سایه‌روشن‌های تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی از نگاه یک نماینده روحانی مجلس

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید با مسئله‌ای پیچیده و چند وجهی در تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی روبرو هستیم. منشاء و دلایل القاء تفکر تند و غیرعقلایی مخالفت با تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی را نمی‌دانم. چندان مشخص نیست که برخی اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام که واقعا افراد دلسوز و صادقی هستند تحت تاثیر چه کسانی اینگونه با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی مخالفت می‌کنند.

کد مطلب: ۹۰۳۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
سایه‌روشن‌های تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی از نگاه یک نماینده روحانی مجلس

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ در ارزیابی از آثار تصویب یا رد لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: واقعیت این است که می‌خواهیم با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف به سیستم مالی دنیا متصل شویم تا بتوانیم تبادلات مالی خود با کشورهای جهان را با سهولت بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: پیوستن یا نپیوستن ایران به این گروه مالی هیچ ربطی به وضع تحریم ندارد اما برخی در داخل این دو مسئله را به هم پیوند می‌دهند و این شبهه را ایجاد می‌کنند که «آیا با پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف، تحریم‌ها برداشته می‌شود؟» به نظر بنده گره زدن این دو به یکدیگر، بی‌معناست. اولا، تحریم‌ها اصلا برای پیوستن یا نپیوستن ایران به این سازمان وضع نشد و ثانیا، با امضای برجام نام ایران از لیست سیاه تحریم‌های بین‌المللی مورد قبول کشورهای جهان خارج شد که البته تحریم‌های آمریکا بر ضد کشورمان هیچ ارتباطی با سایر کشورهای جهان ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس به نظر بنده بحث کارشناسی باید اینجا مطرح شود که در شرایطی که کشورمان در تحریم است، آیا پیوستن به گروه اقدام مالی، تغییری در وضعیت اقتصادی ایران به وجود می‌آورد و تاثیر مثبتی برای‌مان دارد؟ اگر نپذیریم آیا وضعیت‌مان از شرایط فعلی بدتر می‌شود؟ به نظر بنده بدتر شدن وضعیت زندگی مردم در صورت رد لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی دو حالت دارد. اول آن که احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن روابط مالی و اقتصادی ایران با کشورهای دنیا حتی با کشورهای همسایه و دوست بیشتر می‌شود و دیگر آنکه ممکن است به دلیل شفاف شدن تبادلات و حسابهای مالی کشور، دور زدن تحریم‌ها برایمان مشکل‌تر می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: کارشناسان مجمع تشخیص مصحلت نظام و سایر کارشناسان کشور باید به این ابهامات و سوالات پاسخ دهند تا «مصلحت کشور» در خلال تحقیقات، پژوهش‌ها و بررسی‌های کارشناسیِ تهی از القائات سیاسی تدبیر شود.

شیخ تحلیلش از رد احتمالی لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاثیر آن بر روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان را به این شکل تشریح کرد: با رد این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام یقینا وضع ایران از نظر تبادلات اقتصادی و مالی با کشورها بدتر می‌شود اما در صورت تصویب این دو لایحه ولو اینکه ایران به صورت یکجانبه توسط آمریکا تحریم باشد، می‌تواند سایر کشورهای جهان را با جمهوری اسلامی همراه کند. امروز که هنوز تصمیم نظام به صورت قطعی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف مشخص نیست روابط اقتصادی هر چند ضعیفی با کشورهایی مثل چین، روسیه، ژاپن و هند و غیره داریم اما با مشخص شدنِ قطعی نظر ایران در این باره همین پیوند ضعیف بین ایران با این کشورها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ایران برای تامین نیازهای اقتصادی و مالیش مجبور به پناه بردن به شیوه‌های غیررسمیِ دور زدن تحریم‌ها و انجام تبادلات مالی به صورت دستی و فیزیکی می‌شود که قدم گذاشتن در این مسیر ریسک تبادلات مالی را به شدت زیاد کرده و مفاسد و هزینه‌های بسیار زیادی بر کشور تحمیل می‌کند.

وی متذکر شد: در صورت رد لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دستِ خودمان به سیاستمداران مغرض آمریکایی، صهیونیستی و سعودی کمک کرده‌ایم تا ضربات اقتصادی خود بر پیکره اقتصاد کشورمان را کاری‌تر وارد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در دنیای مدرن امروز نمی‌توان برای نقل و انتقالات مالی به نظام مالی بین‌المللی متصل نشد. اگر مخالفان پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف به ویژه پالرمو و سی‌اف‌تی معتقدند بدون پیوستن به نظام مالی جهان، تبادلات مالی کشور با کمترین فساد و هزینه قابل انجام است، به صورت مکتوب راه‌کار بدهند. این آقایان در جلسات محرمانه راه‌حل‌هایشان را به اطلاع مقامات ارشد نظام در قوای سه‌گانه برسانند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مدعی شد: تا جایی که بنده در جریان هستم کارشناسانی که به جلسات محرمانه با مقامات ارشد نظام آمده‌اند، عکس این را بیان کرده و به تشریح آثار مثبت تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی و پیوستن هوشمندانه به اف‌ای‌تی‌اف ابعاد مثبت و منفی را تشریح کرده‌اند.

شیخ در واکنش به مخافان تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی که تصویب این دو لایحه را موجب سخت‌تر شدن دور زدن تحریم‌ها برای کشورمان می‌دانند، گفت: وقتی از سیستم مالی دنیا استفاده نمی‌کنیم پس با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف مشکلی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا نمی‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: مخالفان تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت فشار گروه‌های تندروی سیاسی، مصلحت ملت ایران را به مسلخ نبرند. یک عده‌ای سخنانی که کارشناسان درباره پالرمو و سی‌اف‌تی و آثار آن را بیان می‌کنند، رد می‌کنند و باز سخنان غیرکارشناسی و متوهمانه خود را تکرار می‌کنند. مثلا می‌گویند «تروریسم» در پاسخ به این افراد گفته می‌شود اتفاقا تصویب لایحه سی‌اف‌تی به نفع جمهوری اسلامی ایران است و از این بابت به ایران لطمه‌ای نمی‌خورد. اگر مخالفان تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی قائل به مبارزه با تروریسم هستند اتفاقا با تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم می‌توانیم پاسخ محکم و قاطعی به دنیا بدهیم که ایران حامی تروریسم نیست و با این کار می‌توانیم به تبلیغات جهان بر ضد ایران پایان دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: البته برخی مخالفان معتقدند به دلیل روشن نبودن تعریف جهان از تروریسم می‌گویند ممکن است پس از پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در آینده، تعریفی از تروریسم ارائه شود که مدنظر ایران نباشد اما این آقایان به این مسئله توجه ندارند که در لوایح تصویب شده در مجلس درباره «تحفظ» مصوبه مهمی وجود دارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس متذکر شد: ایران خود گرفتار تروریسم و جنایت سازمان یافته بین‌المللی است و بیش از هر کشور دیگری از تروریسم و تروریستها ضربه خورده است و بیش از ۱۷ هزار شهید تقدیم کرده است پس ایران به بیشترین اطلاعات در این زمینه نیاز دارد که البته این دسترسی نیز با پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم حاصل می‌شود البته ایران می‌تواند تاثیر خود را بر این کنوانسیون و اف‌ای‌تی‌اف بگذارد و هرگز این طور که مخالفان و تندروها القاء می‌کنند، نیست که اطلاعات ایران به صورت مکانیزه و غیرقابل کنترل به دست دشمنان‌مان می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار