علی شمخانی: مدیریت ورودی و خروجی سدها با حساسیت مضاعف صورت گیرد

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تهدیدات ناشی از سیلاب در استان خوزستان گفت مدیریت ورودی و خروجی سدها دراین رابطه بسیار مهم است که باید با حساسیت صورت گیرد زیرا هرگونه بی‌توجهی می‌تواند فاجعه ایجاد کند.

کد مطلب: ۹۰۳۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
علی شمخانی: مدیریت ورودی و خروجی سدها با حساسیت مضاعف صورت گیرد

به گزارش ایرنا، دریابان علی شمخانی بامداد چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان در اهواز بیان کرد: وضع رودخانه کارون در مقطع اهواز و مناطق پایین دست رودخانه، تهدید عمده برای استان به شمار می‌رود که می‌تواند چالش ایجاد کند.
وی افزود: افزایش دبی کارون به اندازه‌ای که فاضلاب جاری را در شهر ببینیم، در کنار بارش‌های شنبه و یکشنبه می‌تواند از نظر روانی بسیار شکنندگی ایجاد ‌کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: با توجه به اینکه سامانه بارشی فعلی ضعیف شده است و سامانه بعدی از شنبه به استان می‌رسد لذا از چهارشنبه تا جمعه زمان طلایی برای مدیریت بحران و به کارگیری تمهیدات لازم در این رابطه است.
شمخانی عامل انسانی را یکی از عوامل مهم و دخیل در اتفاقات ناشی از سیلاب در کشور دانست و گفت: اطلاع‌رسانی به مردم باید به گونه‌ای باشد که قبل از قرارگرفتن در معرض سیل بتوانند به سمتی ببروند که متحمل کمترین آسیب و خسارت شوند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نشست ویدیو کنفرانس ریاست جمهوری با استاندار و اعضای شورای مدیریت بحران خوزستان درباره وضع سیلاب‌های اخیر بیان کرد: در این نشست وضع استان خوزستان از نظر تهدید سیلاب بسیار نگران کننده به نظر می‌رسید.
وی درعین حال با اشاره به مزیت‌های استان خوزستان نسبت به دیگر استان‌ها توضیح داد: وجود رودخانه‌های متعدد،کانال‌ها و نهرهای متعدد، رودخانه‌های متصل به دریای آزاد،تالاب هورالعظیم، سد و زمین‌های زهکشی از جمله این مزیت‌ها است که قدرت مانور مدیران استانی برای مدیریت بحران را بسیار افزایش می‌دهد.
دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شب گذشته به نمایندگی از رییس جمهوری به خوزستان سفر کرد تا بر روند خدمات رسانی و مدیریت سیل پیش‌بینی شده دراستان نظارت کند.
ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه موجب افزایش ابر، رگبار باران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه‌ای و به تبع آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها دراستان خوزستان شده است.
بیشترین بارشها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوضه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون گزارش شده‌اند.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش نشان می‌دهد.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می‌کنند.
طی 2 موج سیلابی در 48 ساعت گذشته، 1.5 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار