عمادی: تولیت معلمان نباید به شرکت‌های خارج از آموزش و پرورش سپرده شود

تهران (پانا) - طرح خرید خدمات آموزشی که چند سالی است در نظام آموزش کشور جا خوش کرده اکنون با انتقادهایی همراه است؛ به گونه‌ای که سرپرست معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش این طرح را فقط برای اجرا در قالب طرح برون‌سپاری آموزش‌های مهارتی مناسب می‌داند.

کد مطلب: ۹۰۳۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
عمادی: تولیت معلمان نباید به شرکت‌های خارج از آموزش و پرورش سپرده شود

به گزارش ایرنا، سرپرست معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بهترین نوع خرید خدمات آموزشی، برون‌سپاری آموزش‌های مهارتی به خارج از محیط مدرسه است، گفت: این کار اکنون در رشته‌های مهارتی و شاخه کاردانش در حال انجام است و بهتر است دو طرح خرید خدمات آموزشی و برون سپاری آموزش‌های مهارتی یکسان دیده شود.

«عبدالرسول عمادی» اظهار داشت: خرید خدمات آموزشی اگر به این معنا باشد که از شرکت‌ها یا موسسات آموزشی خدمات دریافت کرده و معلمان زیر پوشش آن شرکت‌ها باشند این طرح به هیچ وجه موفق نخواهد بود؛ اما اگر با بهره گیری از طرح برون سپاری، آموزش رشته‌های مهارتی در مکان‌های تولیدی و موسسات خدماتی باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه برای تامین نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش می‌توان از روش‌های دیگری همچون بکارگیری حق‌التدریس آزاد، افزایش ضریب اشتغال شاغلان و به کارگیری بازنشستگان استفاده کرد، گفت: خرید خدمات آموزشی را به دو دلیل طرح موفقی نمی‌دانم.
سرپرست معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اول اینکه تامین اعتبار حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی به دلیل به تاخیرافتادن با مشکل مواجه می‌شود و نکته دیگر اینکه شان معلمی به ویژه در جمهوری اسلامی ایران اقتضائاتی دارد. به این معنا که آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و معلم باید تحت اشراف نظام رسمی تعلیم و تربیت و تولیت معلم باید با ادارات کل آموزش و پرورش باشد.
عمادی با تاکید بر اینکه ما نباید تولیت معلمان را به شرکت‌ها و موسسات خارج از آموزش و پرورش بسپاریم و به همین دلیل فرایند خرید خدمات آموزشی باید آخرین اولویت ما باشد، گفت: اگر خرید خدمات آموزشی به معنای خرید خدمت از مدارس غیردولتی باشد ایرادی ندارد و قبلا هم بوده به این صورت که به ازای هر معلمی که به مدارس غیردولتی مامور می‌شد، تعدادی دانش‌آموز باید بدون شهریه پذیرش می‌شدند.
وی یادآورشد: اگر اکنون نیز این رویه دنبال شود که سرانه دانش‌آموزی به ازای پذیرش دانش‌آموز بدون دریافت شهریه در مدارس غیردولتی بپردازیم و معلمی که در آن مدارس تدریس می‌کنند توسط وزارت آموزش و پرورش گزینش شود طرح خرید خدمات آموزشی مناسب است؛ در غیر این صورت باید از اجرای این طرح اجتناب کرد.

دانش آموزان نخبه باید جذب هنرستان‌ها شوند
سرپرست معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص هدایت دانش آموزان نخبه به سمت مدارس فنی‌وحرفه ای و کاردانش نیز گفت: تاسیس مدارس استعدادهای درخشان در این حوزه از جمله برنامه‌های در دست اقدام است و باید کاری کنیم تا دانش‌آموزان نخبه جذب هنرستان‌های فنی‌وحرفه ای و کاردانش شوند.
عمادی بیان کرد: اکنون این برنامه در حال مطالعه و بررسی است تا امکانی برای دانش آموزان تیزهوش فراهم شود که بتوانند در هنرستان‌ها درس بخوانند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای دانش‌آموزان چشم‌اندازی از مشاغل آینده ترسیم کنیم تا در هدایت تحصیلی درست انتخاب رشته کنند، تصریح کرد: اکنون اغلب دانش‌آموزان به دلیل تمایل به مشاغل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به سمت رشته علوم تجربی گرایش دارند و این مساله باعث شده شاهد کاهش دانش‌آموزان رشته ریاضی باشیم.
وی اضافه کرد: متولیان امر از جمله رسانه‌ها باید برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ترسیم کنند که رشته علوم‌تجربی چشم انداز مناسبی برای آینده شغلی نخواهد داشت زیرا اکنون حدود 650 هزار دانش‌آموز رشته تجربی در کنکور شرکت می‌کنند که تنها 10 هزار نفر آنان پذیرفته می‌شوند البته اگر از این تعداد، سهمیه‌ها را هم کم کنیم تنها 5 یا 6 هزار صندلی باقی می‌ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار