طاق بستان کرمانشاه ثبت جهانی می‌شود

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت طاق بستان کرمانشاه از ظرفیت بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است و ثبت جهانی کردن آن یکی از اولویت های سازمان میراث فرهنگی است.

کد مطلب: ۹۰۳۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
طاق بستان کرمانشاه ثبت جهانی می‌شود

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان روز شنبه در آیین افتتاحیه جشنواره کرمانشاه پایتخت ملی نوروز در محوطه تاریخی طاق بستان کرمانشاه، با اشاره به روند طولانی ثبت جهانی شدن یک اثر در جهان، افزود: ثبت جهانی تاریخی طاق بستان یکی از مهم ترین خواسته های مردم استان کرمانشاه است که جزء اولویت های این سازمان نیز می باشد.

او در ادامه با بیان اینکه هر کشوری سالیانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثارش در اختیار دارد، بیان داشت: پرونده ثبت جهانی طاق بستان تشکیل شده که انشالله در سال جاری بتوانیم این اقدام مهم و ارزشمند را برای کشور و مردم استان کرمانشاه انجام دهیم و طاق بستان ثبت جهانی شود و هدیه خوبی به مردم این دیار بدهیم.

وی در ادامه از بانیان برگزاری جشنواره کرمانشاه، پایتخت ملی نوروز ایران تقدیر کرد و اظهار داشت: حفظ و شناسایی آیین های نوروزی که از اقصی نقاط کشور جمع آوری و به نمایش در می آیند، اقدامی ارزنده و قابل ستایش است.

مجموعه طاق بستان کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصر به فردی است که در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه قرار گرفته که آثاری همچون سنگ نگاره اردشیر دوم در دوران ساسانیان و 2 ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ وجود دارند.

طاق بستان در 15 دی سال 1310 به شمارهٔ ثبت ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی نیز از چند سال قبل آغاز شده است.

در این جشنواره هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه تندیس ملی جشنواره کرمانشاه، پایتخت ملی نوروز را به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهدا کرد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز جمعه در سفر به استان کرمانشاه ابتدا از غار قوری قلعه، روستای گردشگری هجیج و منطقه اورامانات بازدید کرد و بر ثبت جهانی منطقه بکر اورامانات تاکید کرد و گفت: پرونده ثبت جهانی اورامانات در حال تکمیل شدن است.

وی در ادامه سفر خود به استان کرمانشاه روز شنبه در آیین افتتاحیه جشنوراه کرمانشاه، پایتخت ملی نوروز ایران شرکت کرد.

بازدید از مجموعه تاریخی بیستون و شرکت در شورای گفت و گوی اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با دولت از جمله دیگر برنامه های معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی به استان کرمانشاه است.

جشنواره ملی؛ کرمانشاه پایتخت ملی نوروز ایران با شرکت 15 استان و بیش از 200 هنرمند و گروه از سوم فرودین ماه تا دهم در 15 نقطه شهر کرمانشاه و 12 شهر دیگر شهرستان های استان راس ساعت 16 تا 18 به رقابت می پردازند و به گروه اول 30 میلیون تومان گروه دوم 20 میلیون و گروه سوم 15 میلیون تومان اهدا خواهد شد.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار