در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور:

رئیس کمیته ملی المپیک: همه دستگاه‌ها باید در چارچوب گفتمان نهاد آموزش‌وپرورش قرار گیرند

تهران (پانا) - رئیس کمیته ملی المپیک انسجام در سیاست‌ها را بسیار مهم دانست و تاکید کرد صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت ارشاد  همگی باید باهم در ارتباط باشند و در این مورد از سیاست‌های نهاد آموزش‌وپرورش تبعیت کنند.

کد مطلب: ۹۰۱۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته ملی المپیک: همه دستگاه‌ها باید در چارچوب گفتمان نهاد آموزش‌وپرورش قرار گیرند

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، عصر امروز سیدرضا صالحی امیری در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: در یک‌صد سال اخیر وجود نفت، توسعه کشور را با مشکل مواجه کرده است زیرا توسعه انسانی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص انسانی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی از اهمیت نقش آموزش‌وپرورش در انسجام ملی سخن گفت و افزود: آموزش‌وپرورش باید به یک نظام غالب در کشور تبدیل شود و سایر نظام‌ها از آن تبعیت کند.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش باید یک‌نهاد سیاست‌گذار باشد و سایر نهادها، سیاست‌های آموزش‌وپرورش را اجرایی کنند لذا این گفتمان باید در جامعه تقویت شود.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی به علت ظرفیت بالای انسانی این نهاد باید در چارچوب گفتمان آموزش‌وپرورش قرار گیرند.

رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: انسجام‌بخشی، هویت بخشی، قالب‌ریزی شخصیت، مهارت‌آموزی، خلاقیت و نوآوری، زیست‌فرهنگی، مشارکت‌جویی، امید، نشاط، گفتگوی ملی و... ازجمله شاخص‌های نهاد آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: انسجام مکانیکی و انسجام ارگانیکی از جمله انواع انسجام است، انسجام مکانیکی به‌ صورت ظاهری است، مانند لباس فرم مشترک در جامعه، اما انسجام ارگانیکی شامل رسوم و سنت‌ها می‌شود مانند فرهنگ عاشورا و نوروز، لذا آموزش‌وپرورش برای رسیدن به انسجام باید از طریق ارگانیکی برنامه‌ریزی کند.

صالحی امیری گفت: در نظام جهانی که در حال حاضر زندگی می‌کنیم، چاره‌ای جز تغییر و تحول نداریم یا جامعه خودش به این تغییرات روی می‌آورد و یا جامعه را باید به سمت الگوها و انسان‌های خوب سوق دهیم.

وی افزود: نظام خلقت بر یک انسجام ارگانیک استوار است لذا هم مرز، پویایی و تحول دارد.

مسئله اصلی جامعه عدم انسجام مطلوب است که نتیجه آن بی‌انسجامی و ناکارآمدی است

رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مسئله اصلی امروز جامعه عدم انسجام مطلوب است که نتیجه آن بی‌انسجامی و ناکارآمدی است.

وی نظم، حرکت و پویایی در ساختار را ازجمله شاخص‌های انسجام دانست و افزود: آموزش‌وپرورش الزاماً باید از گفتمان ساخت انسان‌ها تبعیت کند.

صالحی امیری گفت: انسجام در سیاست‌ها بسیار مهم است و صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ارشاد و... همگی باید باهم در ارتباط باشند و در این مورد از سیاست‌های نهاد آموزش‌وپرورش تبعیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: نهادها باید هم‌افزایی داشته باشند لذا در دهه پنجم انقلاب، آموزش و پروش باید از یک‌نهاد به سمت نظام حرکت کند.

رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: انسجام عملکردی، انسجام نظارتی و انسجام اجتماعی از دیگر ابعاد مهم انسجام هستند و در حقیقت انسجام به معنای مفهوم چسب یک سازمان است.

صالحی امیری تأکید کرد: هیچ سخنی به‌جز انسجام واحد نباید از خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش بیرون بیاید و اگر اختلاف‌نظری وجود داشته باشد باید در درون حل‌وفصل شود.

رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: عملکرد امروز جامعه محصول دهه‌های قبل آموزش‌وپرورش است و شرایط ده سال آینده جامعه نیز به آموزش‌وپرورش امروز برمی‌گردد.

وی ادامه داد: وحدت ملی در انقلاب، اسلام و رهبری است و چگونگی پذیرش فرهنگ‌های بومی و محلی بسیار مهم و نیازمند نگاه دقیق است.

صالحی امیری اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در انسجام سیاسی نقش مهمی دارد چراکه می‌تواند در دانش آموزان تمرین دموکراسی و گفتمان سازی کند و ایجاد بستر گفتگو باید به یک ضرورت در سطح مدرسه و کلاس تبدیل شود.

نمی‌توان معلم را تحقیر کرد و هم‌زمان آموزش منزلت و عزت به دانش آموزان را از وی انتظار داشت

وی گفت: اساساً آموزش‌وپرورش نیازمند یک بازسازی منزلتی است لذا نمی‌توان معلم را تحقیر کرد و درعین‌حال آموزش منزلت و عزت به دانش آموزان را از وی انتظار داشت.

رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند تغییرات گفتمانی هستیم، بنابراین در سطح ساختاری، سطح گفتمانی آموزش‌وپرورش به‌عنوان سطح قالب کشور و سطح سیاست‌ها اهداف و رسالت آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد مادر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار