بوی مرموز پایتخت

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در دی ماه ۹۷ را مرورکنید

تهران (پانا) - در یکی از روزهای دی ماه 97 بویی نامطبوع برای ساعاتی تهران را فرا گرفت و مسئولان دولتی و شهری گمانه زنی‌های متعددی را به عنوان منشأ بوی نامطبوع تهران مطرح کردند و کمیته‌ای به منظور بررسی منشأ بو تشکیل شد اما در نهایت با اعلام این که منبع بو کشف نشد، اظهار کردند که به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهند داد.

کد مطلب: ۹۰۲۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
بوی مرموز پایتخت

گروه اجتماعی خبرگزاری پانا در دی ماه سال 97 شاهد رویدادها و حوادث بسیاری بود که در ادامه مهم‌ترین رویدادهای این ماه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

مناطق بحرانی فروریزش زمین در تهران

از سال 96 حداقل 5 فروریزش عمده در مناطق مختلف شهر تهران در خیابان‌های شهران، پیامبر، میدان قیام، مولوی و در سه راهی خیابان خیام به ثبت رسیده است و اعضای شورای شهر تهران درباره فروریزش‌های دیگری در پایتخت هشدار دادند. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران دی ماه 97 درباره فروریزش‌های پایتخت به پانا گفت: نقاطی از پایتخت که تراکم جمعیتی بیشتری دارد به ویژه در مناطق مرکزی به سمت جنوب و جنوب شرق تهران از لحاظ فروریزش زمین ضریب ریسک بیشتری دارد. نقاطی از شهر که تراکم جمعیتی بیشتری دارد به ویژه در مناطق مرکزی به سمت جنوب و جنوب شرق است که ضریب ریسک بیشتری دارد و بیشتر در معرض آسیب هستند.

حبس 300 زن ایرانی به دلیل بدهی مالی

روابط عمومی ستاد دیه کشور دی ماه 97 اعلام کرد که علی‌رغم تلاش‌های این نهاد مردمی در اولویت‌بخشی به مددجویان زن و برگزاری پویش‌هایی متعدد مردمی اما آمار این دسته از محبوسان نسبت به فروردین 97 با رشد ۲۵ درصدی تقریبا به ۳۰۰ زندانی رسیده است. بر این اساس نبود مدیریت صندوق‌های خانگی، عدم فروش البسه تولیدی در کارگاه‌های خیاطی و موضوع ضمانت از همکاران، بستگان و دوستان از جمله عناوینی است که زنان این سرزمین به دنبال آن روانه حبس شده و برخی از آن‌ها به علت سنگین بودن میزان بدهی و صد البته نبود پشتوانه مالی ماه‌ها در بند باقی می‌مانند.

این موضوع در دستور کار فراکسیون زنان و خانواده مجلس قرار گرفت و معصومه آقاپور، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع حبس 300 زن به دلیل بدهی مالی خبر داد و گفت قرار است این موضوع با هماهنگی ستاد دیه کشور بررسی شود.

بارورسازی ابرها خشکسالی ایران را برطرف نمی‌کند

بسیاری از کشورهای کم باران برای جبران کم‌آبی از روش‌های بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند و کشور ایران نیز سالهاست بارورسازی ابرها را اقدامی برای مدیریت آب در دستور کار دارد و مخالفان و موافقان زیادی دارد. صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اعلام اینکه بارورسازی ابرها نمی‌تواند خشکسالی در کشور را برطرف کند، به پانا گفت: در هیچ جای دنیا سند علمی وجود ندارد که بگوید خشکسالی از طریق بارورسازی ابرها برطرف شده است. اگر منظور از بارورسازی ابرها این است که بتوان خشکسالی را از طریق آن درمان کرد و چاره‌ای برای رفع خشکسالی باشد، باید گفت که این موضوع امکان‌پذیر نیست و در هیچ جای دنیا نیز بارورسازی ابرها موجب رفع خشکسالی نشده است.

سیطره خشکسالی بر 87 درصد مساحت ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی دی ماه 97 اعلام کرد که در طول 12 ماه منتهی به پایان آبان ماه سال 97 بیش از 87 درصد مساحت ایران با خشکسالی روبرو بوده است.

حادثه تلخ دانشگاه آزاد

اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات در دی ماه 97 واژگون شد و در این حادثه 10 دانشجو جان خود را از دست دادند.

مخالفت مجلس با طرح کودک همسری

طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال که به کودک‌همسری معروف شده طرحی است که برای جلوگیری از ازدواج کودکان از سوی فراکسیون زنان در مجلس تدوین شد اما دی ماه 97 حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون زنان مجلس از رد این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد. اگر این طرح به تصویب می‌رسید، مطابق قانون، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده بود و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع می‌شد. اما به گفته حجت‌الاسلام نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی این طرح به دلیل کامل نبودن آن رد شده است.

بوی مرموز در تهران

در یکی از روزهای دی ماه 97 بویی نامطبوع برای ساعاتی تهران را فرا گرفت و مسئولان دولتی و شهری گمانه زنی‌های متعددی را به عنوان منشأ بوی نامطبوع تهران مطرح کردند و کمیته‌ای به منظور بررسی منشأ بو تشکیل شد اما در نهایت با اعلام این که منبع بو کشف نشد، اظهار کردند که به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهند داد.

وزیر بهداشت استعفا داد

استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به رئیس‌جمهوری در دی ماه 97 منتشر شد. این استعفا که حاشیه‌های زیادی داشت ابتدا از سوی الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. الیاس حضرتی دی ماه 97 پس از انتشار پیامی در صفحه توییتر در گفت‌وگویی از استعفای قاضی‌زاده هاشمی خبر داده و اعلام کرده بود که قاضی‌زاده هاشمی سه جلسه است در جلسات هیأت دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده است.

زمزمه‌های پولی ‌شدن تونل‌های تهران

بحث‌ها بر سر پولی شدن برخی معابر شهر تهران برای کاهش ترافیک، دوباره در دی ماه 97 آغاز شد که با واکنش‌های بسیاری روبرو شد و شهردار تهران به سرعت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و توضیح داد که هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و در واقع موضوع اشاره شده نیز در حد کار کارشناسی بوده است.

کودکانی که مجبور به خوردن گل شدند

ظلم به کودکان کار همواره در ابعاد مختلف وجود دارد و هر از گاهی اخبار مربوط به آزار کودکان کار و خیابان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. دی ماه 97 فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دو کودک کار در جلوی دوربین مجبور به خوردن گل نرگس شده بودند. پخش این فیلم موجب برانگیخته شدن احساسات مردم شد.

سقوط هواپیما در کرج

یک فروند هواپیمای باربری 707 حامل گوشت، دی ماه 97 از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرد که هنگام فرود از باند، خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار حریق شد و در این حادثه از ۱۶ سرنشین هواپیما، یک نفر زنده ماند و ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

تابعیت ایران برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی دی ماه 97 به مجلس اعلام وصول شد. طبق این لایحه، فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی با ارائه درخواست به تابعیت ایران در می‌آیند.بر اساس این لایحه فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند قبل از 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند و فرزندان مذکور در صورت عدم تقاضای مادر می‌توانند پس از رسیدن به سن 18 سال شمسی تقاضای تابعیت ایران را نمایند که در صورت فقدان شکل امنیتی ( به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار