صنایع دستی فراموش شده استان اردبیل احیا می شود

اردبیل (پانا) - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگردی اردبیل گفت: با اجرای برنامه های حمایتی از صنعتگران ، این صنعت فراموش شده استان احیا می شود.

کد مطلب: ۹۰۱۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
صنایع دستی فراموش شده استان اردبیل احیا می شود

ملکه گلمغانی زاده در آیین افتتاح نمایشگاه دایمی صنایع دستی خلخال افزود: احیای صنایع دستی فراموش شده و یا در حال فراموشی منطقه از جمله صنعت شال بافی خلخال در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
او گفت: برای تحقق این موضوع حمایت از تولید ، آموزش ، تامین مواد اولیه ، بازاریابی ، خرید تولیدات صنعتگران این بخش و ایجاد نمایشگاه ها و بازارچه های دایمی و یا موقت صنایع دستی در مناطق مختلف این استان مورد توجه قرار گرفته است.
او اظهار داشت: با توجه به اینکه گردشگری محور توسعه استان اردبیل معرفی شده یکی از محورهای توسعه گردشگری نیز توجه به صنایع دستی است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگردی استان با اشاره به اینکه از مجموع 10 نشان جغرافیایی صنایع دستی کشور سه نشان جاجیم تولید خلخال ، گلیم عنبران و ورنی مغان مختص استان اردبیل است، افزود: صنایع دستی این استان دارای پیشینه تاریخی بوده که می توان با اجرای برنامه های حمایتی از صنعتگران بخش صنایع دستی ضمن احیای آن زمینه را برای اشتغال بخشی از بیکاران در این بخش از فعالیت های تولیدی فراهم کرد.
گلمغانی زاده گفت: در حالی که در زمانی نه چندان دور تولیدات شال صنعتگران خلخال به عنوان بهترین سوغات صنایع دستی این منطقه مورد استفاده قرار می گرفت در حال حاضر تنها یک صنعتگر در روستای شال از توابع بخش شاهرود این شهرستان در این حرفه فعالیت می کند.
او افزود: با برگزاری دوره های آموزشی و با استفاده از تجربه این استاد کار صنعت شال بافی را در آینده احیا خواهیم کرد.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگردی استان بیان کرد: با راه اندازی نمایشگاه دایمی صنایع دستی این شهرستان هم اکنون زمینه برای توسعه فعالیت های این بخش فراهم شده و بزودی با راه اندازی کارگاه رنگرزی در این محل خلخال به عنوان پایلوت اجرای این طرح معرفی می شود.
به گفته گلمغانی زاده ، با تکمیل و گسترش امکانات مورد نیاز ساختمان نمایشگاه دایمی صنایع دستی خلخال این محل تا 20 خرداد سال آینده در سالروز جهانی صنایع دستی برای استفاده صنعتگران این منطقه آماده می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خلخال نیز در این آیین گفت: ساختمان نمایشگاه صنایع دستی این شهرستان در سال 1387 احداث ولی به دلیل نواقص موجود از اداره کل راه و شهرسازی به عنوان مجری پروژه تحویل گرفته نشد.
محمدرضا شایقی افزود: پس از تحویل ساختمان از این اداره عملیات رفع نواقص ، مرمت و بهسازی امسال آغاز و با 800 میلیون ریال هزینه تعمیرات اساسی زمینه برای راه اندازی این محل فراهم شده است.
او گفت: این نمایشگاه با 20 غرفه عرضه و فروش صنایع دستی صنعتگران منطقه دایر و در تعطیلات نوروز برای بازدید و خرید گردشگران فعالیت خواهد داشت.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار