پایان انتظار 10 ساله برای قانون حمایت از کودکان

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در مرداد ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان پس از 10 سال انتظار بالاخره در مردادماه سال 97 از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این خبر را شاید بتوان شیرین‌ترین اتفاق حوزه اجتماعی در مردادماه دانست.

کد مطلب: ۹۰۲۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
پایان انتظار 10 ساله برای قانون حمایت از کودکان

در مردادماه سال 97 نیز اخبار متعددی در گروه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که دستگیری شهرام جزایری در مرز بازرگان، آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم و مطرح شدن سربازی دختران از اهم اخبار این حوزه بوده است که در زیر این اخبار مرور شده است.

شهرام جزایری دستگیر شد

شهرام جزایری متولد ۲۰ آبان ۱۳۵۱ در تهران است که به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع، پرداخت رشوه به دفعات و به افراد مختلف، معافیت از سربازی به صورت متقلبانه، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی، تصرف غیرمجاز در اموال و وجوه توقیف شده، فرار از زندان و خروج غیرمجاز از کشور در سال ۱۳۸۱ بازداشت شد و در اوایل اسفند ۱۳۸۵ در جریان انتقال از زندان برای معرفی برخی اموالش، فرار کرد و سه روز پیش از آغاز سال ۸۶ در عمان مجدداً دستگیر شد.

شهرام جزایری که 13 سال از عمر خود را در زندان سپری کرده است، بزرگ‌ترین و پر سر و صداترین پرونده دهه هشتاد را دارد و سال 96 در گفت‌و‌گو‌ با رسانه‌های ارتباط جمعی گفته بود که باید برای کار اقتصادی از ایران برود. شهرام جزایری در مردادماه 97 هنگامی که قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشته در مرز بازرگان بازداشت شد.

عمدی بودن آتش‌سوزی هورالعظیم

آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم که از نیمه تیرماه 97 آغاز شده بود در مردادماه نیز ادامه یافت. رئیس سازمان محیط زیست در آن ایام گفته بود که با توجه به نظر مرزبانان، احتمال تعمدی بودن آتش تالاب هورالعظیم وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بازدید از تالاب هورالعظیم گفته بود که طی بازدیدی که از هورالعظیم داشته است با اجازه مرزبانی از مرز عبور کرده‌ است و عمده مشکل در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری مرز ایران است و در ایران مشکلی وجود ندارد اما سمت کشور عراق هیچ آبی نیست و از کل مساحت هورالعظیم در عراق یک نوار هفت تا هشت کیلومتری در نزدیک مرز ایران آتش می‌‌گیرد. اینکه نمی‌‌شود یک مجموعه با آن عظمت تنها در نزدیکی مرز ایران آتش بگیرد. این موضوع موجب شد تا مرزبانان به عمدی بودن آتش‌‌سوزی تردید داشته باشند. من با وزیر محیط زیست عراق گفت‌وگو کردم و قول همکاری دادند.

زمزمه‌های انتقال آب از دریای عمان

طی سال‌های اخیر کم‌آبی و بی‌آبی در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی به یک چالش جدی برای مسئولان تبدیل شده است و این معضل به جایی رسیده است که مسئولان محیط زیست طرح انتقال آب دریای عمان را به این استان‌ها مطرح کنند. مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مردادماه در این باره به پانا گفته بود که موضع سازمان محیط زیست برای انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان مثبت است زیرا با این رویکرد اسکان جمعیت امکانپذیر می‌شود و اقتصاد در این منطقه رونق می‌یابد.

سربازی دختران

مردادماه سال 97 بود که طیبه سیاوشی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طرح سربازی دختران در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داده بود که با واکنش سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح روبرو شد و طرح این موضوع را شبیه یک شوخی عنوان کرده و گفته بود که ستاد کل هیچ برنامه‌ای برای سربازی دختران ندارد.

جنجال بر سر ارز دانشجویی

دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مراجعه کرده‌اند تا برایشان پرونده تشکیل شود و بتوانند در این بحبوحه قیمت دلار و یورو، ارز دانشجویی را با قیمت 4200 تومان بگیرند و بتوانند در دانشگاه‌هایی که از آنها پذیرش گرفته‌اند، تحصیل کنند اما مردادماه سال 97 با افزایش نوسانات ارزی اعلام شد که «ارز دانشجویی فعلا متوقف شده است» و این موضوع موجب اعتراض و نگرانی بسیاری از دانشجویانی شد که قصد تحصیل در خارج از کشور را داشتند.

حبس برای مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج

برخورد و دستگیری مفسدان اقتصادی که در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است در مردادماه نیز ادامه یافت و و به گفته حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ۱۰۰ نفر در پرونده‌های اخیر ارز، سکه و خودرو تا پایان مردادماه 97 دستگیر شده بودند.

این در حالی است که در مردادماه 97 به پرونده موسسه ثامن الحجج که یکی از پرونده‌های اقتصادی بود رسیدگی شد و رئیس کل دادگستری تهران از محکومیت مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج به حبس طولانی مدت خبر داده بود.

مهاجرت مردم چهار استان به شمال ایران

پدیده خشکسالی همواره در طول عمر کره زمین وجود داشته است اما آنچه که شدت خشکسالی را بیشتر می‌کند، عملکرد ما انسان‌ها روی کره زمین است. در گذشته به میزانی که امروز شاهد آن هستیم، زیر و رو کردن خاک و از بین بردن جنگل‌ها و مراتع در ایران وجود نداشته است، بنابراین تأثیر خشکسالی نیز بسیار کمتر بوده است اما اکنون با توجه به تغییراتی که نابخردانه بر روی سطح زمین انجام شده است تاثیر خشکسالی نیز ده‌ها برابر شده است و اثرات آن بر روی زندگی انسانها مشهود است و موقعیت بسیار تهدید آمیزی پدید آمده است که می‌تواند پیامدهای خیلی ناگواری داشته باشد. بهروز دهزاد، عضو سابق هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به پانا گفته بود که مهاجرت به شمال کشور مزارع برنج را تهدید می‌کند و حدود چهارسال است که موج مهاجرت مردم ابتدا از سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و اکنون خوزستان به شمال کشور آغاز شده است. اکنون شاهدیم با این مهاجرت‌ها مزارع برنج در شمال کشور خریداری می‌شود و این زمین‌ها تغییر کاربری پیدا می‌کند.

طرح «نذر آب»

خشکسالی مناطق محروم جنوب شرق کشور در سال 97 تشدید شد و این موضوع باعث شد تا سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برای یاری‌رسانی به مردم این منطقه طرح ملی «نذر آب» را اجرا کند.

برای اجرای این طرح اپلیکیشینی طراحی شد تا نیکوکاران و خیرین بتوانند کمک‌های نقدی خود را برای تامین آب شرب هموطنان آسیب‌دیده از خشکسالی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی واریز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار