شتاب و بی حوصلگی در رانندگی؛ آسیبی که جبران نمی شود

کرج (پانا) - اصلاح رفتار ترافیکی به ویژه حین سفر علاوه بر کاهش ناراحتی های ناشی از گرفتار شدن در ترافیک، باعث ایجاد دقایقی آرام و شاد و مطمئن برای خانواده ها و انجام سفری با خاطرات خوش و به یادماندنی می شود.

کد مطلب: ۹۰۳۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
شتاب و بی حوصلگی در رانندگی؛ آسیبی که جبران نمی شود

گاه خبرهای تلخ و تاسف بار از این دست به گوشمان می رسد که جوانی در جریان نزاع پس از تصادف جان سپرد؛ این اتفاقات وجدان عمومی را جریحه دار کرده و گاه آثار جبران ناپذیری را بر انسان و جامعه بر جای می گذارد.

تلاش برای کاهش اینگونه حوادث غم بار که چهره ای ضد فرهنگی از جامعه ما به نمایش می‌گذارد، در حقیقت اقدام در جهت عمل به امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود و استمرار فرهنگ سازی در این زمینه خیر و صلاح همه را به دنبال دارد.

بر اساس آمارهای موجود پرونده‌های نزاع بیشترین پرونده‌های دادسراها را به خود اختصاص داده است که در این میان نزاع های ناشی از تصادفات رانندگی بیشترین بخش را شامل می‌شود.

وقتی که فرهنگ رانندگی‌مان پایین است و وقتی ارتباطاتمان با اطرافیانمان را نمی توانیم به خوبی تعریف کنیم، طبیعی است که تصادفات و نزاع‌ها بیشتر شود، ولی این مسئولیت رفتارهای اجرایی را نفی نمی کند، اما بخشی از آن دست خود مردم است که با تکرار می‌توان آن را فرهنگسازی کرد.

برخی بعد از توقف ناشی از تصادف در چند ثانیه درگیری فیزیکی را شروع می‌کنند و بدون توجه به چرایی آن و مقصر بودن و لزوم رسیدگی قانونی، آستین بالا زده و شخصا به صحنه تصادف رسیدگی می کنند.

این افراد با احساساتی غیرقابل کنترل و حق به جانب که گاه آسیب جسمی و روانی و مالی ناشی از این درگیری به مراتب بیشتر از آسیب ناشی از تصادف دو خودرو است، به جان هم افتاده که ضعف در مهارت روابط بین فردی و کنترل هیجانات را به دنبال دارد.

همچنین ناتوانی در کنترل احساسات جریحه‌دار شده و تخلیه غیر منطقی آن از عوامل لحظه‌ای بروز تنش‌ها و درگیری‌ها در صحنه تصادف می باشد.

سرهنگ "مهدی فضل علیشاه" فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ در این باره گفت:«گاهی مشاهده می شود که درگیری ها در تصادفات خودرویی منجر به قتل شده است. از همین رو توصیه می شود رانندگان خشم خود را کنترل و مدیریت کنند، به جای این که متوسل شوند به کارهای خشونت آمیز، ابتدای امر به عواقب کار خود توجه بیندیشند.»

وی افزود:«در تصادفات خسارتی ما شاهد رفتار تند و ناشی از عصبانیت و هیجان طرفین تصادف هستیم، این رفتار به طور یقین می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد.»

فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ اضافه کرد:«در مواردی شاهد بودیم که حتی بسیاری از موضوعاتی مانند قتل از همین عصبانیت ها شروع شده که باید افراد خویشتن داری کرده تا حوادث ناگواری بوجود نیاید. باید رفتارهای خشونت آمیز بعد از حادثه تصادف درجامعه اصلاح شود، آموزش و فرهنگ جهت نهادینه کردن این موضوع باید در اولویت قرارگیرد و اصلاح رفتارهای خشونت آمیز را از طریق آموزش در خانواده ها نهادینه کنیم.»

آموزش از فرهنگ عمومی جامعه نشات می گیرد و اگر افراد سعی کنند که تحمل افکار مخالف و تحمل عقیده یکدیگر را داشته باشند قطعا هیچ حوادث ناگواری رخ نمی دهد.

افرادی که تصادف می کنند لازم است که یک دقیقه اول مکث کنند و از اقدام به هر کار نسنجیده خو دداری کنند و قضاوت را به قانون بسپارند تا زودتر به نتیجه برسند.

سرهنگ فضلی علیشاه به شهروندان توصیه کرد:«در این روز ها که زمان مسافرت است و جاده‌ها پرترافیک می باشد لازم است رانندگان بیشتر به رفتار ترافیکی خود دقت کنند و در زمان ترافیک و یا وقوع تصادف از هرگونه شتاب زدگی و یا انجام رفتار پرخاشگرانه یپرهیزند تا این موضوع به حادثه ای منتج نشود که پایانش پشیمانی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار