یک مصوبه در قانون بودجه راه بازپس‌گیری ساختمان‌های آموزش و پرورش که در اختیار دستگاه‌های دیگر است را هموار کرد

چراغ‌ها به خانه روا می‌شوند

تهران (پانا) - قانون بودجه سال 1398 یک ماده مهم و حیاتی برای وزارت آموزش و پرورش داشت. قانونی که شاید مشکلات کمبود فضاهای آموزشی را کاهش دهد.

کد مطلب: ۹۰۲۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
چراغ‌ها به خانه روا می‌شوند

در ماده "ع" تبصره 9 قانون بودجه سال 98 آمده است: «با توجه به نیاز مبرم وزارت آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان، از ابتدای سال 1398 کلیه دستگاه‌های اجرایی که مستقر در فضاهای مربوط به آموزش و پرورش می‌باشند، مکلفند ظرف شش ماه نسبت به تخلیه ساختمان‌های مذکور و تحویل آن به وزارت اموزش و پرورش اقدام کنند.»

با خواندن این ماده قانونی این سوال‌ به ذهن‌ها متبادر می‌شود که چه تعداد از املاک آموزش و پرورش در تصرف دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور است؟ کدام یک از دستگاه‌های اجرایی سهم بیشتری از تصرف این املاک دارند؟ سوالاتی که به نظر می‌رسد که فعلا پاسخ روشنی برای آن‌ها وجود ندارد.

مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مصاحبه با پانا از تعداد این مدارس ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: « سازمان نوسازی طبیعتا نباید این آمار را داشته باشد، چون وقتی مدرسه را می‌سازیم تحویل اداره کل آموزش و پرورش می‌دهیم، بهره‌بردار آن مدرسه اداره آموزش و پرورش است. نگهداری مدرسه هم براساس سند زیرنظام فضا و تجهیزات برعهده ادارات کل آموزش و پرورش است. بنابراین بعد از آن ما سراغ مدرسه نمی‌رویم مگر آنکه بخواهیم در آن مدرسه تعمیرات اساسی انجام دهیم.»

او از تلاش‌ها برای به دست آوردن آمار دقیق از املاک تحت تصرف دیگر دستگاه‌های اجرایی با کمک مدیران کل نوسازی مدارس استان‌ها خبر داد. او گفت: « من برای اطلاع‌رسانی دقیق‌تر در بخشنامه‌ای از ادارات کل نوسازی استان‌ها خواسته‌ام که اگر اطلاعاتی در این زمینه ولو جسته و گریخته دارند به ما ارسال کنند.»

دستور وزیر آموزش و پرورش؛ حق واگذاری ندارید، مدارس واگذار شده را پس بگیرید

«امروز آموزش و پرورش در شرایطی است که به همه املاک و مستغلات خود و به همه مدارس نیازمند است.» این جمله را رخشانی مهر می‌گوید و از صدور بخشنامه وزیر آموزش و پرورش به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها خبر می‌دهد. « آقای وزیر هم به این موضوع خیلی جدی ورود کردند و یک بخشنامه ارسال شد؛ یک بخشنامه خیلی جدی به همه ادارات کل که از این به بعد مدارس را به سایر دستگاه‌های اجرایی به هر دلیل واگذار نکنند و حتی بروند مدارسی هم که در گذشته واگذار شده در صورت اتمام مهلت آن تفاهم‌نامه و توافقی که صورت گرفته است، برگردانند. چراغی که به خانه رواست به مسجد نارواست.»

سهم کدام دستگاه اجرایی در تصرف املاک آموزش و پرورش بیشتر است؟

با توجه به مطالب گفته شده به نظر می‌رسد پاسخ روشنی نیز برای این سوال وجود نداشته باشد. با این حال صحبت‌های رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نشان می‌دهد املاک آموزش و پرورش به صورت پراکنده بین دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی کشور پخش شده است. رخشانی‌مهر می گوید: «زمانی تفاهم‌نامه‌هایی با یک دستگاه اجرایی یا استانداری با ادارات آموزش و پرورش به صورت سه ساله، چهار ساله امضا و مبادله کرده‌اند و ساختمان وزارت آموزش و پرورش در اختیار آن دستگاه اجرایی قرار گرفته است، حالا آن دستگاه اجرایی یا دانشگاه فرهنگیان است یا دانشگاه پیام‌نور یا دانشگاه آزاد است یا حتی نیروی نظامی و انتظامی؛ یعنی ما آمار داریم که گاهی نیروهای نظامی و انتظامی هم در مدارس مستقر هستند.» به هر حال اقدام برای تهیه آمار و بازپس‌گیری املاک و ساختمان‌های آموزش و پرورش آغاز شده است و با مصوبه بودجه به نظر می‌رسد راه برای بازپس‌گیری این املاک هموارتر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار