درخواست ایران از نیوزلند برای برخورد قاطع با عاملان حمله تروریستی «کرایست‌چرچ»

تهران (پانا) - وزارت امور خارجه کشورمان خواستار برخورد قاطع دولت نیوزلند با عاملان حمله تروریستی کرایست‌چرچ شد.

کد مطلب: ۹۰۱۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
درخواست ایران از نیوزلند برای برخورد قاطع با عاملان حمله تروریستی «کرایست‌چرچ»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله به دو مسجد مسلمانان در شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند را که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از مسلمانان از ملیتهای مختلف شد را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی غیرانسانی و کاملا سبعانه دانست.

او موکدا از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریعتر عاملان این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظهای، با آنان برخورد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «هر اقدام تروریستی در هر جا و توسط هر کس و به هر بهانه و انگیزهای صورت گیرد باید از سوی تمامی کشورها محکوم شود و دولتها اجازه ندهند جریانها و افکار نژادپرستانه و اسلامستیزانه امنیت و آرامش شهروندان کشورها را به مخاطره بیاندازند.»

حسین غریبی، دستیار وزیر امور خارجه کشورمان نیز در همین زمینه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «تیراندازی نیوزیلندی محکی تاریخی برای آزمایش نحوه واکنش کشورهای غربی به اسلام‌هراسی در قیاس با یهودستیزی است. این تراژدی غم‌انگیز هیچ‌گاه رخ نمی‌داد اگر این همان میزان از بازدارندگی برای مورد دوم اعمال می‌شد.»

به گزارش پانا، در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند، دست‌کم ۴۹ تن جان باخته‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.

به گزارش پلیس نیوزیلند، در این دو حمله دست‌کم ۴۸ تن زخمی شده‌اند که در بیمارستان شهر کرایست‌چرچ تحت مداوا قرار گرفته‌اند. در میان زخمی‌ها تعدادی کودک و نوجوان هم به چشم می‌خورد.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در نشستی خبری این دو حمله را اقدام خشونت‌بار بی‌سابقه و غیرعادی عنوان کرد و افزود: «این حادثه را فقط می‌توان یک حمله تروریستی نامید.»

او تاکید کرد که افرادی که این خشونت را مرتکب شده‌اند، جایی در نیوزیلند ندارد.

پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن در این رابطه خبر داده است. همچنین اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا تأیید کرده است که یکی از مظنونان بازداشت شده استرالیایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار