برگزاری مراسم بزرگداشت نوروز در سازمان جهانی مالکیت معنوی

تهران (پانا) - همزمان با عید نوروز، عصر روز پنج شنبه اول فروردین مراسم بزرگداشت روز بین‌المللی نوروز به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و ۱۰ کشور دیگر حوزه نوروز در ژنو برگزار شد.

کد مطلب: ۹۰۳۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مراسم بزرگداشت نوروز در سازمان جهانی مالکیت معنوی

در این مراسم که در محل سازمان مالکیت معنوی برگزار شد، اسماعیل بقایی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو به نمایندگی از طرف ۱۱ کشور حوزه نوروز ضمن خوشامدگویی به حاضران، سخنان کوتاهی در مورد فلسفه نوروز و اهمیت الهام گرفتن از این آیین باستانی برای ارتقای همبستگی، دوستی و احترام‌متقابل ایراد کرد.

بقایی نوروز را حامل پیام جهانی مبنی بر استقبال از تحول و نو شدن و تامل در نعمت های خدادادی و درک وابستگی انسان به طبیعت و محیط زیست دانست و درس آموزی از فلسفه نوروز را برای پاسداشت محیط زیست و احترام به همه مخلوقات بسیار مهم توصیف کرد.

علاوه بر یونسکو که از سال ۲۰۰۹ نوروز را به عنوان یکی از نمودهای میراث فرهنگی ناملموس بشری به رسمیت شناخت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۱۰ روز ۲۱ مارس را به عنوان روز بین المللی نوروز تعیین نموده است.

در مراسم بزرگداشت نوروز در ژنو بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر شامل از سفرا و دیپلمات ها، مقامات و کارکنان سازمانهای بین المللی و ایرانیان مقیم سوئیس شرکت داشتند.

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران که هماهنگی برگزاری این مراسم را عهده دار بود، کشورهای افغانستان، عراق، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ترکیه نیز در میزبانی این مراسم مشارکت داشتند. در این مراسم در کنار سفره زیبای هفت سین ایرانی، قطعه هایی از موسیقی سنتی تاجیکی و ترکمنی ارائه شد.‎

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار