مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان : دام زنده برای تنظیم بازار وارد شد

تهران (پانا) - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان جزئیات تفاهم‌نامه سه‌جانبه ایران- هند و افغانستان را در حوزه چابهار تشریح کرد و از واردات دام زنده برای تنظیم بازار خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۱۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان :  دام زنده  برای  تنظیم بازار وارد شد

به گزارش مهر، بهروز آقایی با اشاره به واردات ۵۰ هزار رأس گوسفند به وسیله کشتی به بندر چابهار گفت: این گوسفندها از رومانی و برای تنظیم بازار و تأمین گوشت وارد این بندر شده است.

به گفته آقایی بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر کانتینری کشور را دارد و رشد واردات کالاهای اساسی به این بندر ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین از ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر بمبئی،موندرا و کاندلا در هند به وسیله سه خط کشتیرانی خبر داد و اظهار داشت: هر دو هفته یک سفر منظم دریایی بین ایران و هند انجام می‌شود. همچنین تاکنون ۴۰ مورد عملیات نجات ماهیگیران از طریق بندر چابهار انجام شده است.

آقایی همچنین با اشاره به انعقاد یک قرارداد اپراتوری در بندر چابهار با طرف هندی، خاطر نشان کرد: این قرارداد برای عملیات تخلیه و بارگیری با روش سرمایه‌گذاری bot یعنی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری طبق قرارداد ۱۰ ساله بسته شده که سرمایه‌گذار هندی ۸۵ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری می‌کند و طی ۱۰ سال به صورت ۵۰-۵۰ درآمدهای این بندر را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن تجهیزات به‌کارگرفته شده را به ایران واگذار می‌کند.

به گفته این مقام مسئول ۱۶.۵ میلیون تن کالای هندی‌ها که به مقصد افغانستان و کشورهای مشترک‌المنافع بارگیری می‌شود را می‌خواهیم از طریق بندر چابهار جذب شود که در این راستا امسال ۹ فروند کشتی بزرگ هندی حامل کالای ترانزیتی به مقصد افغانستان در چابهار تخلیه و بارگیری شد و به این وسیله ۴۷۳۰ کانتینر کالا از طریق خاک ایران به افغانستان ترانزیت شد.

آقایی افزود: برای جابجایی این کالاها فقط ۵ میلیارد تومان گردش مالی رستوران‌های استان سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرد و به ازای هر کانتینر ۵۵۰ دلار عایدی دریایی و ۸۰۰ دلار عوارض مرزی و در مجموع برای هر کانتینر ۱۸۶۰ دلار عایدی برای کشور ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی پایانه مسافری دریایی شهید کلانتری چابهار یادآور شد: این ترمینال در مساحت ۴۰۰۰ مترمربع با تجهیزات راه‌اندازی شده است و مسافران دریایی بین چابهار و بندر مسقط در کشور عمان راه‌اندازی می‌شود و طبق آمار حدود ۸۰۰ هزار از بلوچ‌های سیستان در عمان زندگی می‌کنند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اوایل سال آینده خط دریایی بین چابهار و بندرمسقط در عمان که فاصله ۳.۵ ساعت مسافرت دریایی یعنی ۱۵۰ مایل یا حدود ۲۹۰ کیلومتر فاصله دارد برقرار می‌شود.

وی در مورد این‌که چرا چابهار از تحریم‌ها آمریکا معاف شده است، تصریح کرد: به خاطر این‌که هند و افغانستان کشورهای متحد آمریکا هستند، برای تأمین کالاهای موردنیاز افغانستان از طریق هند به ناچار بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه آمریکا معاف شده و این فرصت بسیار خوبی برای رونق گرفتن ترانزیت و تجارت از طریق چابهار است.

آقایی تأکید کرد: کالاهایی که به مقصد افغانستان از طریق هند بارگیری می‌شود به ناچار در چابهار تخلیه و بارگیری می‌شود که این باعث رونق بندر می‌شود و امروز چابهار آماده است هر نوع کشتی با هر اندازه‌ای را پذیرش کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار