بدرقه مردی که «رویای آزادی » داشت

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در خرداد ۹۷ را مرور کنید

تهران (پانا) - در خردادماه سال 97 اتفاقات مهمی در حوزه اجتماعی رخ داد که تأیید حکم اعدام ۸ داعشی، اجرای حکم اعدام متهم خیابان پاسداران و انتشار خبری مبنی بر تجاوز به 41 زن در ایرانشهر از مهم‌ترین رویدادهای این ماه بوده است.

کد مطلب: ۹۰۲۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
بدرقه مردی که «رویای آزادی » داشت

مهم‌ترین این رویدادهای حوزه اجتماعی در خرداد 1397 در ادامه آمده است:

صدور مجوز حضور کارمندان با لباس محلی در محیط کار

یکی از مجوزهایی که برای اولین بار بعد از انقلاب و در سال 97 صادر شد، صدور مجوز حضور کارمندان با لباس محلی در محیط کار از سوی برخی استانداران از جمله هرمزگان بود. این خبر را معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، اعلام کرده و گفته بود که در لباس‌ها و پوشش مردم به ویژه جوانان باید نشانه‌ای از فرهنگ ملی و هویت ایرانی وجود داشته باشد، پوشش لباس‌های سنتی و اقوام مختلف از سوی جوانان باعث نشاط و پویایی جامعه خواهد شد.

بحران کمبود جسد در دانشگاه‌ها

بحران کمبود جسد در دانشگاه‌های علوم پزشکی به جایی رسیده بود که سازمان پزشکی قانونی در خردادماه 97 اعلام کرد در تلاش برای واردات جسد است. این موضوع را احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، اعلام کرده و گفته بود که دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تربیت پزشک به جسد نیاز دارند و آنها باید با اعضا و بافت‌های بدن آشنایی داشته باشند. این امر جزو لاینفک آموزش دانشجویان است اما دانشگاه‌ها دستشان از همه جا بسته است.

حکم اعدام ۸ داعشی تأیید شد

صبح روز ۱۷ خرداد ماه سال 96 بود که عوامل داعش برای اولین بار توانستند به خاک ایران وارد شوند و در دو اقدام تروریستی جداگانه ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند. این حادثه به شهادت ۱۳ نفر و مجروح شدن ۴۳ نفر منجر شد. پس از دستگیری عوامل این حادثه و برگزاری دادگاه برای 8 نفر از عوامل حمله به مجلس و مرقد امام راحل، حکم اعدام این افراد خرداد 97 در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

بدرقه مردی که «رویای آزادی و دوستی» داشت

دکتر محمدامین قانعی‌راد،‌ رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران و از استادان برجسته کشورمان، خردادماه 97 در سن ۶۳ سالگی و پس از دوره‌ای تحمل بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت. در مراسم یادبود این استاد برجسته کلیپی از سخنان او پخش شد که در آن بیان می‌کرد: «رویای آزادی دارم،‌ آزادی برای نویسندگان و گویندگان و کسانی که در بند سیاست و فرهنگ هستند،‌ رویای شادی برای کودکان و جوانان،‌ رویای بیداری برای مردم و حاکمان که از رویاهای محال دست بردارند و به رویاهای ممکن و همراهی و مردم‌سالاری بیندیشند. رویای دوستی و همراهی اجتماعی با حفظ تفاوت‌های خود. رویای جامعه‌ای که در آن،‌ آدمیان میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن را می‌فهمند و به سرسبزی و رویش می‌اندیشند،‌ تعبیر این رویاها با گفت‌وگو ممکن است.»

پلاسکو جان می‌گیرد

30 دی ماه سال 95 ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت. آواربرداری این ساختمان 9 روز به طول انجامید. ساخت جدید پلاسکو حاشیه‌های زیادی در پی داشت که سرانجام قرار شد اجرای پروژه ساختمان پلاسکو تا عید فطر سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

ثلاث قصاص شد

حکم قصاص «محمدرضا ثلاث» از دراویش گنابادی و راننده اتوبوسی که ماموران ناجا را در پایان بهمن ماه سال 96 به شهادت رساند در خردادماه 97 اجرا شد.

تجاوز در ایرانشهر

انتشار خبری از سوی مولوی طیب، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر، در خطبه‌های نماز عید فطر که از تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان خبر داده بود به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد و واکنش‌های زیادی را هم از سوی مسئولان و هم از سوی مردم در سراسر کشور به دنبال داشت. در پی انتشار این اخبار وزیر کشور به استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس شورای تأمین استان، دستور داد تا این موضوع را پیگیری کنند. پس از دستور وزیر کشور به استانداری سیستان و بلوچستان برای پیگیری موضوع دختران ایرانشهر، چهار نفر دستگیر شدند.

قاتل «بنیتا» اعدام شد

محمد وفایی در تیرماه سال 96 خودروی پراید سفید رنگ متعلق به پدر بنیتا قلعه‌نویی را در حالی که کودک 8 ماهه نیز در صندلی عقب خودرو حضور داشته، به سرقت می‌برد و متعاقباً خودروی حامل کودک را در خیابانی واقع در شهرک مشیریه رها می‌کند که در نهایت منجر به فوت این طفل بر اثر نرسیدن اکسیژن و گرمای زیاد می‌شود. حکم قصاص قاتل این کودک 8 ماهه نیز در خرداد 97 اجرا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار