رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: ما باید شایستگی‌های پایه را در خود نهادینه کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر نهادینه کردن شایستگی‌های پایه در خود تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۰۱۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: ما باید شایستگی‌های پایه را در خود نهادینه کنیم

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل در دومین نشست هم‌اندیشی ریاست سازمان با کارکنان که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد؛ علی ذوعلم ضمن تبریک ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و نیز پیش رو بودن عید نوروز گفت: در نگاه توحیدی انسان موجودی بی‌کران و نامحدود است و همواره جای پیشرفت و رشد دارد و این کار ما را در سازمان پیچیده و سخت می‌کند. اگرچه اقتضائات و پیش ساخت‌های این رشد در مبانی نظری تحولی ما آمده است ولی متأسفانه کمتر خوانده و فهمیده شده‌اند.

او ادامه داد: این تربیت و تحول بی‌کران شاخص‌هایی نیاز دارد. هیچ تحولی بدون شاخص و بدون علت و کار و تلاش، تحقق نمی‌پذیرد. ما در سازمان پژوهش به‌عنوان پدیدآورنده تحول در آموزش و پرورش و موتور محرکه و پیشران نظام تعلیم و تربیت باید شایستگی‌های پایه را در خود نهادینه کنیم. پنج شایستگی؛ تعقل، ایمان، علم، اخلاق و عمل، باید در سازمان به شکلی مؤثرتر و عمیق‌تر بروز و ظهور کند.

رئیس سازمان افزود: سازمان پژوهش باید در ابعاد تفکر، ایمان، اخلاق و علم به‌عنوان سازمانی یاددهنده و یادگیرنده، فکور، اندیشه‌ورز، مؤمن، باورمند به‌خدای متعال و انسان و هویت سازمانی خویش، صادق، پاسخ‌گو، مسئولیت‌پذیر و در بعد عمل در جایگاه یک سازمان چابک، فعال، تاثیرگذار و سریع العمل بودن در کنار صحیح‌العمل بودن؛ اهداف سازمانی خود را به پیش برد.

ذوعلم بیان کرد: انسان واقعی‌در تراز اسلام ناب، انسانی است که اهل فکر، تأمل، تدبیرو مؤمن باشد. ایمان مبتنی بر تفکر ارزشمند است. ایمانی مستمر، حاضر، فعال، اثرگذار و ناظر به وحی و معاد و راهبردهای دینی. ایمان و تعقل در این نگاه بر هم تأثیر مستقیم و تعیین کننده‌ای دارند. ایمان واقعی تعقل را افزایش و پرورش می‌دهد. تدین فقط ایمان نیست، باید تعقل، اخلاق، عمل و علم را نیز در خود داشته باشد.

ذوعلم تأکید کرد: در ابتدا ما نیاز داریم گام هایی را در سازمان برداشته و نهادینه کنیم. اول اینکه ما یک سازمان حاکمیتی هستیم. باید اهل تدبیر، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری باشیم اگر نظام جمهوری اسلامی نقدپذیر است پس ما هم باید در سازمان همین‌گونه باشیم. نیاز بعدی، خودباوری علمی و سازمانی ماست. باید تا سال 1405 برای برنامه‌ریزی آموزشی چشم‌اندازی جامع داشته باشیم و در این راستا منابع درآمدی را هم برای سازمان طراحی و ایجاد کنیم و در زمینه اقتصادی باری را از دوش وزارت آموزش و پرورش و دولت برداریم.

او اضافه کرد: در بعد ایمان سازمانی؛ باید در راه خدا برای خلق خدا کار کنیم و این منافاتی با تأمین رفاه و معیشت همکاران ما ندارد. همچنین در بعد علمی سازمان؛ ما باید سازمانی یادگیرنده و یاددهنده بوده و یادگیری فعال و نقادانه داشته باشیم. در بعد اخلاقی سازمان نیز؛ باید تعاون، همیاری، تعادل و همدلی را در بین اعضا سازمان حفظ و تکریم کنیم. ما یک سیستم هستیم. یک مجموعه ارگانیک و نه جمعی از آحاد. پس باید هم پاسخگوی حوزه تخصصی کاری خود بوده و هم به وظایف و برون‌داد حوزه‌های دیگر سازمان حساس باشیم.

ذوعلم بیان داشت: داشتن تواضع علمی و دوری از تکبر سازمانی نیاز دیگری است که در سازمان باید نهادینه شود. خانواده، جامعه، حاکمیت و رهبری، صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و... همه به ما اتکا نموده و در تربیت فرزندانشان به ما اعتماد کرده‌اند. ما باید قدر آن را بدانیم و ارج نهیم.

ذوعلم تأکید کرد: ما باید اسناد تحولی بالا دستی را در رفتار و تعاملات سازمانی‌مان محقق کنیم وخودمان را در این زمینه پیشتاز بدانیم چرا که ما پیشران چرخه پیشرفت نظام تعلیم و تربیت هستیم.

درتشریح مباحث امور جاری سازمان ذوعلم بیان داشت: باید تمامی کارکنان چه رسمی، چه پیمانی و قراردادی تحت حمایت مالی، انسانی، تدارکاتی و خدماتی سازمان قرار گیرند. وی گفت: رفاهیات کلیه همکاران را باید در حداکثر سقف با لحاظ قوانین و مقررات تدبیر کنیم و ارتقا دهیم.

ذوعلم پیشنهاد کرد: با موافقت مدیران مربوطه کارشناسان می‌توانند به شرط تحقق میزان ساعت حضوردر اداره مطابق با قوانین اداری سازمان، ساعت ورود و خروجشان را مطابق با شرایط و محدودیت های فردی و طرح ترافیک تنظیم نمایند. وی گفت: ما باید چاره جویی قانونی در این مورد داشته باشیم تا فضای کار و نحوه‌ی حضور برای کارشناسان ما سهل‌تر و مؤثرتر بشود.

معاون وزیر در ادامه گفت: سازمان‌دهی مجدد و جدی نیروی انسانی، اصلاح فرایند قراردادهایی که با هدف تسهیل در کار، رویه نادرستی را به خود گرفته‌اند وتقویت آنتن دهی گوشی‌های همراه از چالش‌های دیگر سازمان است که باید در اولین فرصت‌ها برای آن‌ها تمهیداتی را اتخاذ کنیم.

ذوعلم همچنین به لزوم اصلاح ساختاری در سازمان اشاره کرد و گفت: وقتی ما 11 ساحت یادگیری داریم؛ باید بتوانیم یازده حوزه و متولی برای آن تعریف کنیم و در آن حوزه‌های یادگیری منطق جدید و چهارچوب الگوی هدف‌گذاری‌ سازمانی باید دیده شود . لازمه‌ این اتفاق این است که همه حوزه‌های یادگیری در خدمت تقویت پنج شاخص شایستگی مبنایی، قرار گیرند (تعقل، ایمان، علم، اخلاق و عمل)، به نحوی که تک تک کتاب ها و درس های دوره های تحصیلی بتوانند ارتقا دهنده سطح اخلاق و ایمان در دانش‌آموزان باشند.مثلا ریاضی بدون اخلاق نمادش ترامپ است که به جز منافع ملی کشورش به هیچ چیزو هیچ مرزی اهمیتی نمی‌دهد.

ذوعلم در ادامه مباحث اصلاح ساختار سازمانی عنوان کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ دفاتر تألیف ما تحت سیطره گروه‌ها قرار دارد، درحالی که برای متوازن سازی ساختار سازمان باید شبکه‌ای و ماتریسی عمل کرد. باید مدیر برنامه‌ریزی دوره‌های چهارگانه تشخیص دهد دانش‌آموزان برای یادگیری به چه محتوایی، به چه میزان و در چه سطح ودر کدام بسته آموزشی نیاز دارند.

او افزود: سناریو قوی و هنرمندی‌ باید در کتاب درسی، خواننده را به اعجاب وادارد. مؤلف کتاب درسی بیش از بهره‌مندی از دانش باید هنرمند باشد و حکایات را چنان غیرمستقیم روایت کند که معلم در سر کلاس درس، با اشتیاق و افتخار و تسلط کامل آن درس را به دانش‌آموز ارائه کند . مؤلف به جز صحیح و به حق بودن مطلب، باید برای باورپذیر شدن آن در ذهن دانش‌آموز هم، نقش‌آفرینی کند.

ذوعلم تشریح کرد: در کنار دو معاونت پیشتیبانی و معاونت حوزه‌های 11 گانه تربیت و یادگیری سازمان پژوهش، معاون سومی با عنوان معاون برنامه‌ریزی دوره‌های چهارگانه خواهد داشت . دوره ها شامل : دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی، دوره متوسطه اول، متوسطه دوم نظری و متوسطه دوم شاخه های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای هستند.

ذوعلم در ادامه گفت: وظیفه خطیر و اصلی ما اجرای کامل برنامه درسی ملی است. در اجرای برنامه درسی ملی ما به ‌دنبال نوشتن سند و انجام پژوهش دوباره نیستیم. باید کارگروهی ملی با 12 تا 14 عضو تشکیل شود و نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، انجمن علمی غیر دولتی برنامه درس ایران، دانشگاه تهران، حوزه علمیه قم به ریاست رئیس سازمان پژوهش در کارگروه حضور داشته باشندوطی نشست‌های این کارگروه؛ برنامه، اقدامات و فعالیت های موردنیاز در هر 4 دوره تحصیلی مشخص شود. در طول این فرایند می‌توان صاحب‌نظرانی از بخش کشاورزی، صنعت و ... نیز به جلسات دعوت کرد تا بیشتر و بهتر بفهمیم مطالبات آموزشی جامعه 80 میلیونی ما در راستای پیشرفت کدام‌ها هستند؟

ذوعلم گفت: امیدوار است این برنامه تحولی طی 6 ماه اول سال 98 طراحی، اعتبارسنجی و تصویب شود و بتوانیم در 6 ماه دوم سال آینده آن را عملیاتی و اجرائی کنیم.

او گفت: این برنامه تحولی به حدی باید غنی بوده، ملاحظات و اقتضائات اجرای کامل برنامه درسی در آن لحاظ شده باشد که، در هر مناظره ملی و فراملی بشود آن را طرح و از آن به‌عنوان راهکارهای نظام آموزشی، دفاع کرد.

همکاران سازمان ضمن تشکر از ذوعلم برای نگاه کیفی به کار کارشناسی و ارزش‌گذاری کار مبتنی بر برون‌داد و نه ساعت حضورهمکاران، وجود عزم ملی ریاست سازمان در اجرایی کردن سند تحول بنیادین، لحاظ کردن دوره پیش‌دبستانی در کنار دوره ابتدایی به‌عنوان یک دوره تحصیلی و توجه ویژه به نیروهای شرکتی و قراردادی؛ پیشنهاداتی را در جهت ارتقا سطح بهره‌وری سازمان ارائه کردند:

استفاده بیشتر از نقطه نظرات کارشناسان دفاتر در کارگروه‌های حرفه‌ای، ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه کتاب‌ها و مجلات علمی وآموزشی، نظارت بیشتر بر تحقق اهداف کتاب‌های درسی در مدارس، محاسبه و 4 سال سابقه کاری 115 نفر از اعضای سازمان در احکام کارگزینی و جلوگیری از تضییع حقوق ایشان، لزوم مبتنی بودن تغییرات ساختاری بر علم مدیریت و برنامه‌ریزی در کنار تجربه، بهره‌مندی از فناوری توسعه‌یافته‌تر در سازمان، توجه بیشتر به نیروی جوان و فعال و تکریم و بهره مندی هر چه بیشتر ازتجارب بازنشستگان سازمان.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار