در گفت‌وگو با پانا

موسوی‌زاده، جامعه‌شناسی: چهارشنبه‌سوری می‌تواند زمینه‌ای برای تقلیل تنش‌ها باشد

بر خلاف قدیم، چهارشنبه‌سوری جشنی مختص جوانان شده است و خانواده‌ها از این موضوع کنار کشیده‌اند

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس می‌گوید برپایی جشن چهارشنبه‌سوری برای جامعه مفید است و فرهنگسازی آیین چهارشنبه‌سوری برای نسل جوان از جمله تدابیری است که مسئولان می‌توانند برای پیشگیری از انحراف این مراسم انجام دهند.

کد مطلب: ۹۰۱۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
موسوی‌زاده، جامعه‌شناسی: چهارشنبه‌سوری می‌تواند زمینه‌ای برای تقلیل تنش‌ها باشد

حمیده موسوی‌زاده در گفت‌وگو با پانا گفت: نخبگان جامعه باید نسل‌های جوان این جوامع را با هویت خود آشنا سازند چرا که اجرای این سنت‌ها برای جامعه مفید و ضروری است و می‌توان با برنامه‌ریزی و هماهنگی با نسل جوان، چهارشنبه‌سوری را به سنت اصیل خود بازگرداند.

موسوی‌زاده با بیان اینکه مراسم چهارشنبه‌سوری آیینی باستانی است که مردم آن را دوست دارند اما این مراسم طی سال‌های اخیر به یکی از خطرناک‌ترین مراسم‌ها تبدیل شده است، گفت: این مراسم امروزه به جایی رسیده است که نگاه خیلی از جوامع با برپایی این مراسم به سبک فعلی، به جامعه ایرانی تغییر کرده است و جامعه ایرانی را جامعه‌ای عصبانی می‌دانند.

وی گفت: در جامعه این تصور وجود دارد که نهادهای رسمی مخالف مراسم چهارشنبه‌سوری هستند در صورتی که نباید اینگونه باشد. امروزه عملکرد دستگاه‌ها طوری شده است که بر خلاف قدیم، اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری، جشنی مختص جوانان است و خانواده‌ها از این موضوع کنار کشیده‌اند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: هر چند که امروز با اوضاع اقتصادی که در جامعه وجود دارد، مردم دغدغه شادی را در اولویت‌های چندم خود دارند اما وجود شادی‌هایی همچون مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زمینه‌ای برای تقلیل تنش‌ها باشد. بنابراین دستگاه‌ها باید به دنبال افزایش شادی‌های مردم باشند و برای شادی‌های خیابانی برنامه‌ریزی کنند. باید مردم در کنار هم و با هم شاد شوند. شادی در فضای عمومی می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد و انسجام اجتماعی را تقویت کند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که سبب شده است تا چهارشنبه‌سوری آسیب داشته باشد، کمرنگ شدن نقش خانواده‌هاست، گفت: خانواده باید نقش جامعه‌پذیری خود را ایفا کند و در کنار فرزندان خود باشند و میراث فرهنگی جامعه ایرانی را به نسل جدید منتقل کند. خانواده‌ها باید به فرزندان خود بیاموزند که اجرای یک مراسم نباید موجب سلب آسایش و امنیت دیگران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار