تهران؛ یکسال سه شهردار

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در آبان ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - ابلاغ و اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در سال 97 در پایتخت به چالشی میان مسئولان بازنشسته و بر سر مسندهای دولتی و غیردولتی تبدیل شده بود، دامن شهردار تهران را هم گرفت و سبب برکناری وی شد و پس از تلاش‌های بسیار برخی برای ابقای افشانی در نهایت پیروز حناچی با 11 رای شهردار تهران شد.

کد مطلب: ۹۰۲۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تهران؛ یکسال سه شهردار

گروه اجتماعی خبرگزاری پانا در آبان ماه سال 97 شاهد رویدادها و حوادث بسیاری بود که در زیر مهم‌ترین این رویدادها پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

حناچی شهردار شد

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شهریور ماه سال 97 به تصویب رسید و قرار بود تا آذرماه فعالیت بازنشستگان در پست‌های خودشان ادامه داشته باشد. محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران نیز مشمول این قانون بود و شورای شهر تهران مجبور شد برای دومین بار متوالی در یکسال، شهردار جدیدی را برای پایتخت انتخاب کند. با درخواست استفساریه تنی چند از نمایندگان مجلس برای بقای محمدعلی افشانی در شهرداری تهران، این موضوع به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت اما در نهایت طرح استفساریه مستثنی شدن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس رد شد و بدین ترتیب اعضای شورای شهر تهران از بین گزینه‌های خود برای تصدی شهرداری تهران به پیروز حناچی رأی دادند.

پایان کار شهرداران بازنشسته

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شهریورماه 1397 قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد و بر اساس آن 60 روز مهلت قانونی برای کناره‌گیری بازنشستگان از سمت‌های خود در دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است. وزارت کشور با پایان یافتن مهلت قانونی حضور بازنشستگان در دستگاه‌ها، پایان کار شهرداران بازنشسته مشمول را به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد.

هنگامه شهیدی محاکمه شد

سال 95 بود که هنگامه شهیدی(روزنامه‌نگار) به اتهام «ارتباط با کانال خبری آمدنیوز» دستگیر و پس از 6 ماه بازداشت موقت، با قرار وثیقه آزاد شد. شهیدی پس از آزادی از زندان در یادداشتی در فضای مجازی که اسفند سال 96 منتشر شد، اعلام کرد: اینجانب «هنگامه شهیدی» هرگونه ارتباط خود را با کانال خبری آمدنیوز تکذیب و با قاطعیت از این رسانه اعلام برائت می‌کنم. پس از گذشت مدتی، شهیدی به خاطر اظهاراتش علیه مسئولان قضایی، مجدد تحت تعقیب قرار گرفت. پنجم تیرماه سال 97 دادستانی تهران طی اطلاعیه‌ای از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد که این متهم از سوی مأموران پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن از دید مأموران استفاده می‌کرده، دستگیر و به زندان معرفی شده است. هنگامه شهیدی آبان ماه سال 97 در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.

اولین سالگرد زلزله کرمانشاه

یک‌سال از زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ماه کرمانشاه ‌گذشت اما هنوز زندگی به روال عادی خود در این استان بازنگشته است، کانکس‌‌نشینی در مناطق مختلف سر پل ذهاب ادامه دارد و به گفته نماینده مردم این شهر در مجلس، روند بازسازی منازل تخریب شده به دلیل ناتوانی مالی مردم، عقب افتاده است.

جراحی گوش الاغی و چشم گربه‌ای

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، بینی همچنان پیشتاز و صدرنشین عمل‌های جراحی زیبایی در کشور است و بعد از آن جراحی‌های پلک، شکم و پروتز کردن نیز بیشترین مراجعه کنندگان را دارد اما در آبان ماه 97 تبلیغاتی در فضای مجازی به شکل وسیع منتشر شد که در آن جراحی زیبایی گوش الاغی و چشم گربه‌ای تبلیغ شده بود. موضوعی که با واکنش بسیاری از جراحان روبرو شد.

سلطان سکه و همدستش اعدام شدند

حکم وحید مظلومین فرزند حبیب‌اله و محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم شده بودند در آبان ماه اجرا شد.

سندی برای درمان کشور

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آبان ماه 97 از تصویب سند درمان کشور خبر داده و گفته بود که فضای درمانی با تصویب این سند تا سال ۱۴۰۴ ساماندهی می‌شود و از بسیاری از پارتی‌بازی‌ها جلوگیری می‌شود. او همچنین گفته بود که سند مذکور وضع فضای درمانی کشور را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است و سهم دولت و بخش خصوصی را برای توسعه این فضا معین می‌کند. در این سند مصوب می‌شود که بخش دولتی و خصوصی چه میزان مجوزهای حوزه درمان را دریافت کنند.

۱۰ میلیارد دلار خسارت سالانه فرسایش خاک

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در آبان ماه سال 97 اعلام کرد که متوسط فرسایش آبی سالانه ۱۶.۷ تن در هکتار و خسارت ناشی از فرسایش خاک بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار