در گفت‌وگو با پانا

کوروش باقری: سال 97 برای وزنه‌برداری ایران سال تلخ و شیرین بود؛ نمره قبولی به این رشته نمی‌دهم

باندبازی بلای جان وزنه‌برداری ایران شده است؛ تعاملات خوبی با دنیا نداریم

تهران (پانا) – سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری معتقد است سال گذشته برای وزنه‌برداری ایران سالی تلخ و شیرین بوده است و باید از چند جنبه به بررسی این سال پرداخت.

کد مطلب: ۹۰۲۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کوروش باقری: سال 97 برای وزنه‌برداری ایران سال تلخ و شیرین بود؛ نمره قبولی به این رشته نمی‌دهم

وزنه‌برداری در سالی که گذشت با اتفاقات زیادی روبه‌‌رو شد. تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی به صورت تیمی عنوان سوم را به دست آورد و در بازی‌های آسیایی شاهد رکوردشکنی سهراب وزنه‌برداری ایران و هت‌تریک بهداد سلیمی بودیم. البته که این رشته هم مانند تمام رشته‌های ورزشی روزهای بد هم در کارنامه خود در سال 97 داشته است.

در بازی‌های آسیایی چهار وزنه‌بردار ایران اوت کردند و صدای اعتراض همه منتقدان وزنه‌برداری از چنین نتیجه‌ای درآمد. حاشیه‌های کیانوش رستمی هم در این چند سال اخیر نمونه بازر اتفاقات بد در وزنه‌برداری بود. رستمی با وجود تمام انتقادات و ناکامی‌های بزرگی که در قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی نصیبش شد، همچنان تمرینات خود را شخصی پیگیری می‌کند.

اما در کنار رکوردشکنی سهراب مرادی، به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اتفاقات وزنه‌برداری ایران در سال 97 خداحافظی بهداد سلیمی از دنیای قهرمانی بود، پولادمرد دسته فوق‌سنگین ایران که بعد از بازی‌های آسیایی با بوسیدن تخته وزنه‌برداری از دنیای قهرمانی خداحافظی و شوک بزرگی را به این رشته وارد کرد. خداحافظی بهداد هرچند تلخ بود اما شاید ترس از تکرار مصدومیت زانو او را وادار به این کرد تا تصمیم بزرگی را در زندگی ورزشی‌اش بگیرد و در اوج جوانی صحنه قهرمانی را ترک کند تا جا برای دیگر رقبای سنگین‌وزنش باز شود.

سال 97 سالی تلخ و شیرین برای وزنه‌برداری بود

کوروش باقری سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری در مورد عملکرد وزنه‌برداری ایران در سال 97 به خبرنگار پانا گفت: وزنه‌برداری در سالی که گذشت از چند بعد قابل بررسی بود. در برخی موارد وزنه‌برداری عملکرد قابل دفاعی داشت و خوب نتیجه گرفت و ما نباید آنها را ندیده بگیریم. اما از برخی جهات هم نتایج خیلی راضی‌کننده نبود.

وی ادامه داد: تیم ملی وزنه‌برداری در جهان عنوان سوم را به دست آورد که نتیجه قابل قبولی بود. اما در بازی‌های آسیایی ما چهار وزنه‌بردار اوتی داشتیم که اصلاً نتیجه خوبی نیست. در کنار آن رکوردشکنی سهراب مرادی و کسب مدال برنز جهانی توسط سعید علی حسینی در رقابت‌های جهانی به دست آمد همگی اتفاقات خوبی بود. اما در برخی جنبه‌ها هم همانطور که گفتم وزنه‌برداری ایران ضعیف کار کرد. در مجموع سال 97 سالی تلخ و شیرین برای وزنه‌برداری بود.

رکوردهای جام فجر در حد گزینش المپیک نبود

سرمربی اسبق تیم ملی در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: اواخر سال گذشته ایران مسابقات وزنه‌برداری جام فجر را بر عهده گرفت، مسابقاتی که یکی از رقابت‌های کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است اما اگر به رکوردهایی که در این مسابقه ثبت شد دقت کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که سطح رکوردها خیلی پایین بود و به هیچ‌عنوان این رکوردها در حد و اندازه یک مسابقه گزینشی المپیک نبود.

وضعیت تجهیزات وزنه‌برداری مناسب نیست

باقری همچنین عنوان کرد: از طرفی وضعیت تجهیزات وزنه‌برداری در سطح کشور اصلاً مناسب نیست. چندین سال است که تجهیزات وزنه‌برداری اضافه نشده است و وزنه‌برداران از این نظر به شدت در تنگنا هستند. در استان‌ها هم شرایط همین است و هیچ‌ تغییری در این چندسال شاهد نبودیم.

احیای وزنه‌برداری بانوان نقطه مثبت وزنه‌برداری بود

پیشکسوت وزنه‌برداری ایران در ادامه به راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مثبت وزنه‌برداری در سال گذشته، احیای وزنه‌ برداری بانوان بود که بسیار اتفاق خوشایندی بود، اما یکی از اتفاقاتی که بعد از راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان شاهد آن بودیم تقسیم همین تجهیزات اندک بین بانوان و آقایان بود. من به هیچ‌ عنوان منظورم این نیست که چرا وزنه‌برداری بانوان احیا شده است بلکه تمام قصدم از این حرف این است که چرا ما در این چند سال تجهیزات وزنه‌برداری را افزایش نداده‌ایم که حالا با احیای وزنه‌برداری بانوان مجبور هستیم آنها را تقسیم کنیم.

تعاملات وزنه‌برداری با دنیا خوب نیست

باقری همچنین در مورد تعاملات بین‌المللی فدراسیون وزنه‌برداری ایران با سایر کشورها و از جمله فدراسیون جهانی گفت: متأسفانه از نظر تعاملات بین‌المللی هم ما ضعف‌هایی داشتیم که نمی‌توان آنها را ندیده بگیریم. در همین رقابت‌های بین‌المللی جام فجر یک نفر از فدراسیون جهانی در این مسابقات شرکت نکرد. از طرف دیگر سهمیه وزنه‌برداری برای المپیک توکیو کم شد که البته مقصر این فدراسیون نبود و فدراسیون‌های قبل در بروز چنین اتفاقی به خاطر موضوع دوپینگ مقصر بودند، اما به هر حال ما می‌توانستیم با برخی تعاملات سازنده حداقل سهمیه المپیک را به عدد سه برسانیم اما متأسفانه هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد.

پشتوانه‌سازی به خوبی انجام نگرفته است

پیشکسوت وزنه‌برداری ایران همچنین در مورد پشتوانه‌سازی در وزنه‌برداری خاطرنشان کرد: ما قهرمانان بزرگی در وزنه‌برداری داریم که دیر یا زود باید از دنیای قهرمانی خداحافظی کنند. در سالی که گذشت بهداد سلیمی در سنگین وزن خداحافظی کرد اما پشتوانه‌سازی برای قهرمانان و بزرگان وزنه‌برداری به خوبی صورت نگرفته و نتیجه‌اش همین می‌شود که برای اعزام به رقابت‌های مختلف در دسته‌‌های مختلف وزنه‌بردار نداریم. مجموعه تمام این عوامل کنار هم دیگر نشان می‌دهد که وزنه‌برداری ایران اگرچه در برخی جهات موفق عمل کرده اما در کل نمره قبولی نگرفته است.

باندبازی بلای جان وزنه‌برداری شده

باقری همچنین در مورد حضورش در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری که اردیبهشت 98 برگزار می‌شود، اظهار کرد: به طور حتم هر کسی که در انتخابات فدراسیون ثبت‌نام کرده است با برنامه جلو آمده و دغدغه‌های وزنه‌برداری را داشته است. من هم با توجه به وضعیت فعلی و برنامه‌هایی که در سر داشتم تصمیم گرفتم که در انتخابات شرکت کنم. اما مهم‌ترین نیاز وزنه‌برداری در شرایط فعلی همدلی و اتحاد است که باید بین خانواده وزنه‌برداری ایجاد شود و از پراکندگی به دور باشد. باید شرایط به گونه‌ای پیش برود که دخالت در مجامع استانی ریشه‌کن شود که هیچ‌کس‌ نتواند ورود کند و چارچوب‌های قانونی رعایت شود. به نظرم هر کسی که برای ریاست دوره جدید انتخاب می‌شود باید تمام هم و غم خود را وزنه‌برداری بگذارد و از باندبازی‌هایی که بلای جان وزنه‌برداری شده است دست بردارند در چنین وضعی می‌توانیم بگوییم وزنه‌برداری در مسیر درست قرار گرفته است، امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار