به یاد سفرکردگان دنیای هنر در سال 97

تهران (پانا) - جامعه فرهنگ و هنر ایران در سال 97 در اندوه از دست دادن بزرگانی چون عزت الله انتظامی، خشایار الوند، ناصر چشم آذر، ناصر ملک مطیعی، سیدضیاءالدین دری، بهرام زند و داریوش شایگان سوگوار شد. در آستانه نوروز 98 از همه هنرمندان سفرکرده یاد می‌کنیم که آثارشان تداومی است بر خط حیات و نامشان را تا همیشه زنده نگاه می‌دارد.

کد مطلب: ۹۰۲۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
به یاد سفرکردگان دنیای هنر در سال 97

مهدی آرین‌نژاد، هوشنگ آزادی ور، مهرداد ابروان، شعبانعلی اسلامی، قاسم افشار، خشایار الوند، ناصر انتظاری، عزت الله انتظامی، مینو بیگی، پرویز تاییدی، ناصر چشم آذر، احترام السادات حبیبیان، فرج‌الله حیدری، محمد حیدری، سیدضیاءالدین دری، بهرام زند، فرخ ساجدی، صدرالدین شجره، حسین شهاب، پیام صابری، رضا صفایی، ایرج صفدری، عطاالله صفرپور، یدالله صمدی، محمد عبادی، حسین عرفانی، منوچهر عسگری نسب، اسدالله کفافی، سعید کنگرانی، حسین محب اهری، اصغر معینی، ناصر ملک مطیعی و علیرضا منشی‌زادگان که جزو چهره‌هایی بودند که جامعه فرهنگی و هنری و مردم هنردوست و هنرپرور کشورمان در اندوه فراق آنان در سوگ نشستند.

مهدی آرین نژاد دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون کار خود را از سال ۱۳۴۱ آغاز کرد. وی در کارتون هایی نظیر: «لوک خوش شانس»، «مورچه و مورچه خوار»، «بازرس»، «رابین هود»، «چوبین» و... صداپیشگی کرده است. زنده‌یاد آرین‌نژاد همچنین در تلویزیون نیز کارهای شاخص زیادی دارد. از جمله آثار ماندگار وی در تلویزیون سریال‌های «هزاردستان» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی و «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی است. هدی آرین نژاد روز جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ بر اثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت.

هوشنگ آزادی‌ور از سال ۶۱ در کنار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و ۱۰جلد کتاب ترجمه کرد. به همین دلیل بسیاری آزادی ور را با ترجمه‌هایش می‌شناسند؛ به ویژه ترجمه دو اثر بزرگ تاریخ تئاتر جهان (اسکار براکت) و تاریخ جامع سینما (دیوید ا. کوک). این دو اثر شامل سه جلد تاریخ تئاتر و دو جلد تاریخ سینما می‌شود که تسلط بر اصطلاحات تئاتری و سینمایی در کنار آشنایی با تاریخ جهان و فلسفه و ادبیات و بسیاری نکات دیگر ترجمه آنها را مشکل می‌کند و اگر به شیرینی و روانی این کتابها خوانده می‌شوند، نشان از اشراف مترجم بر زبان تخصصی و عمومی دارد. این دو کتاب در هنر معاصر ما همواره دو منبع بزرگ برای درک و دریافت تاریخ هنر (سینما و تئاتر) به شمار می آیند.

آزادی‌ور دانش آموختهٔ مدرسه عالی سینما بود. سال۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و از دانشکده صداوسیما مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی دریافت کرد. او کمتر در سینما فعالیت داشته و فقط در آثاری همچون «پستچی» داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۱ به عنوان «منشی صحنه» حضور داشته است. وی سال۵۴ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و از دانشگاه بیل مدرک کارشناسی ارشد در رشته تهیه و تولید فیلم دریافت کرد. سال ۵۸ پس از انقلاب به ایران آمد و در صداوسیما به مستندسازی ادامه داد و در مستندسازی به فیلم های مردم شناسانه و آموزشی گرایش داشت. او عمده فیلم های خود را در این زمینه ساخت. آزادی‌ور فیلم‌های داستانی «بلور تار»، «مکان اخلاق» و «استراحتگاه» و همین طور مستندهایی از جمله «گل قالی»، «قالی‌شویان»، «آندره مالرو و تمدن ایران در موزه لوور»، «مهاجرین جنگ»، «جلیل ضیاءپور، نقاش مدرن»، «ضیافت خط و نقش» را نیز ساخت.

مهرداد ابروان متولد ۱۳۴۳ شیراز و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس بود و کارگردانی آثاری چون «شتر خوش باور»، «مرداب نشینان»، «کبودان و اسفندیار» و «اسب» را بر عهده داشت. ابروان در نمایش های «آن جا، آن سوی کلام» به کارگردانی مجید سرسنگی، «سیزیف و مرگ» به کارگردانی مجید سرسنگی، «یکی بود، یکی نبود» به کارگردانی مجید سرسنگی، «دفینه گندم» به کارگردانی سیدرضا شانه‌ساز شیرازی و مجموعه‌های تلویزیونی «زیر گنبد کبود» به کارگردانی ایرج طهماسب و هرمز هدایت و «خاکستر و باد» به کارگردانی جهانبخش لک به عنوان بازیگر حضور داشت.

شعبانعلی اسلامی تهیه‌کننده و مدیرتولید سینمای ایران بود. وی تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی پنجه در خاک (۱۳۷۶)، ویرانگر (۱۳۷۴)، سربلند (۱۳۷۳)، مرضیه (۱۳۷۳)، آخرین خون (۱۳۷۲)، گریز (۱۳۷۱)، گل ها و گلوله ها (۱۳۷۰) و جستجوگر (۱۳۶۸) را برعهده داشته است.

قاسم افشار که از سال‌های آغازین پس از انقلاب ۵۷ و در سال های جنگ ایران و عراق گوینده خبر شبکه یک صدا و سیمای ایران بود، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد. صدا و تصویر این گوینده با مارش آغاز خبر شبکه یک، اخبار جنگ ایران و عراق، هشدار آژیر خطر بمباران و موشک باران، وخامت حضرت امام (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و پوشش مراسم تشییع ایشان در خاطره ایرانیان گره خورده است.

خشایار الوند متولد سال ۱۳۴۶ بود و تا به امروز فیلمنامه سریال های طنزی مانند «نقطه چین»، «شب های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «در حاشیه»، «پایتخت»، «پایتخت ۳»؛ «پایتخت ۵»، «پایتخت ۴»، «علی البدل»، «کمربندها را ببندیم»، «مسافران»، «دیوار به دیوار» و «دیوار به دیوار ۲» را نگارش کرده بود. او همچنین نویسندگی فیلم های «مزاحم» و «برگ برنده» به کارگردانی برادرش، سیروس الوند (کارگردان سینما و تلویزیون) را برعهده داشت.

مرگ الوند در واپسین روزهای سال جاری جامعه هنری را در سوگ و ماتم بسیار فرو برد و باعث شد تا تک قسمت «پایتخت» که قرار بود برای پخش در ایام نوروز ۹۸ ساخته شود به تولید نرسد.

ناصر انتظاری صدابردار و دبیر انجمن صدای سینمای ایران بود که در سن ۴۹ سالگی به دیار حق شتافت. آثاری چون «من»، «استراحت مطلق»، «کاغذ خروس نشان»، «گرداب»، «نگاه»، «سایه روشن» و «زیر پوست شهر» در کارنامه هنری وی به چشم می‌خورد. فیلم سینمایی «خانم یایا» هم آخرین تجربه صدابرداری اوست.

عزت‌الله انتظامی متولد ۳۰ خرداد ۱۳۰۳ در تهران بود. وی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران بود که در سال ۱۳۳۲ به آلمان غربی رفت، در مدرسه شبانه تئاتر و سینما به نام «فولکس هوخ شوله» در «هانوفر» تحصیل کرد و در سال ۱۳۳۷ به ایران بازگشت. او سپس به تماشاخانه‌های هنر و فرهنگ تهران رفت و به بازیگری در نمایش‌های مختلف به طور حرفه ای پرداخت. اولین تجربه سینمایی او نیز به سال ۱۳۲۸شمسی باز می‌گردد؛ زمانی که در فیلم «واریته بهاری» به کارگردانی پرویز خطیبی به ایفای نقش پرداخت.

وی که به «آقای بازیگر» نیز مشهور است، در مجموع در دوران حیات خود در ۵۶ فیلم سینمایی و بیش از ۷۰ نمایش تلویزیونی به عنوان بازیگر یا کارگردان به ایفای نقش پرداخته است. از برجسته‌ترین کارهای او می توان به بازی در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی، همچنین ایفای نقش در فیلم های «آقای هالو»، «ستارخان»، «حاجی واشنگتن»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «روز واقعه» اشاره کرد. او در سال های اخیر خانه‌نشین شده بود.

زنده یاد انتظامی طی مصاحبه‌های خود با خبرگزاری سینماپرس از وضعیت کنونی سینمای کشور ابراز نارضایتی کرده بود.

مینو بیگی مستندساز، پژوهشگر و تهیه‌کننده سینمای ایران بود که بر اثر سانحه تصادف به دیار باقی شتافت. از این هنرمند مستندساز آثاری از جمله: «مجاور آستان نور»، «مشاهیر ایران زمین»، «سکوت»، «زن ایرانی در چهار آیین»، «زنان زمین»، «دست های آلوده»، «از صباح تا چوبک»، «زیبایی در اغما»، «فرزند کویر» و «اززندان تا باغ» برجای مانده است. بیگی ۱۶ اثر پژوهشی را نیز در کارنامه هنری خود داشت.

پرویز تاییدی مترجم و پیشکسوت تئاتر و سینما بر اثر ایست قلبی در سن ۸۱ سالگی درگذشت. تاییدی که متولد سال ۱۳۱۶ بوده، اثار نمایشی زیادی را ترجمه کرده و جزو اولین کسانی شناخته می شود که تئاتر را در تلویزیون به شکل تله تئاتر و فیلم تئاتر راه انداختند. او که ساخت فیلم هایی همچون «آخرین مهلت» و «حمله خرچنگ ها» را در کارنامه کاری خود دارد، از نخستین مترجمان و مدرسان، بازیگری آکادمیک در تئاتر محسوب می شد و با ترجمه «نظریه های استانیسلاوسکی» در حوزه بازیگری نقش مهمی در این باره داشته است.

ناصر چشم آذر متولد ۱۰ دی ۱۳۲۹ در اردبیل بود. او یکی از نوابع موسیقی ایران بود که در کودکی ساز آکاردئون را برگزید و همراه آن تئوری های موسیقی را نیز فرا گرفت. وی در سال ۱۳۵۷ نیز برای ادامه تحصیلات موسیقی به خارج از کشور رفت و به مدت پنج سال دوره موسیقی فیلم را فرا گرفت. موسیقی فیلم هایی چون «شمعی درباد»، «آتش بس»، «خواب و بیدار»، «تله»، «غزل»، «زن دوم»، «سوپراستار» و... از جمله آثار اوست.

احترام‌السادات حبیبیان مادر علیرضا داوودنژاد کارگردان سینما و تلویزیون ایران و محمدرضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون ایران و مادربزرگ زهرا داودنژاد، رضا داودنژاد و مونا داودنژاد از بازیگران سیما و سینمای ایران است. وی برای بازی در فیلم «مصائب شیرین» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

فرج‌الله حیدری ر سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی بود و فعالیت خود در سینما را با دستیاری فیلمبرداری فیلم «کوچه مردها» ساخته سعید مطلبی در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد. مشارکت در فیلمبرداری «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «بایکوت» از ساخته‌های محسن مخلمباف، فیلمبرداری «سام و نرگس» و «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی ایرج قادری و «روز شیطان» به کارگردانی بهروز افخمی از جمله کارهای مرحوم حیدری بوده است. همکاری با فیلم‌های «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی و «پارک وی» فریدون جیرانی در سال ۸۵ از آخرین کارهای این فیلمبردار است. فیلمبرداری فیلم «کارناوال مرگ» در سال ۸۷ آخرین کار وی در سینما محسوب می شود.

محمدابراهیم جعفری نقاش و شاعر پیشکسوت چهره دیگری است که ۱۸ فروردین در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی در سال ۱۳۱۹ در شهر بروجرد به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل از دانشکده هنر‌های زیبا دانشگاه تهران بود و به عنوان مؤسس کانون آموزش اصول هنر‌های تجسمی شناخته می‌شود. آثار این هنرمند نقاش در ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند و او در بی‌ینال‌های مهم هنری و بین‌المللی همچون بی‌ینال پاریس (سال ۱۳۴۸) شرکت داشت. این مدرس و کارشناس هنر‌های تجسمی علاوه بر فعالیت در این حوزه، از دوران جوانی به سرودن اشعار مشغول بوده و در جامعه هنری او را به عنوان نقاش و شاعری برجسته می‌شناسند.


سیدضیاءالدین دری فیلمساز پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران بود. وی چندی به دلیل عارضه کبدی در بیمارستان تهران بستری بود و برای پیوند کبد به بیمارستان شیراز منتقل و عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت اما به دلیل عوارض ناشی از عفونت در شیراز درگذشت.

دری فعالیت خود در سینما را با دستیاری کارگردان فیلم «گرداب» به کارگردانی حسین دوانی در سال ۶۱ شروع کرد و فیلم های «دیدار در غبار»، «باد و شقایق»، «صاعقه»، «لژیون»، «در سرزمینی دیگر»، «سینما سینماست» را در کارنامه هنری خود داشت. آخرین پروژه سید ضیاءالدین دری، «کلاه پهلوی» بود که سال ۹۱ و ۹۲ از شبکه اول پخش شد. این کارگردان همچنین ساخت سریال تاریخی «کیف انگلیسی» را با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا در کارنامه هنری اش داشت، همچنین یکی از کارگردانان سریال «کمند خاطرات» در سال ۱۳۶۹ بود.

بهرام زند در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد و فعالیت دوبله را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد. درگذشت او دقیقا در روز تولد راسل کرو، هنرپیشه نامدار فیلم معروف «گلادیاتور» که با صدای ماندگارش دوبله شده بود، همراه شد. بهرام زند، از سال ۱۳۵۸ به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم «میرزا کوچک خان»، بازیگری را هم تجربه کرد. زند تاکنون در فیلم‌های بسیاری به جای شخصیت های گوناگون سخن گفته است. او در سریال های ایرانی از جمله «امام علی(ع)» و «مدار صفر درجه» سرپرست گویندگان بود و مدیریت دوبلاژ را در مجموعه‌های خارجی پر مخاطبی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هلمز»، «ناوارو» عهده دار شد.

فرخ ساجدی از بازیگران پرکار سینمای پیش از انقلاب بود که در بسیاری از فیلم های موسوم به فیلمفارسی حضور داشت.

داریوش شایگان یکی از چهره‌های شاخص عرصه علم و فرهنگ است که در آغازین روز سال جاری بر اثر سکته مغزی درگذشت. وی در سال ۱۳۱۴ در تهران زاده شد. پدرش بازرگان ایرانی و مادرش از اهالی گرجستان بود. در تهران به مدرسه کاتولیک سن‌لویی که دروسش به زبان فرانسه تدریس می‌شد رفت و بعد از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با اخذ درجه دکتری در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود درباره ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد که حاصل آن کتابی دو جلدی بود به نام «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» که از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

برخی از کتاب‌های این اندیشمند به این شرح است: آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند در ۲ جلد، تصوف و هندوئیسم (آیین هندو و عرفان اسلامی بر مبنای کتاب مجمع البحرین نوشته داراشکوه ترجمه به فارسی توسط جمشید ارجمند)، افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، زیر آسمان‌های جهان، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، سرزمین سراب‌ها، انقلاب دینی چیست، آمیزش افق‌ها و بینش اساطیری.


صدرالدین شجره در سال ۱۳۳۱ متولد شد. او گوینده، مجری، بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان نمایش رادیویی بود. علاقه زیادی به شعر و ادبیات داشت و همین امر او را به جلسات شعرخوانی کشاند. او همچنین اکثر نمایشنامه‌های اکبر رادی، را برای پخش در رادیو تنظیم و کارگردانی کرده و در برخی از آن ها نیز بازی کرده است.

حسین شهاب متولد ۱۳۲۵ تهران بود. وی اولین بار در سال ۱۳۴۷ وقتی ۲۲ ساله بود در فیلم «گردش روزگار» به کارگردانی قدرت الله بزرگی ایفای نقش کرد، او بدلکاری بیشتر فیلم ها های اکشن را نیز برعهده داشت. اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ با مجموعه «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی بازی کرد، نقشی که او را به چهره شناخته شده تبدیل کرد. چهره خاص و فیزیک بدنی متفاوت اش باعث شده بود او بیشتر در نقش های منفی بازی کند و در این ژانر موفق هم بود. وی در سوم تیر ۱۳۹۶ بر اثر نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد و رفته‌رفته با وخامت اوضاع به کما رفت و در نهایت در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دار فانی را وداع گفت.

پیام صابری کارگردان و چهره پرداز سینما و تلویزیون اهل ایران بود. وی همسر زیبا بروفه بازیگر معروف ایرانی بود. صابری در سریال «ریحانه» به کارگردانی سیروس مقدم ایفای نقش نمود و کار چهره پردازی را با دستیاری در سریال «امام علی (ع)» با همکاری داوود میرباقری آغاز کرد. وی با بازی در کار تلویزیونی علی شوقیان در سال ۱۳۷۳ با عنوان «خانه شلوغ» بازیگری را به صورت جدی آغاز کرد و بعد از آن در فیلم «شب روباه» به کارگردانی همایون اسعدیان ظاهر شد. آخرین کار او کارگردانی سریال «کوله پشتی» برای شبکه زاگرس بود. پیام صابری در سن ۴۵ سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت و جامعه هنری کشور را دچار بهت و سوگ کرد.

رضا صفایی یکی از کارگردانان قدیمی سینمای ایران بود که پیش از انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده بود. صفایی کارگردانی مجموعه تلویزیونی «آتیه» را برعهده داشت که در دهه ۷۰ از تلویزیون پخش می شد. وی فیلم هایی چون «قیام»، «ماموریت»، «شیطان صفتان»، «لانه عقاب ها»، «عروسی مامان» و ... را نیز کارگردانی کرده است.

ایرج صفدری متولد سال ۱۳۱۷ بود و از دهه ۳۰ فعالیت در سینما را شروع کرد. او در بسیاری از آثار مشهور سینمای پیش از انقلاب و پس از انقلاب به عنوان چهره پرداز و طراح چهره پردازی فعالیت کرده است. از برخی آثار مشهور او در زمینه چهره پردازی می توان به «تنگسیر»، «میرزا کوچک خان»، «مردی که موش شد» و «کفش های میرزا نوروز» اشاره کرد.

عطاالله صفرپور از سال ۱۳۴۶ به عنوان بازیگر وارد رادیو گرگان شد و سپس به عنوان نویسنده و کارگردان هم فعالیت کرد. از فعالیت های او می توان به ساخت بیش از ۵۰ میان پرده تلویزیونی آموزشی، ترویجی، کشاورزی و بیش از ۳۰ میان پرده اجتماعی و ساخت دو فیلم بلند تلویزیونی اشاره کرد. صفر پور بازی در فیلم ها و سریال های «ابروآفتاب»، «دختری به نام تندر»، «رسم عاشقی» و «شمشادخان»، سریال «پایتخت ۴» و «گلشیفته» را در کارنامه خود دارد.

یدالله صمدی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر مراغه بود. شروع فعالیت این کارگردان در سینما با دستیاری در یکی از فیلم های نصرت الله کریمی بود و بعدها با این کارگردان در فیلم دیگری نیز همکاری کرد. او در فیلم های «دست شیطان» حسین زندباف و «دادشاه» حبیب کاوش دستیار کارگردان بود و در سال ۱۳۶۳ اولین فیلمش را با نام «مردی که زیاد می دانست» ساخت.

«اتوبوس»، «ایستگاه»، «ساوالان»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «دو نفر و نصفی»، «دمرل»، «معجزه خنده»، سارای، «بانوی من»، «شهرآشوب» از دیگر فیلم های او هستند و آخرین فیلمش در سینما هم با نام «پدر آن دیگری» در سال ۹۳ ساخته شد. او همچنین کارگردانی دو سریال «شوق پرواز» و «هفت سین» را بر عهده داشته است. صمدی همچنین مدیرعاملی خانه سینما و ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران از جمله فعالیت های صنفی اش در مقاطع مختلف بود.

صمدی بارها طی مصاحبه های خود با خبرگزاری سینماپرس انتقادات شدیدی را نسبت به مدیران وقت سینمایی ابراز می داشت که چرا امکان کار کردن برایش فراهم نمی کنند.

محمد عبادی از ۲۵ سالگی به طور حرفه ای کار دوبله را آغاز کرد و علاوه بر دوبله، پیشینهٔ بازیگری در سینما و تلویزیون را هم داشت؛ مانند فیلم های «بت شکن» (۱۳۵۵)، «زنبورک» (۱۳۵۴) و سریال های «تلخ و شیرین» (۱۳۵۳) و «معمای شاه» (۱۳۹۴-۱۳۹۵) در نقش زیبیگنیف برژینسکی. همچنین در فیلم های «زنبورک» (۱۳۵۴)، «مرد شب» (۱۳۵۳) و «ستارخان» (۱۳۵۱) به عنوان دستیار فیلمبردار همکاری داشت.

وی صداپیشه شخصیت هایی چون تسوکه در انیمیشن «سفرهای میتی کومان» یا بوشوگ در انیمیشن «لوک خوش شانس» بوده است. علاوه بر این محمد عبادی در آثار مختلفی صداپیشگی شخصیت شرلوک هلمز را هم برعهده داشته و در سریال «ناوارو» هم که زمانی محبوبیت بسیار زیادی در ایران داشت، برای شخصیت اوکلند صداپیشگی کرده است.

حسین عرفانی متولد ۱۳۲۱ تهران، از بزرگترین دوبلورها و گویندگان ایران بود. او با بیش از ۵ دهه فعالیت، دوبلور بازیگرانی همچون اکبر عبدی در فیلم «سفر جادویی»، کاظم افرندنیا، جمشید هاشم پور، محمد برسوزیان و محمد مطیع بوده است. صداپیشگی به جای همفری بوگارت از مهمترین فعالیت های عرفانی در عرصه دوبله است و در فیلم هایی چون «سراسر شب»، «داشتن و نداشتن»، «گذرگاه تاریک»، «دست چپ خدا» و... هم به جای این بازیگر مطرح هالیوود صحبت کرده است. این هنرمند دوبله سابقه اجرا و بازیگری هم دارد. عرفانی در سریال «عالیجناب» که سال ۱۳۹۶ در شبکه نمایش خانگی منتشر شد، به ایفای نقش پرداخته است.

منوچهر عسگری نسب متولد ۱۳۱۵ کرمان، دارای مدرک کارشناسی سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU) است.

وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۴۵ با کارگردانی فیلم های مستند تلویزیونی آغاز کرد. از فعالیت های جنبی او می توان به تهیه فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی، تدریس کارگردانی و اقتصاد سینما در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشکده صدا و سیما و مدرسه عالی سوره اشاره کرد. زنده یاد منوچهر عسگری نسب کارگردانی فیلم های «آن سوی مه (۱۳۶۴)»، «خانه در انتظار (۱۳۶۶)»، «هی جو (۱۳۶۷)»، «پاییز بلند (۱۳۷۲)» و تهیه کنندگی فیلم های «چمدان (۱۳۶۵)»، «هی جو (۱۳۶۷)»، «همسر (۱۳۷۲)» و «بازمانده (۱۳۷۳)» را در کارنامه خود داشته است.

اسدالله کفافی نقاش، عکاس، مستندساز و طراح گرافیک ایرانی بود که در رشتهٔ هنر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و آکادمی هنرهای زیبای تحصیل کرده است. او در سال ۷۵ نشان درجه دو هنری رشته کارگردانی و در سال ۸۹ گواهینامه درجه یک از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را نیز به دست آورده است.

سعید کنگرانی متولد سال ۱۳۳۳ و یکی از بازیگران مطرح پیش از انقلاب بود. کنگرانی در سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد و به مدت ۱۶ سال از ایران و بازیگری حرفه ای دور ماند. وی پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» حسن فتحی به ایفای نقش پرداخت.

وی پیش از مرگ خود در گفتگویی تفصیلی با مجله «عصر اندیشه» دست بسیاری از نااهلان که به اسم هنرمند در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در سینما فعالیت داشتند را به اصطلاح رو کرد!؛ وی در این گفتگو با بیان اینکه شهره آغداشلو معتاد و قماربازم کرد، از بسیاری از هنرمندان انتقاد کرد. او همچنین گفته بود فیلم «در امتداد شب» دار مکافات بود. کنگرانی در مهمترین گفتگوی خود اظهار داشت: فرمان آرا علیه من توطئه کرد.

حسین محب اهری متولد ۲۹ مهرماه سال ۱۳۳۰ بعد از سال ها مبارزه با بیماری سرطان، بامداد چهارشنبه ۲۶ دی ماه و در سن ۶۷ سالگی چشم از جهان فروبست. وی از بازیگران باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون بود که فعالیتی مستمر در این حوزه ها داشت و حتی با وجود بیماری، بر صحنه تئاتر به ایفای نقش می پرداخت.

وی در عرصه تئاتر در نمایش هایی چون «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» به کارگردانی بهرام بیضایی و «خسیس» به کارگردانی مریم کاظمی به ایفای نقش پرداخته بود. در عرصه سینما نیز حضور در آثاری چون «وقتی همه خوابیم»، «گلچهره»، «جیب برها به بهشت نمی روند»، «سفر جادویی»، «من زمین را دوست دارم» و «روز واقعه» از جمله تجربیات بازیگری محب اهری بوده اند. محب اهری در مجموعه های تلویزیونی متعددی از جمله «محله بروبیا»، «محله بهداشت»، «علی البدل»، «دردسرهای عظیم ۲»، «پایتخت ۲»، «تبریز در مه»، «مختارنامه» و «شب عید» نیز به ایفای نقش پرداخته بود.

فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون همسر اول این هنرمند بود.

اصغر معینی متولد سال ۱۳۳۵ بود، بعد از مدت ها مبارزه با بیماری سرطان استخوا ن ، سه شنبه ۶ شهریور و در سن ۶۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. آخرین نقش آفرینی وی در تلویزیون به مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی بر می گردد که در آن مجموعه نقش مصدق را ایفا کرد. آخرین تجربه حضور وی بر صحنه تئاتر نیز ایفای نقش ابوخمیس در نمایش «سهروردی» به کارگردانی شکرخدا گودرزی بود.

ناصر ملک مطیعی متولد ۱۳۰۹ در تهران بود و در حدود ۱۰۰ فیلم و سریال در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایفای نقش کرده بود. وی علاوه بر بازیگری، سابقه نویسندگی و تهیه کنندگی سینما را نیز در کارنامه فعالیت های فرهنگی و هنری خود داشت. ملک مطیعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازیگری را کنار گذاشت اما در سال ۱۳۹۲ در فیلم سینمایی «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی ایفای نقش کرد.

علیرضا منشی زادگان تهیه کننده، نویسنده و کارگردان تلویزیون شیراز بود که در اثر نارسایی کبدی یکشنبه ۲۸ مرداد سال جاری چشم از جهان فروبست. در کارنامه هنری منشی زادگان ساخت مستند «شیراز، شهر شعر و شعور و شریعت» که از بهار ۱۳۹۳ کلید خورد و با توجه به چهار فصل بودن شیراز و جاذبه های گردشگری این شهر در این فصول، فیلمبرداری آن یک سال به طول انجامید . وی همچنین در مجموعه نمایشی «خانواده آقای تعارفی» به عنوان تهیه کننده و کارگردان شناخته می شد. منشی زادگان درمیان برگزیدگان دوره دوازدهم جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان موفق به دریافت پروانه زرین بهترین کارگردانی برای فیلم «توپ ماهوتی» شد.

محسن ابوالقاسمی

محسن ابوالقاسمی در سال ۱۳۱۵ در ملایر متولد شد و ۱۸ بهمن امسال دار فانی را وداع گفت. وی استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران بود. همچنین دانش‌آموخته زبان‌های فارسی نو و باستان از دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در لندن و از شاگردان استادان بنامی، چون هنینگ و بویس بوده‌است. وی در سال ۱۳۴۴ در گروه تازه‌ تأسیس زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و تا سال ۱۳۸۱ که بازنشسته شد، استاد این دانشگاه باقی ماند؛ در سال ۱۳۶۹ به استخدام نیمه‌وقت دانشگاه آزاد درآمد و در سال‌های پایانی عمر در این دانشگاه تدریس کرد.

«تحول معنی واژه در زبان فارسی»، «پنج گفتار در دستور تاریخی زبان فارسی»، «تاریخ زبان فارسی»، «تاریخ مختصر زبان فارسی»، «دستور تاریخی زبان فارسی»، «راهنمای زبان‌های باستانی ایران (۲ جلد)»، «زبان فارسی و سرگذشت آن»، «شعر در ایران پیش از اسلام» و «مانی به روایت ابن الندیم» از جمله آثار مرحوم ابوالقاسمی است.

ابوالفضل زرویی نصرآباد

ابوالفضل ابوالفضل زرویی نصرآباد در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. وی طنزپرداز، شاعر و پژوهشگر بود. زرویی برنده لوح افتخار و سرو بلورین نخستین جشنواره شعر فجر به عنوان برترین شاعر طنزسرای پس از انقلاب اسلامی و برنده لوح تقدیر و سرو بلورین از سومین جشنواره شعر فجر در رشته شعر طنز بود. او با نام‌های مستعاری همچون آمیز ممتقی، چغندر میرزا، ننه قمر، ملانصرالدین، کلثوم ننه و عبدل برای نشریاتی مانند زن، مهر، بانو، گل آقا، همشهری، انتخاب، کیهان ورزشی، عروس و تماشاگران طنز نوشته است. زرویی نصرآباد، ۱۰ آذر بر اثر عارضه قلبی درگذشت. از او کتاب‌های وقایع‌نامه طنز ایران، رفوزه‌ها، حدیث قند، خاطرات سر پروفسور، حسنعلی‌خان مستوفی، یک بغل کاکتوس، اصل مطلب، اندر حکایت شیرین بیمه به یادگار مانده است.

احمد احمدی

احمد احمدی یکی از چهره‌های شاخص عرصه علم و ادب است که ۱۸ خردادماه به دلیل عارضه قلبی درگذشت. وی در سال ۱۳۱۲ در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت ۵ سال دروس دینی را تا اواخر سطح ۲ فراگرفت. سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبایی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی، آیات عظام سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد. احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده است.

وی از سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت. وی بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت. وی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود.

از جمله آثار وی، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

عباس دوزدوزانی

عباس دوزدوزانی چهره شاخص دیگری در عرصه فرهنگ و ادب و قرآن است که ۷ مرداد امسال دار فانی را وداع گفت. وی در سال ۱۳۲۱ در تبریز متولد شد، در اوان کودکی و قبل از ورود به دبستان در یکی از مکتب‌خانه‌های زادگاهش تبریز روخوانی قرآن را به نحو کامل آموخته و از همان دوران، به سیاق خانوادگی به همراه مادر مرحومش با قرآن مأنوس بود، در دوران دبستان و دبیرستان درس قرآن را به راحتی گذراند و سپس در دبیرستان به درس ادبیات عرب، که دبیرش بسیار دانا و معلمی اثرگذار بود، علاقه وافری پیدا کرد و به این رشته دلبسته شد به حدی که در کنار دروس رسمی، و سنگین آن زمان، صرف و نحو عربی را آموخت و این گرایش، منجر به دو انگیزه در وی شد؛ اول آنکه مراجعه به قرآن را برایش آسان و شیرین کرد و دوم آنکه به جلسات تلاوت و آموزش‌های قرآنی سوقش می‌داد که به‌تدریج، و در آغاز جوانی قاری مقبول، و از مدرسان قرآن در جلسات آموزشی حضور می‌یافت.

وی از پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نخستین فرمانده سپاه بود. سپس در کابینه شهید رجایی مسئولیت وزارت ارشاد را عهده‌دار شد. همچنین نماینده مجلس اول از تبریز و دوم و سوم را از تهران بر عهده داشت. وی همچنین عضو و رئیس شورای شهر تهران در دوره اول شورا‌ها و رئیس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بود. آخرین مسئولیت وی، کارشناس ارشد ریاست جمهوری بود و پس از آن بازنشسته شد.

محمدباقر کتابی

پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷، محمدباقر کتابی؛ مفسر نهج‌البلاغه و مثنوی و از اساتید الهیات، عرفان و فلسفه، در سن ۹۵ سالگی، دار فانی را وداع گفت. او در سال ۱۳۰۲ شمسی در اصفهان متولد شد. در سال ۱۳۲۹ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شده و سال ۱۳۳۳ با گذراندن رساله‌ای درباره عقد فضولی در فقه و حقوق مدنی، با درجه بسیار خوب فارغ‌التحصیل شد. بیش از ۳۰ سال در دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی و دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، به تدریس متون ادبی و عرفانی، چون مثنوی مولانا، دیوان شمس، حدیقه سنائی و تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی پرداخت. اشتغال در امور قضایی، تدریس در آموزش و پرورش و عضویت در انجمن آثار و مفاخر اصفهان نیز از جمله سوابق علمی زنده‌یاد کتابی است.

از تألیفات این استاد دانشگاه می‌توان به «رجال اصفهان در علم و عرفان و ادب و هنر» و «مقدمه بر کتاب (وحدت وجود) تألیف مرحوم استاد فضل‌الله ضیاء نور» اشاره کرد.

محمدجواد صاحبی

محمدجواد صاحبی استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر تاریخ و عاشوراپژوه، ۲۳ بهمن‌ماه، دار فانی را وداع گفت. مرحوم صاحبی عضو شورای دین‌پژوهان کشور و رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، مؤسس نشریه کیهان اندیشه و مؤلف کتاب‌های مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ جنبش‌های اسلامی معاصر بود.

وی در سال ۱۳۳۳ به دنیا آمد. وی سال‌ها از درس خارج فقه آیت الله العظمی مرحوم سید عبد الکریم موسوی اردبیلی و خارج فقه واصول آیت الله العظمی محمدابراهیم جناتی استفاده کرد. در فلسفه نیز از شاگردان آیت‌الله حسن زاده آملی و مرحوم سیدجلال الدین آشتیانی بود.

کتاب‌های «اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی»، «مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «درآمدی بر نظام رهبری در اسلام»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «شناختنامه تفاسیر»، «سید جمال الدین اسدآبادی بنیانگذار نهضت احیای فکر دینی»، «گفت‌وگوی دین و فلسفه» و «تفسیر تاریخ سرخ» از آثار منتشر شده وی است و آخرین اثرش با عنوان «تفسیر تاریخ عاشورا» به همت بوستان کتاب در شهریور امسال منتشر شده بود.

یدالله ثمره

زنده‌یاد ثمره از برجسته‌ترین زبانشناسان، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبانشناسی ایران بود و در حوزه آواشناسی و واج‌شناسی تخصص داشت. وی چندین کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی تألیف کرد. یکی از برجسته‌ترین آثار او، کتاب «آواشناسی زبان فارسی» بود که توسط مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسید. این استاد فقید، شامگاه پنجشنبه، دوم اسفند، ۱۳۹۷، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

کاوه بهمن

بهمن کاوه متولد سال ۱۳۴۴ در تهران بود و سال‌های متمادی در مطبوعات مختلف از جمله روزنامه ایران و همشهری در حوزه‌های ادبی و فرهنگی قلم زد. وی عضو شورای نویسندگان فصل‌نامه فرهنگ و گفتگو و مجله ادبیات داستانی، مترجم اشعار الیوت، مشاور در فرهنگسرای پایداری و سردبیر سری اول یاد ماندگار فرهنگسرای پایداری بود.

تاکنون از وی کتاب‌هایی نظیر جنگی که بود، سرد سپید، خروس در استوانه سیمانی و رمان نو در غیاب انسان، روایت نیمه روز بیست و چهارم که رمانی بر اساس زندگی شهید شریف قنوتی است و چند اثر دیگر به چاپ رسیده است.

حسن اجتهادی

حسن اجتهادی، از شاعران مشهور کشور ۸ خردادماه در سن ۷۱ سالگی بر اثر سکته مغزی در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت. این شاعر کازرونی سوم دی‌ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است، اما وی در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید.

غزل‌های جنوبی تنها کتابی است که در سال ۱۳۸۱ از اجتهادی به چاپ رسیده است و چندین عنوان دیگر مانند «در جشن تغزل»، «ترانه‌های شبنم و گلبرگ»، «انسان آفتاب و افق»، «رهگذر و پل‌های طولانی»، «حقیقت پیروز می‌شود» و «در شهر دیوارها» آماده چاپ است.

محمد دبیرسیاقی

سیدمحمد دبیرسیاقی متولد ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین، پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی و از شاگردان دهخدا بود. وی در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخدا بود؛ مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت. پس از پایان تألیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تألیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا از او به عنوان یک جوان کوشا در زمینه تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزهةالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

سیدمصطفی موسوی

سیدمصطفی موسوی، مجری سرشناس رسانه ملی که عمده کار‌های او اجرای برنامه‌های گفتگو محور (تاک شو) مذهبی بود، دقایقی پیش بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم موسوی که بیشتر تمرکزش بر فعالیت در عرصه اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه در شبکه دوم سیما بود، این اواخر به خطبه‌خوانی، مقتل‌خوانی و بحرالطوبل‌خوانی مذهبی شهره شده بود.

بهرام زند

بهرام زند در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت دوبله را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸، به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت دارد. او همچنین در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم میرزا کوچک خان، بازیگری را تجربه کرد.
زند تاکنون در فیلم‌های بسیاری به جای شخصیت‌های گوناگون سخن گفته‌است و سرپرستی گویندگان را در سریال‌های ایرانی همچون امام علی (ع) و مدار صفر درجه و مدیریت دوبلاژ را در مجموعه‌های خارجی پرمخاطبی مانند جنگجویان کوهستان، شرلوک هلمز، ناوارو عهده‌دار بوده‌است. وی گفتار متن فصل‌هایی از مستند ایران را نیز انجام داده است.
بخشی از سریال‌هایی که بهرام زند، مدیریت دوبله آن‌ها را برعهده عبارتند از؛ بیست و چهار (تاریخ دوبله:۱۳۸۹ و ۱۳۹۰)، شیخ بهایی، مدار صفر درجه (دوبله: ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶)، روشن‌تر از خاموشی (تاریخ دوبله: ۱۳۸۱)، پهلوانان نمی‌میرند (دوبله: ۱۳۷۵)، مسافر، ناوارو (تاریخ دوبله: ۱۳۷۶)، مسافر ری، سریال امام علی (دوبله: ۱۳۷۴).

صادق صندوقی

صادق صندوقی یکی از معروفترین هنرمندان تصویرگر کتاب‌های درسی و داستانی کودکان و نوجوانان سال ۱۳۲۵ در شهر همدان متولد شد و عمده شهرت او به دلیل تصویرگری داستان‌های قرآنی بوده است. از آثار معروف ادبیات دینی کودک و نوجوان که مرحوم صندوقی تصویرگری آن را به عهده داشت، می‌توان به مجموعه داستانی «فرمانروایان خودسر» اشاره کرد و کتاب مشهور از این مجموعه تحت عنوان معاویه پسر ابوسفیان است که این هنرمند فقید توانسته بود با خلق تصاویر جذاب و رنگی خود حس و حال ویژه‌ای به این کتاب‌ها به منظور ترغیب مخاطبان به مطالعه آن‌ها ببخشد.

محمدامین قانعی‌راد

سیدمحمدامین قانعی راد، رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران، عضو هیئت علمی و استاد جامعه شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ۲۴ خردادماه پس از دوره‌ای تحمل بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی درگذشت. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود.

ساختار مدیریت نظام علمی کشور، نظام علمی کشور در برنامه سوم توسعه، تبارشناسی عقلانیت مدرن» (قرائتی پست مدرن از اندیشه دکتر علی شریعتی)، جامعه‌شناسی رشد و افول علم در ایران، تعاملات و ارتباطات در اجتماع علمی، تحلیل فرهنگی صنعت، جامعه‌شناسی کنشگران علمی در ایران، هابرماس و روشنفکران ایرانی و... از جمله آثار او در عرصه پژوهش و نویسندگی اجتماعی است.

حسین محب‌اهری

حسین محب‌اهری متولد سال ۱۳۳۰ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فارسی از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی بود. از سال ۱۳۵۰ به عکاسی تجربی و بازی در تئاتر پرداخت؛ در سال ۱۳۵۴ یک دوره آموزش بازیگری را در کارگاه نمایش زیر نظر آربی اوانسیان گذراند و با ایفای نقش کوچکی در فیلم «رابطه» به کارگردانی پوران درخشنده وارد سینما شد.
وی ۲۶ دی ماه پس از تحمل سال‌ها بیماری درگذشت. طی این سال‌ها، در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت که از آن جمله می‌توان به «محموله»، «سفر جادویی»، «دو فیلم با یک بلیت»، «همسر»، «من زمین را دوست دارم»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «کاکادو»، «وقتی همه خوابیم»، «خوابم می‌آد»، «فرزند چهارم»، «ساکن طبقه وسط»، «قشنگ و فرنگ»، «سه بیگانه» و… اشاره کرد.

سلیم نیساری

سلیم نیساری، زاده ۱۲۲۹ تبریز، استاد ادبیات فارسی، حافظ‌شناس نامدار (هم‌پایه علامه قزوینی) و از نخستین مؤلفان کتاب‌های آموزش زبان فارسی و صاحب کتاب ارزشمند «دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ» و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۲۲ دی در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۲ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد و در رزومه او سوابق حرفه‌ای نظیر بازرس وزارتی و مشاور وزارت فرهنگ، ۱۳۲۸، معاون دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، ۱۳۳۳؛ دانشیار دانش‌سرای عالی تهران، ۱۳۳۵؛ رئیس اداره کمک‌های فنی یونسکو، ۱۳۳۶؛ مدیرکل روابط فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۴۴ و رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، ۱۳۵۶ـ۱۳۵۸ ثبت شده است.

برخی‌از آثار استاد سلیم نیساری شامل «تمبر‌های ایران»، «تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنر‌های زبان»، «نمونه‌هایی از آثار جاویدان شعر فارسی»، «غزل‌های حافظ» (بر اساس ۴۳ نسخه خطی سده نهم، «کلیات روش تدریس»، «دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»، «دستور خط فارسی»، «پژوهشی درباره پیوستگی خط فارسی با زبان فارسی»، «نسخه‌های خطی حافظ (سده نهم)»، «تاریخ ادبیات ایران»، «درس انشای فارسی»، «کتاب اول فارسی (دارا و سارا با دوستان)»، «فارسی یاد بگیرید»، «راهنمای مکالمه انگلیسی و فارسی»، «برگزیده‌ای از غزل‌های سعدی»، «برگزیده‌ای از غزل‌های حافظ»، «مقدمه‌ای بر تدوین غزل‌های حافظ»، «دیوان حافظ (بر اساس ۴۸ نسخه خطی سده نهم)» است.

سید علی‌اکبر موسوی حسینی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر موسوی حسینی، متولد ۱۳۱۸ در تهران، مؤلف و از استادان اخلاق حوزه و دانشگاه بود. وی در دهه ۶۰، مجری برنامه تلویزیونی پرمخاطب «اخلاق در خانواده» در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. این استاد اخلاق، پنجشنبه ۳۱ خردادماه در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسئولیت‌های او بوده است.

تألیف «اخلاق در خانواده»، مجموعه پنج جلدی «سلام بر خورشید (داستان درخشان زندگانی خاتم پیامبران (ص))» و کتاب‌های دینی سطوح ابتدایی و راهنمایی مدارس، در کارنامه علمی سید علی‌اکبر موسوی حسینی دیده می‌شود.

و شب گذشته در آخرین ساعات سال گذشته بود که خبر درگذشت امید جعفری خواننده جوان پاپ و محمد مطیع بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر کشور یک بار دیگر کام جامعه هنری را تلخ کرد.

امید جعفری، خواننده جوان که اثر معروف او به نام «بر طبل شادانه بکوب» پس از پیروزی‌های ورزشی ایران از تلویزیون پخش می‌شد، بر اثر بیماری درگذشت.

وی خواننده قطعات زیاد دیگر از جمله «سمفونی ایران»، «دعا»، «دخترک قالیباف» و «مهر میهن» بود.

همچنین مطیع ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی ماندگاری همچون «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «امیرکبیر» و «کوچک جنگلی» و نیز فیلم‌های سینمایی «کلاغ»، «دایره مینا»، «بازداشتگاه»، «آوار»، «گردباد» و «روزهای انتظار» را در کارنامه حرفه‌ای خود داشت.

روح شان شاد و یادشان گرامی باد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار