نوروز موسم رونق صنایع دستی

تهران (پانا) - نوروز موسم مبارکی است که می توان در پرتو آن با پیوند صنایع دستی و گردشگری زمینه رونق و شکوفایی این حوزه و سرعت بخشی به چرخ اقتصاد و تولید را بخوبی فراهم کرد.

کد مطلب: ۹۰۳۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
نوروز موسم رونق صنایع دستی

به گزارش ایرنا، هویت هر قوم و ملتی ریشه در تاریخ و قدمت و میراثی دارد که باید آن را برای انتقال به نسل های آینده همچون جواهری گرانبها نگهداری کرد. این میراث گرانبها در جلوه های متعددی نمود پیدا می کند. بطوریکه گاه آن را در قالب آثار باستانی و گاه لهجه ها یا آداب و رسومی که از گذشتگان به یادگار مانده است می توان نظاره گر بود و صنایع دستی نیز از این حیث اهمیت بسزایی دارد.

پرواضح است که اگر ارزش صنایع دستی بیشتر از اماکن باستانی و گردشگری نباشد کمتر هم نیست. صنایع دستی تقریبا در جای جای این مرز و بوم به فراوانی یافت می شود و ظرافت و زیبایی آن زبانی گویا برای بازگو کردن دیرینه های ایران زمین است و ایران از این منظر یکی از کشورهای غنی جهان به شمار می رود.
بگفته معاون امور مجلس، حقوقی و امور استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 75 درصد رشته های صنایع دستی جهان متعلق به ایران است.
اسدالله درویش امیری می گوید: 450 رشته صنایع دستی در جهان شناخته شده که از این تعداد مالکیت 350 رشته آن در اختیار ایران قرار دارد.
اما اینک نوروز فرصت مناسبی را فراهم کرده تا بار دیگر صنایع دستی کشور به روزهای اوج خود نزدیک شود و تلاشی باشد تا از این منظر در جهت رونق تولید و افزایش اشتغالزایی در کشور گام های اساسی برداشته شود. می توان گفت یکی از اصلی ترین کارکردهای صنایع دستی ایجاد اشتغال و رونق تولید است و پیوند آن به مقوله گردشگری در ایام نوروز بهترین فرصت را برای شکوفایی این حوزه فراهم کرده است.
در همین راستا نوروز امسال نیز همانند سالهای گذشته نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی در مناطق مختلف کشور برپا شده است تا گردشگران و مسافران نوروزی ضمن بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی استانها با صنایع دستی و فرهنگ و هنر مردم مناطق مختلف کشور آشنا شوند.
این بازارچه ها همچنین می تواند فضای کسب و کار محلی و فروش محصولات صنایع دستی را نیز توسعه دهد تا این هنر صنعت با رونق بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.
در چهارمحال و بختیاری نیز 25 بازارچه دائمی و موقت صنایع دستی میزبان گردشگران نوروزی است.
در این بازارچه ها محصولات تولیدی هنرمندان فعال در رشته های مختلف صنایع دستی استان به نمایش گذاشته شده و با حضور بازرسان و ناظران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می شود تا محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار مسافران نوروزی قرار داده شود.
در چهارمحال و بختیاری 52 رشته صنایع دستی فعال است که قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، خاتم، دوخت لباس های محلی، قفل سازی و جاجیم بافی نسبت به سایر رشته های صنایع دستی استان معروف تر و عمومیت بیشتری دارد.
همچنین تاکنون 37 محصول تولیدی صنایع دستی در استان موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت کالا شده است و 9 رشته صنایع دستی از جمله گلیم بافی، خورجین بافی، ساخت عروسک محلی بازبازک، بافت چوخا، بافت عروسک لیلی، قالی بافی محلی و آهنگری سنتی این استان در فهرست آثار معنوی ثبت شده است.
با این وجود کارشناسان بر این باورند که 2 مقوله مهم گردشگری و صنایع دستی با وجود ظرفیت بسیار غنی برای توسعه و گردش چرخ اقتصاد و تولید در کشور آنچنان که شایسته است به آن پرداخته نشده است از همین رو ضروری است تا در سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است با حمایت بیش از پیش از حوزه صنایع دستی گام های عملی برای رونق این هنرصنعت و تحقق شعار سال برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار