4 استان فارسی برگزیده سیزدهمین المپیاد فرش دستباف ایران در تبریز شدند

شیراز (پانا) - آیین پایانى سیزدهمین دوره المپیاد ملی فرش دستباف ایران با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد ، در این المپیاد علمی و مهارتی که به مدت سه روز و به میزبانی تبریز برگزار شد، و شرکت کنندگان در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی در گرایش‌های "مرمت"، "رنگرزی"، "بافت" و "طراحی" فرش دستباف با یکدیگر به رقابت پرداختند.

کد مطلب: ۹۰۱۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
4 استان فارسی برگزیده سیزدهمین المپیاد فرش دستباف ایران در تبریز شدند

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: در این جشنواره 4 استان فارسی برگزیده شدند که در بخش دانشجویی فاطمه لیاقت و صدیقه عباسی و رقیه باغ بهاری از فارس با گرایش رنگرزی به ترتیب حائز رتبه اول ، دوم و سوم شدند.

فریبرز رضازاده با اشاره به اینکه محسن مومنی نیز از فارس با گرایش طراحی حائز رتبه سوم شدند، گفت: رتبه های اول ودوم این المپیاد نیز به ترتیب به استان‌های تهران وآذربایجان‌شرقی رسید.

او اضافه کرد: برای رشد و توسعه کیفی هنر طراحی فرش که یکی از بارزترین هنرهای سنتی در زمره مفاخر ملی ایران اسلامی است، مراکز علمی دانشگاهی استان و همچنین آموزش و پرورش نقش بسزایی ایفا می کنند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: کلاس های آمادگی و مرحله اعزام تیم المپیاد فرش استان با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی، آموزش و پرورش، شرکت شهرک‌های صنعتی، خوشه فرش فارس و با حمایت ذوالانواری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گبه کشور صورت پذیرفته است.

او از برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش فعالان حوزه فرش دستباف و بازآموزی بافندگان توسط تشکل‌های صنفی و تعاونی در استان فارس خبر داد.

رضا زاده گفت : کارهای سنتی و دستباف به دلیل طراحی جداگانه و منحصر به فرد که شاید هیچ کجا مشابه آن پیدا نشود قیمت بالایی دارد، لذا فرش دستباف ، همچنان دارای ارزش وکیفیت است و به عنوان یک کالای نفیس ایرانی معرف هنر ناب وخاص ایرانی است.

سرپرست سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان فارس درادامه تصریح کرد: فرش‌دستبافت در سراسر استان پهناور فارس جز نفیس‌ترین وخوش نقش ترین فرش‌های ایرانی است که در سطح جهانی نیز طالب بسیاری دارد.

رضا زاده اظهار داشت: فارس دارای تنوع فرشی خاص ، شامل فرش‌های قشقایی، خمسه، باصری، افشار، آباده و لری است که این تنوع برتری وشاخص بودن استان را نسبت به سایر استان‌ها نشان می‌دهد.

وی با اشاره به سهم 17درصدی فارس از صادرات فرش ایران، بیان کرد: در دنیا به دلیل ذهنی بافی، گلیم‌بافی و رنگ‌آمیزی‌های طبیعی فرش فارس، خریداران و طرفداران بسیار دارد.

رضا زاده بیان داشت: استان فارس در حوزه هنر صنعت فرش دستباف بالاخص فرشهای عشایری از پتانسیل بالایی در توسعه صادرات برخوردار است در حالی که بیشترین حجم صادرات فرش ایران از استان فارس است و در کشوری مثل ژاپن بالاترین میزان مصرف فرش ایرانی، فرش فارس است.

وی با تاکید به امر برندسازی و ثبت جهانی فرش دستباف در جلوگیری از کپی برداری این هنرصنعت نیز به مشکلات فراوان این هنر در صنعت اشاره کرد و گفت: اگر مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه، مشکلات امور بافندگان نظیر بیمه، مشکلات صادرات برطرف گردد، بهتر می‌توانیم به عنوان قطب فرش کشور و دنیا به فعالیت خود ادامه دهیم ودر بازارهای جهانی بیش از پیش نقش و حضور پر رنگتری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار