز هواشناسی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و پیش‌بینی‌های قابل قبولی ارایه می‌دهد، اما باید در راستای تقویت پیش‌بینی‌ها تلاش کنیم.

روحانی افزود: باید هواشناسی به گونه‌ای کار کند که به طور دقیق و جزیی بتواند وضعیت آب و هوایی را برای مناطق گوناگون پیش‌بینی کند.

رئیس جمهور با اشاره به وجود شرایط بحرانی در استان خوزستان، گفت: در این استان ورودی آب سدها در سال گذشته 5 میلیارد متر مکعب بوده که امسال به بیش از 23 میلیارد متر مکعب افزایش یافته و وزارت نیرو باید مدیریت دقیق در زمینه تنظیم آب سدها داشته باشد تا با مشکل مواجه نشویم.

روحانی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای رفع مشکلات مردم و آینده بهتر در نقاط مختلف کشور، به نامگذاری سال جاری به عنوان رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: باید با کمک و یاری هم فشار تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز گرفتار افرادی شده‌ایم که نه تنها به ایران، بلکه به همه جهان ظلم می‌کنند، گفت: امروز آمریکایی‌ها در نقاط گوناگون بویژه در سرزمین‌های اشغالی اقداماتی را انجام می‌دهند که موجب تعجب می‌شود، آنها انسان‌های تازه به قدرت رسیده و نوکیسگان قدرت هستند که سال‌ها ضد اسلام و ایران بوده و امروز روی کار آمده‌اند.

روحانی تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا سختی سیل و تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در جلسه هیأت دولت تصمیمات بسیار خوبی برای جبران خسارات ناشی از سیل در مناطق سیل‌زده اتخاذ شده است، گفت: البته برآورد خسارات هنوز دقیق نیست و باید مورد به مورد و به طور دقیق در بخش‌های مختلف به انجام برسد.

روحانی اظهار امیدواری کرد با چارچوبی که امروز دولت تعیین کرده و با تأمین بودجه، خسارات مردم در معیشت، اسباب منزل، خانه‌های مسکونی، محل کسب و کار، کشاورزی، دامپروری و صنعت و دیگر آسیب‌ها، جبران شود.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت سرعت عمل در اقدامات، گفت: هر چند که مردم این منطقه بسیار با محبت، باصفا و باقدرت روحی بالایی هستند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند، اما هر چه زمان می‌گذرد، موجب کاهش تحمل می‌شود که باید مسئولان تلاش‌های خود را گسترده‌تر کنند.

پیش از سخنان رئیس جمهور آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان با تجلیل از صبر و بزرگواری مردم در شرایط سختی و مشکلات، گفت: مسئولان ذیربط در حوزه‌های مختلف امدادی و رسیدگی به مشکلات مردم با همه توان در راستای ارایه خدمات در مناطق آسیب‌دیده و سیل‌زده تلاش می‌کنند و باید برنامه‌ریزی مناسب انجام شود تا مردم توجه دولت و روند رفع مشکلات را به خوبی لمس کنند.

همچنین در این جلسه سرپرست استانداری گلستان دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و لشکری گزارش‌های خود از روند اقدامات انجام شده برای کمک به جبران خسارات در مناطق سیل زده را ارایه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار