از اعدام سلطان قیر تا تغییر کاربری بازداشتگاه کهریزک

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در آذر ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - نگرانی از موج چهارم انتقال ایدز،حذف طرح «زوج و فرد»،تغییر کاربری بازداشتگاه کهریزک،حذف خرید غیبت سربازی،افزایش سرقت‌های خرد و ... از مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در آذر 97 بودند.

کد مطلب: ۹۰۲۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد
از اعدام سلطان قیر تا  تغییر کاربری بازداشتگاه کهریزک

گروه اجتماعی خبرگزاری پانا در آذر ماه سال 97 شاهد رویدادها و حوادث بسیاری بود که در زیر به مهم‌ترین این رویدادها اشاره شده است.

نگرانی از موج چهارم انتقال ایدز

روز دهم آذرماه روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و طبق جدیدترین آمارهای اعلام شده از سوی کنگره بین المللی ایدز سال ۹۶ و براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ آی وی کشور ۳۶ هزار و ۳۹ تن مبتلا به HIV در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند که ۸۴ درصد آنان را مردان و ۱۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند اما چند سالی است که الگوی انتقال بیماری ایدز در ایران تغییر یافته است و رفتارهای پرخطر جنسی از علت‌های مهم آن اعلام شده است. با روش‌های درمانی کنونی ایدز دیگر بیماری کشنده‌ای نیست و اگر به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، فرد مبتلا تا آخر عمر بدون علامت و عوارض زندگی می‌کند و حتی خطر انتقال به دیگران را ندارد. این در حالی است که محمد شریعتمداری وزیر رفاه گفت که موج چهارم انتقال ایدز نگران کننده است و به عزم ملی برای کنترل اچ آی وی نیاز است.

حذف طرح «زوج و فرد»

پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آذرماه 97 از احتمال حذف طرح زوج و فرد در سال 98 خبر داده و اعلام کرده بود که براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار براین بود که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد. البته این اظهارات با واکنش شورای شهر تهران روبرو شد و محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که این طرح حذف نمی‌شود.

طرح تشکیل کمیسیون ویژه «زنان»

زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و جوانان بیش از یک چهارم جمعیت کشور را در بر دارند، مسایل آنها از موضوعات مهم و حساس کشور است و به همین دلیل داشتن یک کمیسیون ویژه در مجلس شورای اسلامی که به خوبی بتواند به مسائل زنان و خانواده رسیدگی کند، ضرورت دارد. این اظهارات را حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در آذرماه سال 97 اعلام کرد و گفته بود این موضوع در دستور جلسات صحن علنی مجلس قرار دارد و هنوز مطرح نشده است و قرار است در صحن علنی بررسی شود.

تغییر کاربری بازداشتگاه کهریزک

یکی از آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، وجود معتادان متجاهر در اماکن و معابر عمومی همچون خیابان‌ها، پارک‌ها، اطراف اتوبان‌ها و زیر پل‌ها است که حضور آنان، زمینه بروز سایر جرایم خرد، مانند سرقت را فراهم می‌کند. از طرفی ساماندهی معتادان متجاهر در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های مسئولان تبدیل شده است، هر چند که پلیس بارها اعلام کرده بود که ظرفیت جمع‌آوری معتادان را در کمترین زمان ممکن دارد اما مهم‌ترین مساله نگهداری و بازپروری این افراد است که نیازمند مکان مناسب و کافی است. در آذرماه سال 97 سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از تغییر کاربری بازداشتگاه کهریزک خبر داد و گفت این مکان، محلی برای نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر خواهد شد.

حذف خرید غیبت سربازی

طرح خرید خدمت سربازی مشمولان غایب که بیشتر از 8 سال غیبت داشتند با هدف تعیین تکلیف این افراد و کاهش میزان آمار غیبت سربازان بود که به گفته سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح، آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که تعداد مشمولان غایب افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. طرح جریمه مشمولان غایب که مورد بحث و نقد بسیاری از نمایندگان مجلس قرار گرفته بود، قرار شد در مجلس بررسی شود و همان زمان سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احتمال تمدید طرح جریمه مشمولان غایب در سال ۹۸ خبر داد اما این در نهایت سردار کمالی، رئیس اداره نیروی انسانی مشمولان وظیفه عمومی ستاد کل نیروهای مسلح از حذف طرح خرید غیبت سربازی در سال 98 خبر داد.

محکومیت مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج به 15 سال حبس

سید ابوالفضل میرعلی، رئیس و مدیرعامل (موسسه مالی اعتباری) ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس از جنبه کیفری محکوم شد و از جنبه مالی نیز اموال شناسایی و توقیف شده است و به مزایده گذاشته می‌شود.

فرار سلطان قیر ناکام ماند

پرونده فساد اقتصادی باقری درمنی طی 9 جلسه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی، حکم اعدام در مورد آن صادر و در دیوان عالی کشور تایید شد. نقشه تیم فرار «حمید باقری درمنی» مشهور به سلطان قیر ناکام ماند و اعضای تیم که قصد داشتند به ازای مبلغ 10 میلیارد تومان، وی را از ندامتگاه اوین فراری دهند، شناسایی و بازداشت شدند.

سلطان قیر اعدام شد

آذرماه 97 حکم حمیدرضا باقری درمنی فرزند محمدباقر که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء به اعدام محکوم شده بود، به اجرا گذاشته و اعدام شد.

پرونده حمیدرضا باقری درمنی و مرتبطین وی که مشتمل بر ۱۵۶ جلد و بیش از ۲۵ هزار برگ می‌باشد، با شکایت شرکت پالایش نفت جی، بانک ملی، بانک گردشگری، صرافی اقتصاد نوین و سامان مجد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی شده است.

تأکید محکومیت‌های مشایی

رئیس کل دادگستری استان تهران از تایید محکومیت‌های صادره در مورد «اسفندیار رحیم مشایی» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سابق خبر داد.

براساس نتیجه دادرسی در سه فقره اتهامی اسفندیار رحیم مشایی، اتهام اول دایر بر اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی است که بر اساس آن وی به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. مشایی، در ارتباط با عنوان اتهامی دیگر دایر بر تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام ردیف سوم دایر بر توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه، به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شد. در مجموع مجازات مشایی ۶ سال و نیم است، اما چنانچه همین رای مورد تایید دادگاه تجدیدنظر قرار بگیرد و تغییری در آن حاصل نشود به موجب قانون، مجازات اشد یعنی صرفا ۵ سال از حبس قابلیت اجرا خواهد داشت. جلسه دادگاه تجدیدنظر «رحیم مشایی» آذر در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر و مستشاران شعبه برگزار شد.

افزایش سرقت‌های خرد

«وضع اقتصادی مردم نگران‌کننده است زیرا بخشی از جامعه مشکل جدی دارند و این مشکلات اقتصادی سبب افزایش سرقت‌های کوچک و خرد شده است.» این جملات بخشی از اظهارات سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا است که در آذرماه سال 97 اعلام کرد: سرقت‌های خرد در کشور به دنبال گرانی‌ها افزایش یافته است.

افزایش خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد

کمیته امداد در حمایت از مستضعفان و نیازمندان وظایفی را برعهده دارد که بخش مهمی از آن حمایت از معیشت خانوارهای تحت پوشش است اما به گفته پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) سال 97 با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی، مراجعات مردمی و تقاضای عضویت در کمیته امداد افزایش یافت و در چند ماه منتهی به آذرماه سال 97، تعداد ۶۲۰ هزار خانوار به جمع کمیته امداد افزوده شد.

خزر لرزید

آذرماه سال 97، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی‌ ۴.۷ ریشتر در مقیاس امواج درونی دریای خزر - حوالی لوندویل در استان گیلان را لرزاند.

فردی که معتادان را آتش می‌زد

انتشار تصویر فردی جوان در فضای مجازی که جهت خوشگذرانی اقدام به آتش زدن برخی افراد در پارک‌ها و فضاهای سبز شهر تهران کرده بود موجب شد تا به دستور رئیس پلیس تهران بزرگ، تیم ویژه‌ای در پلیس‌های تخصصی تهران بزرگ برای شناسایی و دستگیری این شخص تشکیل شود. این فرد با اقدام پلیس دستگیر شد.

کرمانشاه بازهم لرزید

زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در آذرماه مناطقی از استان کرمانشاه و چند استان مجاور را لرزاند که در پی این حادثه بیش از ۷۰۰ نفر مصدوم شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار