باغداران آذربایجان غربی از نهالستان های دارای مجوز خرید کنند

ارومیه(پانا)- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باغداران برای دستیابی به نهال سالم و استاندارد، خرید خود را از نهالستان‌های دارای مجوز از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال انجام دهند.

کد مطلب: ۹۰۲۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
باغداران آذربایجان غربی از نهالستان های دارای مجوز خرید کنند

عزیز امانی افزود: با توجه به فصل جابجایی نهال، باغداران برای دستیابی به نهال‌های سالم، اصیل و استاندارد، خرید خود را از نهالستان‌های مجوزدار تحت حمایت سازمان جهاد کشاورزی انجام دهند.


وی اضافه کرد: خرید نهال‌هایی با مبدا نامشخص، غیرتایید شده و فاقد شناسه موجب مشکلاتی در حوزه تولید می‌شود و بر روی بهره وری و عملکرد باغ‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، زیرا ورود نهال آلوده به آفت یا بیماری به یک باغ، سایر باغ‌های مجاور را نیز آلوده می‌کند.


امانی تاکید کرد: 60 نهالستان دارای مجوز درسطح استان آذربایجان غربی فعالیت می کنند که در ورودی این نهالستان ها بنری که دارای تاییدیه از سازمان جهاد کشاورزی استان بوده نصب شده است.


وی با اشاره به وجود 120 نهالستان غیرمجاز و 52 نهالستان و موسسه کشت بافت در استان افزود: نهالستان های غیرمجاز لازم است که خود را با شرایط اعلام شده تطبیق داده و نسبت به شناسنامه دار کردن نهال های خود اقدام کنند.


امانی با بیان اینکه رویکردهای کمیته نهال استان در جهت توسعه باغداری مدرن است، ادامه داد: باغداری مدرن دارای عملکرد بالا و کیفیت مطلوب می باشد و هزینه تولید پایین و ایجاد قابلیت رقابت با کشورهای رقیب از مزایای این شیوه در باغداری است.


وی گفت: استفاده از نهال های استاندارد موضوعی است که در سال های اخیر مورد توجه بوده و رتبه اول کشور در تولید نهال متعلق به این استان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار