مهم‌ترین اخبارحوزه اجتماعی در بهمن ۹۷ را مرور کنید

عفو گسترده در چهل‌سالگی انقلاب و بهبود هوای تهران

تهران (پانا) - بهمن ماه 97 و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی از عفو ۵۰ هزار زندانی خبر داد. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه از تقاضای خود از محضر رهبر معظم انقلاب برای اعطای عفو گسترده در چهل سالگی انقلاب اسلامی و موافقت اولیه ایشان با کلیات این تقاضا خبر داده بود.

کد مطلب: ۹۰۲۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
عفو گسترده در چهل‌سالگی انقلاب و بهبود هوای تهران

گروه اجتماعی خبرگزاری پانا در بهمن ماه سال 97 شاهد رویدادها و حوادث بسیاری بود که در ادامه به مهم‌ترین این رویدادها اشاره شده است.

بهبود هوای تهران

آلودگی هوای پایتخت در نیمه دوم سال طی دهه گذشته یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تهران بوده است و آلودگی هوا در سالهای قبل، چندین روز مدارس تهران و دیگر شهرها را تعطیل می‌کرد. اما در سال 97 با تدابیری که در مرحله دوم طرح کاهش آلایندگی اجرا شد، مدارس تهران تعطیل نشد و به گفته مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، اقدامات انجام شده توانست 14 روز اثربخشی داشته باشد و شهروندان تهران بیشتر هوای پاک و سالم را تجربه کنند.

چشم انتظاری لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت»

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» گفت این لایحه به دلیل ایرادهایی که قوه قضاییه بر سر یک ماده از آن گرفته، معطل مانده است. بیش از دو سال از بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت می‌گذرد اما هنوز این لایحه به مجلس ارسال نشده است.

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بهمن ماه 97 درباره دلایل تاخیر قوه قضاییه برای ارسال این لایحه به مجلس گفته بود که در این زمینه بارها بحث کرده‌ایم و حتی من نامه‌ای را به صورت مکتوب منتشر کردم و این نامه را هم قوه قضاییه و هم معاونت زنان مشاهده کردند. در این نامه اعلام کردم که اگر لایحه منع خشونت علیه زنان با تاخیر مواجه شود طرح منع خشونت خانگی علیه زنان را در مجلس ارائه می‌دهیم. پیش‌نویس لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» در 92 ماده در سال 92 از سوی معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. قوه‌ قضائیه 40 ماده از این 92 ماده را به دلیل تکراری بودن حذف کرد و به 52 ماده کاهش داد و این لایحه اکنون در اختیار قوه قضاییه است.

برگزاری دادگاه حسین فریدون در اسفندماه

در یکصد و سی و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه حسین فریدون در اسفندماه سال جاری خبر داد.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده حسین فریدون گفت: تشکر می‌کنیم از نمایندگان که پیگیر هستند. این پرونده قبل از اینکه نمایندگان بخواهند و نامه بنویسند، کیفرخواست صادر شده است و دادگاه تعیین وقت شده است و به زودی در اسفندماه جلسه اول دادگاه برگزار می‌شود.

تشدید نظارت بر فروشگاه‌های عرضه گوشت

دادستان تهران از تشدید نظارت‌ها درباره نحوه توزیع گوشت خبر داد و گفت تیم‌های متشکل از چند نهاد از جمله تعزیرات و دادستانی سرکشی به فروشگاه‌ها را آغاز کردند.

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده محیط زیستی

اولین جلسه محاکمه ۸ متهم جاسوسی از مراکز نظامی کشور پس از یکسال در بهمن ماه 97 به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد.

ثبت جهانی تالاب «زریبار»

بهمن ماه 97، تالاب زریبار واقع در شهرستان مریوان استان کردستان، به عنوان بیست و پنجمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد.

تکلیف طرح زوج یا فرد سال ۹۸ مشخص شد

جزئیات تغییر طرح زوج و فرد در بهمن ماه از سوی دبیرخانه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اعلام شد. این طرح که جایگزین طرح زوج یا فرد است قرار است از ابتدای تابستان سال 98 اجرا شود بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده «کنترل آلودگی هوا» شناخته می‌شود. در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است که شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود و تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد، شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود، رضایتمندی شهروندان افزایش یابد و همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود. بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند. بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود.

عفو گسترده

بهمن ماه 97 و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی از عفو ۵۰ هزار زندانی خبر داد. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه از تقاضای خود از محضر رهبر معظم انقلاب برای اعطای عفو گسترده در چهل سالگی انقلاب اسلامی و موافقت اولیه ایشان با کلیات این تقاضا خبر داده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار