در گفت و گو با پانا

محمدحسین نعمتی: شعر سهم به سزایی در بالندگی هنر انقلاب داشته است

تهران (پانا) - محمدحسین نعمتی داور شعر کلاسیک یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب بر سهم به سزایی شعر در بالندگی هنر انقلاب سخن گفت. 

کد مطلب: ۹۰۲۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
محمدحسین نعمتی: شعر سهم به سزایی در بالندگی هنر انقلاب داشته است

محمدحسین نعمتی داور شعر کلاسیک یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب که همزمان با پنجمین هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره قالب‌های آثار ارسالی به بخش شعر این جشنواره گفت: با توجه به قدمت شعر کلاسیک در ایران، این انتظار می‌رفت که شعرهای راه یافته به بخش مسابقه آثار شاخصی باشند. من طرفدار پرداختن به موضوع انقلاب در قالب‌های نو و نیمایی هستم و لی در دهه‌های گذشته انقلاب شاعرانی نظیر علیرضا قزوه، سید علی موسوی گرمارودی، زنده یاد طاهره صفارزاده و سید حسن حسینی شعرهای شاخص و جریان‌سازی را سروده اند که مورد توجه مردم قرار گرفته است.


وی افزود: سابقه ای شکوهمندی از شعر کلاسیک در همه قالب ها از قصیده و غزل گرفته تا رباعی و مثنوی وجود دارد. همچنین مضامین مذهبی و آیینی ظرفیت‌های زیادی برای پرداخت ادبی دارند و این کار داوری را در یک جشنواره سخت می‌کند. در مجموع آثار خوبی در یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب به دستمان رسید که می‌توانند با مجموعه های کلاسیک موجود در بازار رقابت کنند. این مجموعه ها و تک شعرها همچنین نگاه جدیدی به مضامین انقلابی جدید داشتند و توجه به ظرفیت‌های روز نظیر مسائل سیاسی، بحران‌ها و مقاطع حساس داخلی، پرداختن به قهرمان‌هایی نظیر شهید محسن حججی، مدافعان حرم و غیره در آن ها وجود داشت.


این شاعر درباره سهم شعر در بالندگی هنر انقلاب گفت: درباره هنرهایی که همراه با انقلاب بالیدند باید به جرات بگویم که در بین هنرها شعر سهم بیشتری در انقلاب داشته است. شعر هنری است که در رگ‌و خون ما ایرانیان است و طیف گسترده ای از مردم را درگیر خود می‌کند. شاعرانی از سراسر کشور مجال بروز یافتند و شعر، هنر توده‌های مردمی بود که با انقلاب همراه شدند. در حوزه شعر نیاز به ابزار و تکنولوژی مثل نقاشی و سینما نبود و به همین دلیل شعر عمومیت بیشتری یافت.


وی ادامه داد: همچنین درک و زیبایی‌شناسی از شعر در میان مردم ایران بیشتر سایر هنرها است و شعر قطعا مهم ترین رسانه در انتقال معانی و مضامین، آرمان ها و اهداف انقلاب بوده است . در دفاع مقدس نیز شاعران در خط مقدم و سنگرها حضور داشتند و تاثیر انگیزشی بر رزمندگان داشتند.


نعمتی با اشاره به یک ضرورت در برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری عنوان کرد: به نظرم عمده جشنواره ها باید جریان‌ساز باشند. در انتخاب‌هایمان سعی کردیم آثاری را با این ویژگی انتخاب کنیم تا شعرهای منتخب بتوانند به نوعی الگوسازی کنند. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و تبین شاخصه های شعر تراز انقلاب می توانند این تاثیر را استمرار ببخشند.


جشن هفته هنر انقلاب که به همت حوزه هنری و با همکاری موسسه سپهر سوره هنر برگزار می‌شود، به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ 20 فروردین‌ماه 98 آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و... تا تاریخ 27 فروردین ادامه می‌یابد.
رویکردها و سیاست‌های جشن هفته هنر انقلاب از شعار «هنر متعهد به حقیقت» پیروی می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار