از استعفای کاوه مدنی تا رفتن محمدعلی نجفی از شهرداری تهران

تهران (پانا) - راه‌اندازی سامانه ملی فرزند خواندگی، آتش در جنگل‌های سه استان، تشکیل کمپین بی‌زباله از سوی کاوه مدنی و استعفا و خروجش از کشور، رفتن محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، مرگ 191 نفر در ایام نوروز و قصاص متهم خیابان پاسداران و.... از مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در فروردین 97 به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۹۰۱۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
از استعفای کاوه مدنی  تا رفتن محمدعلی نجفی از شهرداری تهران

مرور رویدادهای فروردین‌ماه بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به این اخبار برگزیده‌های آن را پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی

راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی از سوی سازمان بهزیستی کشور برای تسهیل و تسریع به متقاضیان خبر خوبی برای متقاضیان فرزندخواندگی بود که در ابتدای سال 97 اعلام شد. این سامانه به منظور تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به متقاضیان طراحی و راه‌اندازی شد.

عید تلخ جنگل‌های ایران

در روزهای ابتدایی فروردین ماه سال 97، آتش‌سوزی درجنگل‌های گیلان، سیستان و تالاب انزلی در ایام نوروز سبب نگرانی و ناراحتی دوستداران محیط زیست شد. آتش‌سوزی در گیلان به جنگل‌های سیاهکل، لاهیجان، ماسال، املش رودسر و اکثر شهرستان‌های گیلان سرایت کرده بود که پس از تلاش‌های فراوان مهار شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، آتش‌سوزی در این تالاب سبب نابودی بسیاری از گونه‌های جانوری شد. همچنین آتش‌سوزی در پارک جنگلی جزینک واقع در شهرستان زهک در شمال استان سیستان و بلوچستان نیز حدود دو هکتار از این پارک را دچار حریق کرد و برخی از گونه‌های آرتی پلکس و بومی منطقه دچار این حریق شدند که پس از تلاش‌های فراوان مهار شد.

کمپین بی‌زباله

آخرین آمار اعلام شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه حدود 20 میلیون تن زباله تولید می‌کنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی متوسط تولید زباله در جهان روزانه 300 گرم است و براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کشور، ایرانی‌ها روزانه 700 گرم زباله تولید می‌کنند. کاوه مدنی، معاون اسبق آموزش سازمان محیط زیست درباره علت انتخاب زباله به عنوان چالشی برای محیط زیست گفته بود: «اگر روی زباله تمرکز می‌کنیم به این معنی نیست که ورشکستگی آبی، گرد و غبار، آلودگی هوا، بیابانزایی، فرسایش و بسیاری دیگر از مشکلات محیط زیستی مهم نیستند.» از اولین کسانی که به این کمپین پیوستند می‌توان از شهیندخت مولاوردی، دستیار سابق رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، میترا حجار بازیگر، مینو خالقی فعال محیط زیست، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش، رضا یزدانی خواننده، اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست، پژمان جمشیدی بازیگر و فوتبالیست، بهاره کیان‌افشار بازیگر، محمد فاضلی استاد دانشگاه، طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس، سیف الله صمدیان کارگردان سینما، فعالان محیط زیست آستارا، دانش آموزان پایه ششم اصفهان، صدرا محقق روزنامه نگار، زهرا کشوری روزنامه نگار، جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست نام برد.

کاوه مدنی استعفا داد

خبر استعفای کاوه مدنی پس از کمپین پرطرفدار بی‌زباله در ایام نوروز یکی از اخبار مهم و در صدر اخبار اجتماعی در فرودین ماه 97 به شمار می‌آمد. کاوه مدنی در نامه استعفای خود خطاب به عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته بود: با سپاس و قدردانی از پشتیبانی و حمایت‌های بی‌دریغ جنابعالی و دیگر دلسوزان برای هموارسازی مسیر بازگشت متخصصان و جوانان به وطن، استعفای خود را با دلی شکسته اما امیدوار اعلام می‌کنم و قسم یاد می‌کنم که همچون گذشته عاشقانه در کنار مردم سرافراز ایران بایستم و در راستای حل مشکلات جدی آب و محیط زیست سرزمین مادری و اعتلای کشور عزیزتر از جانم، گام بردارم.

پس از استعفای او، محمود صادقی، نماینده مجلس خبر خروج کاوه مدنی از کشور را در توییتی اعلام کرد. محمود صادقی در صفحه توییتر خود نوشت: «‏امروز از یک منبع موثق شنیدم ‎کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع الخروج شده بود با رفع ممنوع الخروجی کشور را ترک کرد. درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»

نجفی از شهرداری رفت

محمدعلی نجفی شهردار اسبق پایتخت پس از فروردین 97 از سمت خود به دلایلی استعفا داد که این موضوع بسیار خبرساز شد. او درباره دلایل استعفایش گفته بود علت اصلی استعفای من فرصت برای معالجه است چرا که در سه چهارماهی که باید برای درمان بروم کار شهردرای نمی‌تواند معلق بماند درحالیکه شهرداری به جایگاهی رسیده که آماده حرکت سریع‌‌تر و حتی پرش را دارد و نمی‌خواهم به دلیل بیماری شهرداری دچار رکود شود.

استعفای نجفی با مخالفت‌های زیادی از طرف اصلاح‌طلبان به‌ویژه اعضای شورای شهر تهران مواجه شد که این موضوع سبب هشدار دادستان کل به شورای شهر تهران به دلیل نپذیرفتن استعفای نجفی شد. حجت‌الاسلام منتظری نیز در این باره گفته بود به عنوان مدعی العموم اعلام می‌‌کنم چنانچه آقای شهردار نتواند وقت لازم را بگذارد، این آقایان مسئول هستند. پس از از رفتن نجفی از شهرداری تهران مهدی حجت، معاون شهرسازی شهرداری تهران از سمت خود استعفا داده است.

191 مسافر نوروزی جان باختند

191نفر از هموطنان بر اثر 154 سانحه رانندگی در بازه زمانی 24 اسفند 96 تا سوم فروردین ماه جاری جان خود را از دست دادند. در این مدت بیش از 1528 نفر از مسافران جاده های کشور بر اثر سوانح رانندگی مصدوم و به مراکز خدمات درمانی منتقل شدند. در مدت یاد شده 3 میلیون و 179 هزار و 661 نفر طبق اسناد و صورت وضع صادره در جاده‌های کشور جا به‌ جا شدند. سردار مومنی، رئیس پیشین پلیس راهور ناجا در این باره گفته بود در همین ایام هر 58 دقیقه یک نفر در حوادث جاده‌ای کشته شده‌اند. او سه علت اصلی وقوع حوادث را بی‌توجهی به جلو، سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز عنوان کرد.

متهم خیابان پاسداران به سه بار قصاص محکوم شد

۳۰ بهمن ماه سال 96 تجمع شماری از دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم پاسداران منجر به درگیری با پلیس شد و در نهایت به خشونت کشیده شد. طبق اعلام پلیس در این درگیری یک راننده به نام محمد ثلاث منتسب به معترضان با اتوبوسی که در محل پارک شده بود، به سوی گروهی از مأموران آمد و سه نفر از ماموران نیروی انتظامی از سوی اتوبوس مذکور و یک بسیجی هم از سوی یک ماشین سمند زیر گرفته و کشته شدند.

پس از دستگیری محمد ثلاث و برگزاری دادگاه، قاضی محمد شهریاری درباره حکم‌ صادره برای محمد ثلاث گفت: متهم به سه مرتبه قصاص محکوم شده است. در حکم صادره همچنین محکومیت به حبس نیز لحاظ شده است.

فقط دو پنجم دریاچه ارومیه آب دارد

افزایش سطح تراز دریاچه اورمیه برای دوستداران محیط زیست خبر مهمی به شمار می‌آید. مسعود باقرزاده کریمی، سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش چهار سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت فقط دو پنجم دریاچه ارومیه آب دارد اما دریاچه کم عمق است. او درباره آخرین وضع دریاچه ارومیه اظهار کرده بود که دریاچه ورودی خوبی دارد چون بارش‌های آخر فصل زمستان نسبتا مناسب بوده است و انتظار ورودی بیشتری در اوایل فصل بهار به دلیل ذوب شدن برف‌ها می‌رود و رهاسازی آب از سدها تا حدی صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار