هواشناسی به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گیرد

کاشان ( پانا) - رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: اطلاعات و داده های هواشناسی از چندان اهمیتی برخوردار است که به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار باید در برنامه ریزی پروژه ها و طرح های هر منطقه از کشور مورد توجه قرار بگیرد

کد مطلب: ۹۰۳۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
هواشناسی  به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گیرد

به گزارش پانا کاشان، عباس ارغوانی در آیین روز جهانی هواشناسی در باغ فین کاشان اظهار کرد: اطلاعات هواشناسی برای برنامه ریزی در همه بخشهای مورد نیاز مدیریت جوامع بشری مثل هوا نوردی، کشاورزی، حمل و نقل جاده ای، معماری، اقلیم شناسی و ... با هدف کاهش خسارت استفاده می شود و یکی از خبرهای مهم رسانه ای است .
وی تصریح کرد:داده های هواشناسی علاوه بر پیش بینی وضع هوا و پدیده جوی، شرایط اقلیمی هر منطقه را بر اساس آمار بلند مدت هواشناسی در گذشته مشخص می کند.

وی با اشاره به نقش هواشناسی در توسعه پایدار تاکید کرد: برای ایجاد تاسیسات زیربنایی مثل سد، جاده، راه آهن، فرودگاه ،بندر، شبکه های آبیاری، حفظ منابع آب و خاک، حفاظت جنگلها و منابع طبیعی، حفظ محیط زیست، جلوگیری از آلودگی هوا استفاده از اطلاعات هواشناسی یک ضرورت است.
ارغوانی گفت: دستیابی به توسعه پایدار نیازمند اطلاعات هواشناسی و استفاده بهینه از این اطلاعات و کاربردی کردن آن است که در قالب طرح تهک ارایه می شود که مدیریت بحران شهری می‌تواند بااعلام هشدارهای هواشناسی از اتفاق هایی مثل سیل آق‌قلا و خراسان شمالی جلوگیری نماید .

یک کارشناس معماری با مهم خواندن اطلاعات هواشناسی گفت: استفاده از داده های هواشناسی در تصمیم گیری های معماری و شهرسازی، باعث کاهش هزینه ها ، مصرف بهینه انرژی و جلوگیری از اتلاف آن می شودکه باید در نظارتهای سازمان نظام مهندسی مورد توجه قرار بگیرد.

الهه یوسف زاده اظهار کرد: بی توجهی به هواشناسی شهری، با تاثیر شرایط اقلیمی بر ‌شهرها به ویژه در کلانشهرها با چالش هایی مثل آلودگی هوا و تهویه طبیعی روبرو شده‌ایم به طوری که هوای شهرها با کوچکترین آرامش جوی از شرایط پاک به ناسالم تبدیل می‌شود.

وی افزود: تعامل با سازمان هواشناسی و بکارگیری اطلاعات آن در معماری و شهرسازی می توان ظرفیت هر شهر یا شهرک و ایمنی راه‌ها را تعیین کرد.زیرا

بسیاری از شهرها که بی توجه به اطلاعات اقلیمی ساخته شده اند از مشکلاتی مثل تامین آب مورد نیاز و سیل خیز بودن منطقه و نظایر اینها رنج می برند.

یوسف زاده اظهار کرد: بنا به تحقیقات، تنوع اقلیمی در ساخت و ساز ساختمان و سیستم گرمایش و سرمایش آنها با هواشناسی رابطه مستقیم دارد که توجه به اطلاعات هواشناسی برای ساخت شهر های جدید یا توسعه شهرهای قدیمی می تواند این عوارض را کاهش دهد.

به گزارش پانا ، آیین گرامیداشت روز جهانی هواشناسی همزمان با سوم فروردین در قالب سخنرانی، نمایش خیابانی و کارگاه آموزشی در باغ جهانی فین کاشان و شهرزیرزمینی نوش آباد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار