همه آزمون های سال 97 سازمان سنجش در یک نگاه

تهران (پانا) - سازمان سنجش آموزش کشور در سال 97 چند آزمون از جمله کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری و دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته برگزار و حدود 2 میلیون نفر را روانه دانشگاه های کشور کرد.

کد مطلب: ۹۰۳۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
همه آزمون های سال 97 سازمان سنجش در یک نگاه

به گزارش ایرنا، در سال 97 همانند سال‌های گذشته آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور برای پذیرش داوطلبان برگزار شد.در ادامه نگاهی به این آزمون ها خواهیم داشت.


**آزمون زبان GRE
آزمون زبان انگلیسی GRE (SUBJECT) بیست و پنجم فروردین 97 مصادف با 14 آوریل 2018 برگزار شد.

**کنکور دکتری 97
کنکور دکتری سال 97 دانشگاه ها اسفند 96 برگزار شد و در نهایت حدود 20 هزار نفر در سال 97 به مقطع دکتری دانشگاه های کشور راه یافتند. در این کنکور 187 هزار نفر شرکت کردند.

**کنکور کارشناسی ارشد 97
آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 97، صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت با رقابت 644 هزار و 712 داوطلب در 132 کد رشته در 74 شهرستان و 177 حوزه امتحانی برگزار و 13 هزار نفر پذیرفته شدند.

**پذیرش دوره های کاردانی
ثبت ‌نام و انتخاب رشته برای پذیرش در دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی به صورت اینترنتی در روزهای 6 تا 12 خرداد انجام و 35 هزار نفر پذیرفته شدند. این دوره از پذیرش ها بدون کنکور و صرفا بر اساس شرط معدل انجام شد.

**برگزاری پنجمین آزمون استخدامی فراگیر
پنجمین آزمون استخدامی فراگیر هم در سال گذشته برگزار شد. در اجرای ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 8 دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه های اجرایی منضم به بخشنامه شماره 9757-93-200 تاریخ 13 مهر 93 ثبت نام پنجمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور از 23 اردیبهشت 97 از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org آغاز و آزمون آن 15 تیر 97 با رقابت 322 هزار نفر برگزار شد.
امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور برای جذب مجموع 18 هزار و 207 نفر در 9 دستگاه اجرایی (وزارت آموزش و پرورش، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بیمه سلامت، سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه) برگزار شد.

**کنکور کاردانی به کارشناسی
کنکور کاردانی به کارشناسی از دیگر کنکورهایی که سازمان سنجش آموزش کشور در سال 97 برگزار کرد.
از تعداد 65 رشته امتحانی در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 1397 پذیرش 16 رشته امتحانی از طریق آزمون و پذیرش در 49 رشته امتحانی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) بود و آزمون این دوره 12 مرداد با رقابت 18 هزار و 927 نفر برگزار شد که 60 هزار نفر به این دوره راه یافتند.

**آزمون سنجش زبان فارسی
آزمون سنجش استاندارد مهارت های زبان فارسی با هدف سطح بندی دانش و مهارت های زبانی دانشجویان و داوطلبان علاقمند به زبان فارسی در دنیا (ورود دانشجویان غیر ایرانی برای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور) استانداردسازی آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان هر سال در ایران برگزار می شود.
دومین آزمون سنجش استاندارد مهارت‌ های زبان فارسی (سامفا) سال 1397 پنجشنبه 31 خرداد و جمعه اول تیر 97، همچنین سومین آزمون سنجش استاندارد مهارت های زبان فارسی (سامفا) هم نیمه اول شهریور 97 و چهارمین آزمون مذکور در نیمه اول دی 97 برگزار شد.

**پذیرش کاردانی نظام جدید
ثبت نام برای پذیرش در دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در سال گذشته صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) صورت گرفت.

**کنکور سراسری 97
کنکور سراسری سال گذشته دانشگاه های کشور روزهای 7 و 8 تیر با رقابت بیش از یک میلیون داوطلب برگزار شد که بر اساس نتایج آن 763 هزار نفر در سال گذشته به دانشگاه های کشور راه یافتند.
اما در خلال برگزاری این کنکور یک نوزاد پسر از داوطلب شهرستان مریوان به دنیا آمد و سازمان سنجش آموزش کشور هدیه ای به رسم یادبود به این نوزاد و مادر اعطا کرد.

**المپیاد علمی دانشجویی
مرحله نهایی بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور در سال 97، با حضور یک هزار و 182 نفر داوطلب در 23 رشته المپیاد در روزهای 28 و 29 تیر 97 برگزار شد.
این المپیاد شامل منتخبان المپیاد متمرکز و غیرمتمرکز در پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی بود.

**پذیرش کاردانی علمی کاربردی
پارسال ثبت نام متقاضیان برای پذیرش در دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شد و 38 هزار نفر برای شرکت در این دوره ثبت نام کردند و 40 هزار داوطلب پذیرفته شدند.
گزینش دانشجو در هر یک از کد رشته محل‌های تحصیلی بر اساس معدل کل مندرج در گواهینامه معتبر دیپلم، نوع دیپلم و سهمیه ‌های آزاد، شاغل، رزمندگان، بومی بودن و با توجه به صلاحیت ‌های عمومی داوطلبان بر اساس ضوابط دانشگاه جامع علمی - کاربردی و مصوبات مربوط صورت گرفت.

**پذیرش مهندسی علمی کاربردی
ثبت‌نام برای پذیرش در دوره مهندسی فناوری و دوره کارشناسی حرفه ‌ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مهر سال 1397 در مرداد 97 انجام و 37 هزار نفر به این دوره راه یافتند.
گزینش دانشجو در هر یک از کد رشته‌ محل‌ های تحصیلی، بر اساس معدل کل مندرج در گواهینامه کاردانی، نوع مدرک کاردانی، سهمیه ‌های آزاد، شاغل، رزمندگان و ایثارگران، بومی‌ بودن و با توجه به صلاحیت ‌های عمومی داوطلبان براساس ضوابط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و مصوبات مربوط صورت گرفت.

**ثبت نام کنکور دکتری 98
در سالی که گذشت ثبت نام کنکور دکتری دانشگاه ها از آذرماه آغاز و این کنکور سوم اسفندماه 97 با رقابت 195 هزار نفر برگزار شد. در این دوره از کنکور که نتایج آن بعد از تعطیلات نوروز اعلام می شود، با احتساب ظرفیت های دانشگاه آزاد حدود 23 هزار نفر پذیرفته می شوند.

**ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 98
فرایند ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد در آذر سال گذشته انجام شد و 454 هزار نفر در این آزمون ثبت نام کردند. کنکور کارشناسی ارشد روزهای پنج و شش اردیبهشت سال 98 برگزار خواهد شد.

**ثبت نام کنکور سراسری 98
ثبت نام کنکور سراسری در سال گذشته طبق روال هر سال، انجام شد. مهلت ثبت نام در سال 97 دوبار برای داوطلبان تمدید و در کل یک میلیون و 116 هزار نفر ثبت نام کردند.
ظرفیت نهایی برای پذیرش داوطلبان این آزمون مانند سال 97، 760 هزار نفر اعلام شده است. آزمون سراسری سال 98 روزهای 13 و 14 تیرماه برگزار خواهد شد.

**پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها
آخرین اقدام سازمان سنجش آموزش کشور در سال 97، فعال کردن لینک ثبت نام پذیرش بدون آزمون دانشگاه های کشور بود. بر این اساس، 85 درصد پذیرش دانشگاه ها بر اساس معدل و سوابق تحصیلی انجام می شود.
داوطلبانی که متقاضی ثبت نام در دوره های بدون آزمون دانشگاه ها هستند از 20 اسفند 97 تا ششم شهریور 98 می توانند با مراجعه به سامانه سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام کنند. در این پذیرش که برای مهر 98 تصمیم گیری شده است، 550 هزار نفر پذیرفته خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار