برپایی کمپین «نوروز ساده» در آستانه عید

اردبیل (پانا) - نوروز امسال در اردبیل حال و هوای دیگری به خود گرفته است.اردبیلی‎ها با راه اندازی کمپین "نوروز ساده" و "نه به خرید اجناس گران" ، به پیشواز این عید شاد و باستانی رفته اند.

کد مطلب: ۹۰۱۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
برپایی کمپین «نوروز ساده» در آستانه عید

کمپین نوروز ساده توسط امام جمعه اردبیل کلید خورده و مستقیما بر اصلاح زیرساخت های فرهنگی انگشت گذاشته است.

امام جمعه اردبیل در جریان خطبه های نماز جمعه گذشته با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور گفت: در این شرایط تلاش کنیم تا با همت جمعی و تعهد انسانی ، با ایجاد کمپین نوروز ساده، عید را به سادگی برگزار کنیم تا تمام خانواده‌ها بتوانند از عید لذت ببرند.

آیت الله سیدحسن عاملی اظهار کرد: این روزها مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی طبقات متوسط و دهک‌های پایین جامعه را تحت تاثیر قرار داده و نزدیکی سال نو مزید بر علت شده است.

اوافزود: از تمام اهالی استان و بلکه از هر عزیزی که در ایران اسلامی در هرکجای کشور صدای ما را می شنود می‌خواهم با همت جمعی و تعهد انسانی و قدسی، امسال نوروز را ساده برگزار کنند به همین جهت از همین خطبه کمپینی را اعلان می‌کنیم بنام «نوروز را بی تکلف و ساده برگزار کنیم».

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: از همه می‌خواهم به این کمپین وارد شوند و آن را با تمام توان تبلیغ کنند. امید من در این باب بیشتر از همه به خانم‌هاست چون رمز موفقیت این طرح، دست خانم هاست. هیچ تردیدی ندارم که ورود به این کمپین عبادت بسیار بزرگی است. هر کس به انسانیت، عزت، شرف و کرامت انسان‌ها حرمت قائل است، این اقدام را تبلیغ کند.

عاملی ادامه داد: هرکس می‌خواهد پا جای پای انبیاء بگذارد و کار انبیاء را انجام دهد و فردا با انبیاء محشور شود، این پیشنهاد را عمل و آن را تبلیغ نماید. هرکس می‌خواهد قرآن فردای قیامت برای او شفع مشفع باشد به آیه «یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» عمل کند و یک راه مهم آن در زمان ما تبلیغ همین ایده است.

دعوت امام جمعه اردبیل برای برپایی «کمپین نوروز ساده» ، بلافاصله با استقبال فعالان رسانه ای همراه شد به گونه ای که اکثر فعالان مطبوعاتی و فضای مجازی در استان از این کمپین حمایت کردند.

شهروز کامجو مدیر گروه مطبوعاتی «برای اردبیل» هم در یادداشتی که در اغلب نشریات محلی و کانال های فضای مجازی منتشر شد نوشت:

«صدای شکستن استخوان های خانواده ها در زیر آوار بی رحمانه مشکلات اقتصادی، زنگ خطری است که در گوش قشر وسیعی از جامعه جیغ می کشد. اما جامعه ما در رودربایستی فرهنگی منگنه شده و زجر فقر و شرمندگی را با کاریکاتوری مشمئز کننده از پوزخندهای یخ زده، بر چهره های محزون بزک کرده است. در این وانفسای «ترسیدگی از تغییر»، فراخوان امام جمعه اردبیل نقطه ای است بر انتهای سطر «وادادگی فرهنگی» . آغاز تقریر سطر جدید فرهنگی با این کمپین می تواند نوری باشد که در تاریکی مطلق تابیدن می گیرد.

پوپک قاسمی دبیر استانی روزنامه همشهری در اردبیل نیز گفت: پیوستن به کمپین نوروز ساده نوعی همبستگی با اقشار کم درآمد است و کمک می کند تا خانواده ها در این شرایط اقتصادی با استرس کمتری به استقبال سنت دید و بازدیدهای عید نوروز بروند.

اقشار مختلف مردم اردبیل و اهالی شهرهای مجاور از ایده برگزاری ساده و بی تجملات عید نوروز حمایت و استقبال کرده اند. علاوه بر پیوستن اکثریت مسئولان ، مدیران دستگاه های اجرایی ، شهرداران و اعضای شوراهای شهر و روستا به کمپین «نوروز ساده» ، اقشار مختلف مردم حتی در برخی روستاهای دورافتاده نیز به این کمپین پیوسته اند تا با کاهش تشریفات عید نوروز ، به همدلی اجتماعی بیشتر مردم در این شرایط اجتماعی کمک کنند.

حجت الاسلام شهریار حبیب زاده از فعالان فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه ساده زیستی و ساده برگزار کردن آئین‌های سنتی یک ارزش متعالی است گفت: یکی از مباحثی که در متون دینی خیلی به آن سفارش شده، بحث پرهیز از اسراف، ریخت و پاش و بحث قناعت است.

او تصریح کرد: تجملات و تشریفات اضافی باعث غفلت بسیاری از مردم در حفظ سنت های حسنه و آموزه های دینی و اخلاقی شده و لازم است با ترویج آداب شایسته ساده زیستی ، مشکلات ناشی از تجملگرایی و مصرف زدگی در جامعه کاهش یابد.

پیرمرد بازنشسته اردبیلی هم گفت: در گذشته هزینه‌های آنچنانی صرف برگزاری مراسم عید نوروز نمی شد اما سنت دید و بازدید بهتر از حال حاضر اجرا می شد. مردم در روزهای عید شادتر و کم دغدغه تر بودند و با کمی تنقلات از گندم برشته گرفته تا خشکباری که محصول خودمان بود ، عید را جشن می گرفتیم.

او ادامه داد: انداختن سفره هفت‌سین در زندگی ما ایرانی‌ها نمادی برای نزدیکی دل‌هاست و این سفره نباید بهانه‌ای برای فخرفروشی شود.

بازیگر سرشناس اردبیلی هم گفت: کمپین نوروز ساده که به پیشنهاد امام جمعه اردبیل آغاز به کار کرده باید در کل کشور فراگیر شود.

فرهاد قائمیان تصریح کرد: امروز مردم ما به این نتیجه رسید‌ه‌اند که ادامه دادن به مراسم و سنت‌های تجملاتی باعث می‌گردد تا سنت‌های اصلی که صله رحم و دید و بازدید است، فراموش شود.

او بیان کرد: مردم در مقابل دوگانگی سنت های حسنه و تجمل‌گرایی مانده‌اند و با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی ، لازم است بزرگان جامعه راه و روش درست خروج از این دوگانگی را به مردم نشان دهند.

این بازیگر با سابقه اردبیلی تصریح کرد: من به نوبه خود با احساس وظیفه به این کمپین پیوسته‌ام و امیدوارم با پیوستن سایر هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی این حرکت فرهنگی تبدیل به یک موج اجتماعی علیه تجمل‌گرایی شود.

یکی از جوانان اردبیلی با اشاره به این که در این فشارهای اقتصادی برگزاری مراسم تشریفاتی و تجمل‌گرا مناسب نیست گفت: در مناسب‌های مختلف به ویژه ایام نوروز شاهد هزینه‌های آنچنانی هستیم که این امر مشکلات زیادی را برای اقشار کم درآمد جامعه به همراه دارد.

این جوان ادامه داد: بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه به دلیل این که دل فرزندانشان را نشکند ، با بدهکاری برخی برنامه‌های تشریفاتی از جمله خریدهای غیر ضروری را برای عید انجام می‌دهند که این مسئله مشکل‌ساز شده است.

یکی از بازاریان اردبیلی نیز با بیان اینکه شایسته است ثروتمندان و قشر مرفه جامعه تجملاتی نباشند بیان کرد: ثروتمندان و مرفهان جامعه باید در مناسبت‌های مخلف به ویژه نوروز کمک حال قشر فقیر جامعه باشند.

این بازاری افزود: بی‌شک همگان می خواهند در عید نوروز شاد باشند و عده‌ای به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به تامین بسیاری از نیازهای اساسی نیستند.

اوبیان کرد: شایسته است که قشر مرفه جامعه با کم کردن هزینه های غیر ضروری ، در ایام عید به اقشار ضعیف جامعه کمک بیشتری انجام دهند .

کمپین نوروز ساده گرچه با ایرادگیری برخی افراد سطحی نگر نیز مواجه شد اما استقبال اقشار جامعه بسیار بیشتر از حد تصور بوده است. این کمپین می تواند آغازی برای جلب مشارکت های مردمی بیشتر برای اصلاح سبک زندگی باشد. به ویژه اگر در کنار ترویج ساده زیستی در زندگی فردی ، در همه زمینه های زندگی اجتماعی هم شاهد صرفه جویی در هزینه های غیر ضروری باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار