در گفت‌وگو ملی‌پوش سابق تیم ملی هندبال با پانا مطرح شد

بحران هندبال ایران چگونه به پایان خواهد رسید

تهران (پانا) – ملی‌پوش سابق تیم ملی هندبال ایران، علت اصلی حرکت ضعیف هندبال و ناکامی‌های این رشته طی سال‌های اخیر را برنامه‌ریزی مقطعی روسای فدراسیون‌ها عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۰۳۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
بحران هندبال ایران چگونه به پایان خواهد رسید

پس از اینکه 12 آبان علیرضا رحیمی با قانون منع به کارگیری بازنشستگان از فدراسیون هندبال رفت، روزهای بلاتکلیفی این رشته از راه رسید اما در آخرین روزهای سال 97 این بلاتکلیفی به پایان رسید و اواخر اسفند 97 با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون هندبال و انتخاب علی پاکدامن به عنوان رئیس این فدراسیون، هندبال ایران وارد دوران تازه‌ای شد.

4 سال و 6 مدیر

در سال‌های گذشته هندبال کم روزهای بلاتکلیف نداشت، از اردیبهشت سال ۹۳ که جلال کوزه‌گری از ریاست خود در فدراسیون هندبال استعفا کرد، شش رئیس فدراسیون بر مسند ریاست این فدراسیون تکیه زدند اما هر بار به دلیلی این فدراسیون با تغییر مدیریت روبه‌رو بود. پس از کوزه‌گری، خسرو نصیری و احمد گواری در این فدراسیون روی کار آمدند. بعد از آن نوبت به ریاست سید ابوالحسن مهدوی رسید، البته طولی نکشید که مهدوی نزد وزیر ورزش و جوانان وقت رفت، نامه نوشت و به دلیل بیماری درخواست استعفا کرد.

پس از مهدوی، عباسعلی اکبری به‌عنوان سرپرست در فدراسیون روی کار آمد تا اینکه بالاخره نوبت به علیرضا رحیمی رسید اما عمر ریاست رحیمی در هندبال هم زیاد نبود و با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سال گذشته، رحیمی از فدراسیون رفت و سرپرستی آن به رمضانعلی دولو سپرده شد. در نهایت، علی پاکدامن اسفندماه سال گذشته توانست نظر مجمع را جلب کند و به عنوان رئیس انتخاب شود. به این ترتیب از سال ۹۳ تا ۹۷، فدراسیون هندبال ۶ دوره مدیریتی را تجربه کرد.

هندبال و ناکامی‌های پیاپی

هندبال ایران از نظر نتیجه‌گیری هم در سال 97 روزهای خوبی را سپری نکرد، تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی در رده پنجم قرار گرفتند و در رده‌های سنی موفقیت چشم‌گیری نداشتند. در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا هم هندبال ایران هیچ‌ نماینده‌ای ندارد، زیرا به دلیل وضع اقتصادی هیچ‌کدام از باشگاه‌ها حاضر نشدند در این رقابت‌ها شرکت کنند. ضعف تیم ملی هندبال ایران و نتیجه‌ نگرفتن این تیم در سطح آسیا و رقابت‌های بین‌المللی در سال 97 در حالی رقم خورد که تیم ملی ایران لژیونرهای زیادی را در اختیار دارد اما از نظر نتیجه‌گیری ضعیف کار کرده است.

البته نبود سرمربی تیم ملی هم بدون شک یکی از دلایل این وضع بود. هدایت تیم ملی هندبال ایران در قهرمانی آسیایی به ماچک رسید، مربی نام‌آشنا برای هندبال ایران که البته نتوانست در قهرمانی آسیایی انتظارات را برآورده کند و حسرت سهم هندبالیست‌های ایران شد. در بازی‌های آسیایی هم هدایت تیم ملی هندبال ایران به کاستاراتوییچ رسید که او هم نتوانست در این مسابقات نتیجه قابل قبولی بگیرد.

حالا انتخابی المپیک و قهرمانی جهان تقریباً هفت ماه دیگر آغاز می‌شود اما همچنان وضع تیم ملی بلاتکلیف است.

سال‌هاست که هندبال ایران برنامه‌ریزی مقطعی دارد

کیوان صادقی ملی‌پوش سابق هندبال ایران که این روزها هدایت تیم هندبال ذوب‌آهن را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره وضع هندبال ایران در سال گذشته گفت: هندبال در سال گذشته غیر از برگزاری لیگ هیچ‌ خروجی نداشته است و در هر مسابقه‌ای هم که ملی‌پوشان شرکت کردند آن‌طور که انتظار می‌رفت نتیجه‌ای کسب نکردند. هندبال ایران متأسفانه سال‌هاست که برنامه‌ریزی و اردوی منظمی ندارد و طبیعی است که در رقابت‌های قهرمانی آسیا و یا بازی‌های آسیایی این تیم نتیجه‌ نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه سال‌هاست که هندبال ایران برنامه‌ریزی مقطعی دارد و ما هیچ‌ زمانی ندیدیم که برای بلندمدت برای این رشته برنامه‌ریزی کنند. رؤسا آینده‌نگر نیستند و تنها چند ماه مانده به رقابت‌های مختلف شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند در چنین وضعی مشخص است که تیم نتیجه نمی‌گیرد.

سال 98 روزهای شلوغی در هندبال خواهیم داشت

پیشکسوت هندبال ایران خاطر نشان کرد: خوشبختانه بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره در اسفند سال گذشته انتخابات برگزار و رئیس این فدراسیون مشخص شد. ما در سال 98 روزهای شلوغی در هندبال خواهیم داشت. انتخابی المپیک و قهرمانی جهان پیش رو تیم ملی است و باید از همین حالا شروع به برنامه‌ریزی کرد. از طرفی ما در سال گذشته در رده‌های پایه موفقیت‌ چشم‌گیری نداشتیم و باید مربیان پایه دیده شوند و به آنها بها بدهند تا بتوانند به خوبی کار کنند. بزرگترین کار در رده سنی در زمان ریاست مهدوی در فدراسیون هندبال انجام شد. او شروع به منطقه‌بندی کرد و در رده‌های سنی مسابقاتی برگزار کرد و به خوبی یک برنامه مدونی برای آنها انجام داد و تا این مرحله پیش آمد. در واقع بخش اعظم تیم نوجوانان همان هندبالیست‌هایی هستند که از سال 94 روی آنها سرمایه‌گذاری شد و تا بتوانند تیم ملی را تشکیل دهند.

فقط ملی‌پوشان را به مسابقات مختلف اعزام می‌کنیم

صادقی با بیان اینکه تیم ملی هندبال در هر رده سنی بازی تدارکاتی کمی دارد، اظهار کرد: متأسفانه ما فقط ملی‌پوشان را به مسابقات مختلف اعزام می‌کنیم بدون اینکه برای آنها بازی تدارکاتی درنظر بگیریم. وقتی یک تیم با حداقل‌ترین بازی تدارکاتی راهی مسابقه می‌شود مسلم است که نتیجه خوبی نمی‌گیرد.

اسپانسر به هندبال ایران بیاید بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود

سرمربی سابق تیم ملی هندبال جوانان ایران در پاسخ به اینکه رئیس جدید برای فدراسیون هندبال باید چه کاری انجام دهد، عنوان کرد: برنامه‌ریزی بلندمدت اولین قدمی است که رئیس جدید فدراسیون هندبال باید انجام بدهد. از طرفی دیگر دومین کاری که او باید انجام دهد جذب اسپانسر است.اگر اسپانسر به هندبال ایران بیاید بدون شک بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود، لیگ با وضع بهتری برگزار می‌شود، باشگاه‌های ترغیب می‌شوند تا در لیگ تیم‌داری کنند. بازیکنان به جای اینکه در خارج از کشور باشند می‌‌توانند در لیگ خودمان به میدان بروند و حضورشان در لیگ می‌تواند کیفیت مسابقات را بالا ببرد و رقابت فشرده‌ای بین بازیکنان به وجود بیاید.

باید برنامه 7 الی 8 ساله داشته باشند

وی ادامه داد: رئیس جدید فدراسیون هندبال باید بداند اردوهای مقطعی جوابگو نیست و آنها حداقل باید برنامه هفت، هشت ساله داشته باشند. خوشبختانه بازیکنان هندبال توانایی بالایی دارند و با یک برنامه‌ریزی مدون می‌توان امیدوار بود که امسال در رقابت‌های انتخابی جام جهانی جزء چهار تیم برتر آسیا باشند و سهمیه المپیک را هم به دست بیاورند. از طرفی دیگر باید به نیروهای جوان هم توجه کرد. باید این خلأ که بین بازیکنان جوان و باتجربه به وجود آمده است، برطرف شود. در کل به نظرم روزهای سختی در انتظار هندبال ایران است و باید با یک برنامه‌ریزی درست آن را ارتقا داد.

تیم ملی بزرگسالان با مربیان داخلی می‌توانند نتیجه‌ خوبی بگیرد

صادقی در پایان در خصوص اینکه برای تیم ملی هندبال بهتر است مربی خارجی بیاورند یا داخلی؟ گفت: من اعتقاد دارم تیم ملی بزرگسالان با مربیان داخلی می‌توانند نتیجه‌ خوبی بگیرند و بهتر است مربی خارجی برای تیم‌های پایه جذب کنند تا هندبالیست‌ها از رده ‌ پایه به آمادگی خوبی برسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار