مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

از اولویت‌های تعلیم و تربیت، تفویض اختیار به مدیران مدارس است

کرمانشاه (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست تشریح شیوه‌نامه و نظام راهبری مدرسه‌محوری، گفت: از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت، تفویض اختیار به مدیران مدارس است.

کد مطلب: ۹۰۲۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
از اولویت‌های تعلیم و تربیت، تفویض اختیار به مدیران مدارس است

مجید یزدان‌پناه، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست تشریح شیوه‌نامه و نظام راهبری مدرسه‌محوری که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، ضمن ﺗﺄکید بر لزوم تغییر نگاه در مجموعه‌ی مدیریتی، گفت: از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت، تفویض اختیار به مدیران مدارس است.

وی افزود: چشم‌ها را باید بشوییم و با دیدی تازه به امور نگاه کنیم و بپذیریم که دوران جدیدی در آموزش و پرورش فرارسیده و دیگر نظام سنتی گذشته نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای متعدد نهاد تعلیم و تربیت و نسل آینده‌ی انقلاب باشد.

یزدان‌پناه تصریح کرد: تمام ذی‌نفعان باید در آموزش و پرورش و مدیریت مدارس نقش داشته باشند و با تحقق این امر است که مدرسه‌ای می‌تواند در مسیر موفقیت گام بردارد و برای رسیدن به آرمان‌های والای نظام تعلیم و تربیت کوشش نماید.

وی ادامه داد: مدرسه‌محوری یعنی تفویض اختیار به مدیران و عوامل اجرایی مدرسه؛ یعنی مدیر و مجموعه‌ی اجرایی مدرسه مالکان اصلی آموزش و پرورش در مدرسه هستند و چون در بطن ماجراهای روزانه‌ی دانش‌آموزان و محیط آموزشی قرار دارند، بی‌شک تصمیماتی که می‌گیرند و تدابیری که می‌اندیشند بیشتر به واقعیت‌های موجود نزدیک است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کیفیت به عنوان یکی از شاخص‌های بسیار اثرگذار در تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: باید در عمل کیفیت را مد نظر قرار دهیم و معلم را به عنوان اصلی‌ترین جزء مدیریت امور مدرسه به رسمیت بشناسیم.

وی نظارت بر کار مدیران را امری ضروری دانست و افزود: حتما باید در چارچوب قوانین و مقررات بر کار مدیران نظارت داشته باشیم؛ زیرا یکی از لوازم درست انجام شدن امور، نظارت مستمر بر آن کار است؛ اما نباید به گونه‌ای عمل کرد که نظارت ما جنبه‌ی دخالت به خود بگیرد و در کوچکترین مسائل مدرسه نیز ورود پیدا کنیم.این مقام ﻣﺴﺆول آموزش و پرورش استان در بخش پایانی سخنان خود، میل، رغبت و خودانگیختگی را از ویژگی‌های بارز مدرسه‌محوری عنوان کرد و افزود: در مدارس باید به تمام ابعاد توجه کنیم و گروهی کار کردن را در میان جوانان گسترش دهیم و تلاش کنیم معلمان‌مان در کنار تدریس، راهنما، مشاور و تسهیل‌گر آموزش و پرورش باشند و دانش‌آموزانی پرسش‌گر و خلاق را تربیت کنند.

در ابتدای این نشست، ماشاءالله پروین، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در خصوص نحوه‌ی اجرایی‌کردن نظام راهبری مدرسه‌محوری توضیحاتی ارائه داد و اظهار امیدواری کرد با هماهنگی و پیروی از رویه‌ای واحد، بتوان این نظام را به مرحله‌ی اجرا درآورد.

وی اهداف نظام راهبری مدرسه‌محوری، ترکیب اعضای ستاد کشوری، استانی، شهرستانی و وظایف هر یک از اعضای ستاد را تشریح کرد و محورهای گوناگون این نظام را مورد بررسی قرار داد و به تبیین مطالب مربوط به هر بخش پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار