گزارشی درباره اوضاع سینمای کودک و نوجوان در سالی که گذشت

سال 97؛ سال شکوفایی سینمای کودک و نوجوان

تهران (پانا) –- سال 97 سال خوبی برای سینمای کودک و نوجوان ایران بود. از حدود ۸۰ فیلمی که در سال ۹۷ بر پرده سینماهای کشور رفته است ۱۲ فیلم به گروه سنی کودکان و نوجوانان اختصاص داشت. بر این اساس حدود ۱۳ درصد از کل فیلم‌های نمایش داده شده در سال 97 متعلق به سینمای کودک ایران بود.

کد مطلب: ۹۰۱۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
سال 97؛ سال شکوفایی سینمای کودک و نوجوان

فیلم‌های سینمایی «ضربه فنی» ساخته غلامرضا رمضانی، «درساژ» ساخته پویا بادکوبه، «کاتی و ستاره» ساخته رضا مجلسی ، «سندباد و سارا» ساخته غلامرضا آزادی ، «اسکی‌باز» ساخته فریدون نجفی ، «دزد و پری ۲» ساخته حسین قناعت ، «پاستاریونی» ساخته سهیل موفق، «در مسیر باران (انیمیشن)» ساخته حامد کاتبی ، «امین و اکوان (انیمیشن)» ساخته زحل رضوی ، «پیشونی سفید ۲» ساخته سید جواد هاشمی، «خاله قورباغه» ساخته افشین هاشمی، «فیلشاه (انیمیشن)» ساخته هادی محمدیان فیلم‌های سینمای کودک هستند که در سال 97 به اکران درآمدند.

سهم فروش فیلم‌های کودک و نوجوان در مقایسه با کل فروش سال راضی‌کننده به نظر می‌رسد و حتی یکی از این فیلم‌ها در لیست 10 فیلم پرفروش سال 97 قرار دارد.

فیلشاه

فیلم انیمیشن «فیلشاه» که با رسیدن به فروش 8 میلیارد تومانی توانست نهمین فیلم پرفروش سینمای کشور در سال 97 شود. فیلشاه به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری یکی از انیمیشن‌های موفق تاریخ سینمای ایران است که از گویندگانی چون سعید شیخ‌زاده، بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب و میرطاهر مظلومی به عنوان صداپیشگاه فیلم بهره می‌برد.

این فیلم انیمیشن در ایام نوروز 97 روی پرده رفت و اولین نمایشش هم در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بود.

«پیشونی سفید ۲»

پیشونی سفید ۲ دومین فیلم مجموعه سه قسمتی «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی است که قسمت اول آن با نام اختاپوس در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. محمدرضا شریفی‌نیا، پژمان بازغی، لیلا اوتادی و ترلان پروانه بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«پیشونی سفید ۲» با حدود ۴ میلیارد تومان فروش رتبه دوم را در میان فیلم‌های پرفروش سینمای کودک در سال 97 دارد.

فیلم عروسکی «خانه قورباغه»» ساخته افشین هاشمی و «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق با فروش بالای ۲ میلیارد و «دزد و پری ۲» با فروش نزدیک به دو میلیارد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دیگر آثار کودک و نوجوان به خصوص انیمشین‌ها کمتر از یک میلیارد تومان عایدی برای سینمای ایران داشتند و تا جایی پیش رفتند که برخی از آنها به دلیل پایین بودن فروش و تعداد مخاطبشان، بسیار کمتر از زمان قانونی فرصت نمایش پیدا کردند.

گزارش: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار