نگاهی به مصوبه‌های بودجه مربوط به حقوق فرهنگیان

حقوق فرهنگیان برای سال بعد چه قدر افزایش پیدا می‌کند؟

تهران (پانا) - مجلس و دولت سرانجام برای افزایش ضریبی حقوق کارکنان دولت توافق کردند. با توافق آن‌ها افزایش حقوق معلمان هم در سال آینده مانند دیگر کارکنان دولت خواهد بود.

کد مطلب: ۹۰۲۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
حقوق فرهنگیان برای سال بعد چه قدر افزایش پیدا می‌کند؟

پرویز پیکری: علی عسکری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش حقوق فرهنگیان به پانا گفت: «۴۰۰ هزار تومان به حقوق ثابت معلمان اضافه می‌شود که این مقدار با حفظ درصد افزایش حقوق به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند و در برخی از معلمان که حقوق پایین می‌گیرند و در آغاز استخدام هستند در حدود ۴۵ درصد افزایش حقوق خواهیم داشت.»

در واقع افزایش حقوق سال بعد معلمان و کارکنان دولت مانند سال‌های گذشته نیست که به صورت ضریبی ثابت همه حقوق‌ها افزایش پیدا کند. آن‌گونه که عسکری خبر می‌دهد افزایش حقوق 400هزار تومانی به صورت ضریبی اعمال می‌شود و بسته به حقوقی که معلمان دریافت می‌کنند افزایش‌ها با ضریب بین 10 تا 20درصدی هم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. به گفته او افزایش حقوق معلمان تازه استخدام شده که حقوق‌های پایین‌تری دارند ممکن است تا 40درصد افزایش پیدا کند.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم این شکل افزایش حقوق معلمان و کارکنان دیگر دولت را تایید کرد و به پانا گفت: «این افزایش 400 هزار تومان برای فرهنگی و غیرفرهنگی تفکیک نشده است و هر کسی که از دولت حقوق می‌گیرد را شامل می‌شود. برای اینکه ضریب افزایش به هم نخورد این 400 هزار تومان تبدیل به ضریب می‌شود و در حقوق‌های بسیار پایین مثلا ممکن است تا 40 درصد هم افزایش حقوق داشته باشیم.»

او برای روشن شدن میزان افزایش حقوق‌ها ادامه داد: «مثلا اگر کسی 1 میلیون و 200 هزار تومان حقوق می‌گیرد اگر 20 درصد افزایش می‌دادیم می‌شد 240 هزار تومان افزایش. در حالیکه الان 400 هزار تومان به اضافه مثلا 120 تومان می‌شود 550 تومان؛ بنابراین این 550هزار تومان می‌شود 40 درصد نه 20 درصد. حالا این درصد ممکن است در حکمی بشود 20 یا 40 یا در حقوق‌های بالا بشود 11 درصد.»

در واقع افزایش حقوق‌ها برای حقوق‌های پایین‌تر بیشتر از حقوق‌های بالاتر خواهد بود.

رتبه‌بندی معلمان سال آینده اجرا می‌شود

لایحه رتبه‌بندی معلمان که هنوز در دست دولت است با وجود اتمام کار و به دلیل رسیدگی به بودجه هنوز به مجلس ارسال نشده است با این حال این لایحه سال آینده به اجرا می‌رسد. عسکری درباره این لایحه و بودجه پیش‌بینی شده برای آن گفت: «2 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است و از سال آینده اجرا می‌شود. لایحه رتبه‌بندی معلمان سال آینده به مجلس ارسال می‌شود و این 2 هزار میلیارد را برای شروع، پایه قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نیازهای مالی دیگر رتبه‌بندی را برطرف کنیم.» به این ترتیب اجرا شدن این لایحه هم می‌تواند به بهبود وضع معلمان کمک کند.

در میان بودجه‌های مصوب پیش‌بینی شده برای حوزه آموزش و پرورش، بودجه نوسازی هم به گفته عسکری نسبت به سال جاری 3 برابر افزایش پیدا کرده است و براساس مصوبات، ساختمان‌هایی که متعلق به آموزش و پرورش است و در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار گرفته است باید در یک فرصت شش ماهه به وزارت‌خانه برگردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار