امام زادگان گیلان؛ حریم امن مسافران نوروزی

رشت (پانا) -امام زادگان و بقاع متبرکه از مواهب الهی و مکانی برای رسیدن به آرامش و حریم امنی برای مسافران و گردشگران در ایام نوروز است.

کد مطلب: ۹۰۳۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
امام زادگان گیلان؛ حریم امن مسافران نوروزی

امام زاگان محلی سرشار از آرامش و پناهگاهی برای مومنان است، نوروز فصل شکوفایی و سرسبزی فرصتی برای ایجاد تحول و دستیابی به آرامش معنوی است که در جوار امام زادگان می توان به این مهم دست یافت.
امام زادگان و بقاع متبرکه گیلان به عنوان جاذبه های گردشگری این استان مکانی مناسب و زیبا برای آرامش روحی و معنوی مسافران و زائران است، این امام زادگان در همه ایام سال بویژه در نوروز شاهد حضور گرم زائران از مناطق مختلف کشورست.
بر اساس اعلام اوقاف و امور خیریه گیلان، 60 درصد امام زادگان و بقاع متبرکه استان در مناطق بکر و طبیعی وجود دارد که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند، بنابراین ایام نوروز فرصت مناسب برای بهره مندی از آرامش در این امام زادگان است.
گیلان دارای بیش از 900 بقعه متبرکه و امام زاده است که در ادامه این گزارش به معرفی تعدادی از امام زادگان شاخص استان پرداخته شد.

** رشت؛ آستان مقدس فاطمه اخری (س)
این بقعه متبرکه یکی از مشهورترین بقاع متبرکه گیلان در محله ساغریسازان رشت واقع شده است، بر اساس شجرنامه موجود وی دختر امام موسی کاظم علیه الاسلام و خواهر امام رضا (ع) و خواهر کوچکتر حضرت معصومه (س) است، بنای این حرم مطهر به مساحت، حدود دو هزار مترمربع در دو طبقه زیرین و فوقانی، دارای شبستان، مسجد، تربت خانه ، سالن اجتماعات، موزه، کتابخانه و مکانی برای عرضه محصولات فرهنگی، سالن غذاخوری ، سرویس بهداشتی و وضوخانه است.
ضریحی طلا اندود و مشبک بر روی مرقد این بانوی بزرگوار نصب است، این حرم مورد احترام شدید مردم شهرستان رشت و استان گیلان است.

** رشت؛ آستان امام زاده هاشم (ع) رشت
این آستان مقدس یکی از مشهورترین و معتبرترین بقاع متبرکه استان گیلان در منطقه ای به همین نام در 32 کیلومتری شهرستان رشت در کنار جاده ترانزیت رشت به تهران در تپه ای مشرف بر جاده و رودخانه بزرگ سفیدرود واقع شده است.
بر اساس تحقیقات به عمل آمده، وی ابوهاشم علی الحسنی از سادات بزرگ و علویان روحانی سده چهارم هجری است، بنای این آستان مقدس هشت ضلعی و از آجر ساخته شده و در داخل حرم آینه کاری شده و ازاره و دیوار تا ارتقاع یک متری سنگ کاری شده است و ابیاتی از ترجیح بند محتشم کاشانی روی سنگ مرمر نوشته شده است.
این آستان مقدس به ارتقاع شش متر از خارج طرحی عالی دارد، ضریحی مشبک و طلا اندود بر روی مرقد امام زاده نصب است، این حرم حدود یک هکتار و نیم زمین داشته و زائرسرا، هتل، بازارچه، بنایی با شکوه و عالی ، کوه و رودخانه باعث شده که این بقعه یکی از مراکز پرجمعیت آمد و شد زائران و مسافران باشد.

**آستانه اشرفیه؛ آستانه مقدس سید جلال الدین اشرف (ع)
یکی از مشهورترین امام زادگان شمال ایران حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) است که به قول مشهور فرزند امام موسی کاظم علیه السلام است، بنای این حرم مطهر به مساحت یک هزار و 300 مترمربع شامل شبستان، مرکز فرهنگی قرآنی، روضه های منوره، مسجد، رواق و کفشداری است.
ضریح مطلا مشبک بر روی مرقد امام زاده نصب است و سراسر دیوار داخلی بقعه آینه کاری است، دیوار داخلی بقعه با کاشی ها و کتیبه های عالی مزین به آیات کلام الله مجید آراسته شده، این بقعه باعث شده که شهرستان آستانه اشرفیه به عنوان پنجمین شهر مذهبی و زیارتی کشور شناخته شود.

** لنگرود؛ حرم مطهر آقا سید محمد (ع) سپید آستانه
این حرم مطهر، در شهرستان لنگرود در وسط خیابان سعدی واقع است، بر اساس شجره نامه و به اعتقاد اهالی، ایشان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است، بنا به مساحت 650 متر از آجر ساخته شده و شامل مسجد، روضه منوره ، کفشداری و آبدارخانه است.
گنبد نقره ای 6 متری و چهار متری گلدسته فلزی در چهار طرف بقعه و کاشی کاری های عالی داخل و خارج بقعه و سنگ کاری روضه منوره آن باعث شده که این حرم مطهر یکی از زیباترین بقاع شاخص شرق گیلان باشد.

**بندرانزلی؛ آستان مقدس بی بی حوریه (س)
این آستان مقدس در کنار جاده اصلی ورود به شهرستان بندرانزلی قرار دارد، بر اساس شجره نامه موجود ایشان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، بر حسب تحقیق وی از ساداتی بود که در این منطقه زندگی می کرد.
بنای این آستان مقدس به مساحت 800 مترمربع از آجر ساخته شده و دارای گنبد به ارتفاع 6 متر و سه گلدسته زیبا است، این آستانه مقدس دارای امکاناتی همچون زائر سرا و پارکینگ است.

**شفت؛ حرم مطهر امام زاده ابراهیم (ع)
این حرم مطهر در روستای امام زاده ابراهیم شهرستان شفت قرار دارد که یکی از معروفترین و مشهورترین بقاع متبرکه گیلان است، بر اساس شجره نامه موجود وی فرزند امام موسی کاظم (ع) است، گنبدی با پوشش استیل و دو گلدسته به ارتقاع 9 متر در بالای بام آن خودنمایی می کند، ضریحی مشکب و آهنی بر روی مرقد امام زاده نصب شده است.
دهکده زیبا و کوهستانی امام زاده ابراهیم (ع) با داشتن مهمان پذیر، بازارچه سنتی و چشمه آب سرد و آبشار هر ساله مسافران زیادی را در خود پذیرا است.

** آستارا؛ حرم مطهر امام زادگان ابراهیم و قاسم (ع)
این حرم مطهر در پنج کیلومتری شهرستان آستارا قرار دارد، این حرم مطهر مدفن دو تن سادات علوی است که نسب آنان از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام است، این آستان مقدس نه تنها مورد توجه مردم گیلان است بلکه زائران از کشورهایی همچون آذربایجان نیز در قالب کاروان های زیارتی خدمت این امام زادگان عظیم الشأن شرفیاب می شوند.

** رودسر؛ آستان مقدس امام زادگان سید مرتضی و سید ابراهیم (ع)
این آستان مقدس در روستای زیبای ماچیان در شهرستان رودسر قرار دارد، بر اساس شجره نامه این امام زادگان عظیم که بسیار مورد احترام اهالی منطقه نیز می باشند از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام هستند، حرم مطهر این امام زادگان بزرگوار همواره مورد توجه اهالی و مردم شهرستان رودسر قرار می گیرد و مراسم های سنتی و مذهبی زیادی در این استان مقدس برگزار می شود.

**رودبار؛ حرم مطهر امام زاده محمد و امام زاده هادی (ع)
این آستان مقدس در روستای شاه شهیدان واقع در ارتفاعات رودبار واقع است، تمام آثار قدیمی این آستان مقدس در بازسازی از بین رفته ، به اعتقاد اهالی این دو تن از فرزندان امام زین العابدین علیه السلام هستند.
علم این آستان مقدس در مراسم به نام علم واچینی هنگامی که 35 روز از تابستان می گذرد، بسته می شود و به مدت 10 شب همانند ایام محرم مراسم روضه خوانی، مداحی و سینه زنی در آستان مقدس برگزار می شود و در همین روز با حضور عده ای از زائران مراسم علم واچینی برگزار می شود، این مراسم دوستداران زیادی دارد که برگزاری آن به مشهوریت این آستان مقدس افزوده است.

** ماسال؛ حرم مطهر آقا مهر علی و رضا علی (ع)
این دو امام زاده بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند که مرقد مطهر آنان در روستای زیبای شالمای شهرستان ماسال واقع شده، بنای این حرم مطهر به مساحت 200 مترمربع است و دارای یک گنبد و دو مناره است و قسمتی از معجر و صندوق قدیمی در وسط این بنا حفظ شده ، این حرم مطهر در زمینی به متراژ 500 متر قرار دارد که دارای یک مسجد نیز است.

** تالش؛ بقعه متبرکه بابا اسماعیل (ع)
بقعه متبرکه بابا اسماعیل (ع) که روستای تره طول شهرستان تالش در کنار اتوبان تالش به آستارا قرار دارد، این مکان مقدس همه روزه مورد زیارت اهالی با فرهنگ روستا و نیز مسافران و زائرانی است که در حال عبور از این اتوبان هستند.

** چولاب کوچصفهان؛ آستان مقدس امام زاده قاسم (ع)
روستای چولاب از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت است و در کیلومتر 22 بزرگراه رشت به آستانه اشرفیه واقع است، روستای چولاب حدود 6 کیلومتر با شهر آستانه اشرفیه و هفت کیلومتر با شهر کوچصفهان فاصله دارد و مرقد مطهر یکی از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام نیز در خود جای داده است.
آستان مقدس امام زاده قاسم علیه السلام همچون نگینی در دل روستای سرسبز چولاب می درخشد و باعث برکت و اعتبار این روستا در سطح منطقه است، حرم مطهر امام زاده قاسم (ع) با هدف توسعه بنا و نوسازی آن در حال بازسازی است و در آن امکاناتی همچون کتابخانه دیجیتال ، مرکز فرهنگی و قرآنی ، زائرسرا و ... وجود دارد.

**آرامش بهاری در امام زادگان
طرح نوروزی آرامش بهاری در 244 بقعه متبرکه و امام زاده گیلان فعال شده که در اجرای این طرح بیش از 200 مبلغ اعزامی و بومی مشارکت دارند و سه هزار خادم فرهنگی بقاع متبرکه و امام زادگان برای استقبال از مهمانان نوروزی آماده هستند.
طرح آرامش بهاری در هشت امام زاده شاخص گیلان به صورت ویژه اجرا شده، در اجرای این طرح، خدماتی از جمله برپایی خیمه معرفت، اقامه نماز در دو نوبت ظهر و مغرب، حضور دائمی پنج مبلغ، فعالیت غرفه کودکان، پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده ارائه می شود.
راه اندازی ایستگاه همه واقف باشیم در 50 بقعه شاخص استان گیلان، ایستگاه سلامت در 11 بقعه و ویزیت رایگان و عرضه محصولات فرهنگی از دیگر برنامه‌ های طرح آرامش بهاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار