مراجع عظام در دیدار با وزیر امور خارجه خواستار شدند

لزوم حفظ حرمت و شأن مردم ایران در عرصه های بین المللی

قم (پانا) - مراجع عظام تقلید در قم در دیدارهای جداگانه با وزیر امور خارجه خواستار حفظ حرمت و شأن مردم در گفتگوهای وزیر امور خارجه با غربی ها و سایر کشورها شدند.

کد مطلب: ۹۰۲۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم حفظ حرمت و شأن مردم ایران در عرصه های بین المللی

صبح امروز دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سفر به شهر مقدس قم به دیدار و گفتگو با علما و مراجع تقلید پرداخت.

در این دیدارها که با گزارش سفر دکتر روحانی از عراق و تشریح اقدامات صورت گرفته توسط وزارت امور خارجه و بررسی تحولات منطقه‌ای همراه بود وزیر امور خارجه با حضور در بیوت مراجع عظام تقلید از توصیه های آنان بهره مند گردید.

دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی

در مرحله اول این دیدارها ظریف با حضور در بیت آیت الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید، دیدار کرده و گزارشی از سفر هیئت ایرانی به عتبات عالیات و نیز برنامه‌های وزارت خارجه ارائه نمود و سپس حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص سفرهای منطقه ای مقامات جمهوری اسلامی این سفرها را بسیار مفید و با برکت دانست و خواستار تداوم آن شد.

وی خاطر نشان کرد: اینجانب همیشه توصیه داشتم که با همسایگان و جهان اسلام باید ارتباطی قوی همراه با حفظ عزّت و منافع خود داشته باشیم چرا که با این کار می‌توانیم به تمام کشورهای جهان، صلح و صفا و مهربانی را عرضه کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به حادثه تروریستی در نیوزیلند، با عرض تسلیت به خانواده‌های شهیدان این حادثه و مسلمانان دنیا بیان کرد: واکنش مناسب وزارت امور خارجه و مواضع مشترک کشورهای اسلامی، می‌تواند در کاهش اینگونه حوادث تأسف بار راه گشا باشد.

آیت الله صافی گلپایگانی در قسمت آخر سخنان خود خواستار استفاده از منطق همراه با دریات در سیاست خارجی ایران شد و از مقامات وزارت امور خارجه خواست تا با ایجاد ارتباط قوی با مردم کشورهای دوستدار اهل بیت علیهم السلام عزّت کشور اسلامی ایران را در جهان بیشتر کنیم.

دیدار با آیت الله وحید خراسانی

در دیدار دیگری که ظریف با آیت الله وحید خراسانی داشت ایشان نیز با تأکید بر تقویت روابط حسنه با کشورهای مختلف خواستار گسترش آن شد.

همچنین ظریف با حضور در بیوت آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی از سخنان آنان در خصوص لزوم ارتباط با کشورهای دوست و برادر و استفاده از ظرفیت های مشترک استفاده کرد.

دیدار با آیت الله نوری همدانی

ظریف در دیدار با آیت الله نوری همدانی در خصوص اختلافات و انتقادات موجود در وزارت امور خارجه یاد آور شد: نباید اختلاف و انتقادات داخلی در سیاست خارجی انعکاس یابد چرا که موجب سوء استفاده دشمنان و از بین رفتن وحدت می شود.

این مرجع تقلید پنج توصیه به وزیر امور خارجه کرد و افزود: در سیاست خارجی سه اصل عزت، حکمت و مصلحت که مورد تاکید رهبری است باید مد نظر قرار گیرد و بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی این اصول خدشه ناپذیر است چرا که طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد و خوی سلطه گری و استعماری آنان سیری ناپذیر است.

وی با اشاره به موضوع برجام آمریکا را غیر قابل اعتماد دانست و اروپا را نیز کم جرأت خواند و گفت نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی آنان خواهد شد.

دیدار با آیت الله جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار با ظریف نقش سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر را حیاتی خواند و بیان کرد: سفرای وزارت خارجی سفیر ایران و سفیر مکتب اسلام هستند؛ که باید پیام و تکفر اسلام را به جهان انتقال دهند.

وی با اشاره به کارمند نبودن سفرا گفت: رسالت سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران تبادل علم و فرهنگ بین ایران و دیگر کشورها است و آنان باید سفیر قرآن و عترت و علم و فهم باشند.

آیت الله جوادی آملی در خصوص مذاکرات خواستار حفظ شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی و عظمت کشور و مردم ایران شد و خاطر نشان کرد: جهان باید این را بفهمد که ملت ایران، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده است چرا که در همه توافق نامه ها از جمله قطعنامه 598 نیز آن را نشان داده ایم و البته این چیزی است که از قرآن آموخته ایم که باید پای تعهد و امضای خود بایستیم.

دیدار با آیت الله مکارم شیرازی:

ظریف وزیر امور خارجه در بخش دیگری از دیدارهای خود با حضور در بیت آیت الله مکارم با وی دیدار و گزارشی از عملکرد وزارت امور خارجه ارائه داد.

حضرت آیت الله مکارم در این دیدار در خصوص سفر دکتر روحانی به کشور عراق گفت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که عراقی‌ها سر سپرده آنها هستند؛ اما این سفر نشان داد که عراقی‌ها استقلال خودشان را کاملا حفظ کرده‌اند و این سفر سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکایی بود

وی در خصوص جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان آن را محکوم کرد و بیان کرد: نتیجه اسلام ستیزی و اسلام هراسی غربی ها چیزی شد که امروز در مسجد مسلمانان در نیوزلند دیدم و وزارت امور خارجه باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

خاطر نشان می شود دکتر ظریف در قسمت پایانی سفر خود به قم با شرکت در شورای اداری استان نتایج این سفر را خوب و بسیار راهگشا ارزیابی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار